Średniowieczne paraliturgiczne nabożeństwa o Wniebowstąpieniu zawierały wymowny moment: przy akompaniamencie śpiewu podnoszono na linie figurę Chrystusa Zmartwychwstałego aż pod sklepienie kościoła, a następnie przez otwór wciągano ją na poddasze. Wierni naocznie mogli przekonać się, że Pan wstąpił w niebiosa, które były częstym motywem malarskim na sklepieniach świątyń. Sama figura często przedstawiała Chrystusa odzianego w czerwoną szatę i granatowy płaszcz, barwy odpowiadające ikonografii królewskiej. Są one pozostałością sztuki bizantyjskiej. W te same barwy przystroił Zmartwychwstałego Andrea Mantegna. Namalował Chrystusa tak bardzo wyraźnie, że postać wydaje się wydobywać z płaskiego płótna i przypomina rzeźbę. Powstałe w połowie XV stulecia malowidło podziwiać dziś można w Galerii Uffizi we Florencji. Wraz z „Pokłonem Trzech Króli” i „Obrzezaniem” stanowi część tryptyku, choć nie takie było pierwotne założenie artysty. „Wniebowstąpienie Chrystusa” Mantegny to malarski komentarz do słów Ewangelii św. Marka: „PO ROZMOWIE Z NIMI [APOSTOŁAMI] PAN JEZUS ZOSTAŁ WZIĘTY DO NIEBA I ZASIADŁ PO PRAWICY OJCA. ONI ZAŚ POSZLI I GŁOSILI EWANGELIĘ WSZĘDZIE, A PAN WSPÓŁDZIAŁAŁ Z NIMI I POTWIERDZAŁ NAUKĘ ZNAKAMI, KTÓRE JEJ TOWARZYSZYŁY” (por. Mk 16,19-20). Nie wiadomo, dlaczego artysta pominął motyw, który pojawia się w pracach innych mistrzów przedstawiających Chrystusowe wstąpienie do nieba: ślady stóp. W klasycznym ujęciu tej sceny dwie odbite na ziemi stopy Chrystusa to element niemal obowiązkowy. A może Mantegna chciał po prostu zasugerować, że ślady wniebowstąpienia znaleźć się winny w ludzkich sercach, nie na palestyńskiej ziemi?
Na początku swojej wizyty w Turcji papież odwiedził w czwartek w Ankarze mauzoleum założyciela państwa Mustafy Kemala Atatürka (1881-1938). Następnie spotkał się prezydentem Recepem Tayyipem Erdoğanem w pałacu prezydenckim.
U stóp schodów na początku „Lwiej Drogi”, alei prowadzącej do Mauzoleum, papieża powitali: minister kultury, wicegubernator Ankary, dowódca garnizonu w Ankarze, wiceburmistrz Ankary, dowódca Mauzoleum i szef protokołu dyplomatycznego. W mauzoleum papież złożył wieniec biało-czerwonych róż z napisem „Papież Leon XIV”.
Około 100 osób wyruszyło w pielgrzymce jubileuszowej z kościoła Miłosierdzia Bożego do Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Oławie. Do pielgrzymów dołączyli także wierni z parafii śś. Apostołów Piotra i Pawła wraz z księdzem proboszczem Leszkiem Woźnym.
Wśród pielgrzymów byli kapłani z parafii Miłosierdzia Bożego - ks. Zbigniew Kowal oraz ks. Tomasz Latawiec. Prowadzili oni modlitwy podczas drogi, a także ubogacali pątników słowem Bożym i refleksją na temat nadziei. Gdy pielgrzymka dotarła do domu bł. ks. Bernarda Lichtenberga, przybyłych pielgrzymów przywitał ks. Leszek Woźny, proboszcz parafii śś. Apostołów Piotra i Pawła w Oławie. - Jesteśmy pielgrzymami nadziei i nasz pielgrzymkowy przystanek jest przy miejscu nadziei, którym jest jadłodajnia Caritas, gdzie postawimy dary, które przynieśliśmy i zachęcam do modlitwy za osoby, które potrzebują duchowego umocnienia - mówił kapłan.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.