Rychwałd: słynny obraz Matki Boskiej wymaga działań konserwatorskich
Prewencyjne zabezpieczenie lica obrazu Matki Boskiej Rychwałdzkiej zaplanowano w najbliższym czasie w reakcji na niepokojące zmiany zauważone ostatnio na tym łaskami słynącym wizerunku maryjnym z sanktuarium w Rychwałdzie na Żywiecczyźnie.
Zabytkowy obraz z przełomu XV i XVI wieku będzie musiał też zostać poddany ponownie poważniejszym działaniom konserwatorskim, które zabezpieczą go dla dalszych pokoleń.
Na cennym tym dziele zauważono ostatnio niepokojące zmiany w obrębie podobrazia i widoczne pęknięcie w miejscu łączenia desek. W reakcji na to diecezjalny konserwator zabytków ks. dr Szymon Tracz zwołał specjalistyczną komisję konserwatorską w Rychwałdzie.
„W trakcie komisji okazało się, że w wyniku dużych zmian wilgotnościowych drewniane podobrazie zaczęło pracować, czego efektem jest widoczne pęknięcie w miejscu łączenia jego desek. Zauważalne są także niepokojące pęcherze i nieznaczne odspojenia warstwy malarskiej oraz złoceń, które wymagają natychmiastowej interwencji konserwatorskiej” – poinformował ks. Tracz.
Naukowiec wyjaśnił, że czynnikami, które wpłynęły na taki stan rzeczy były między innymi „duża wilgotność powietrza z racji zmian pogodowych, centralne ogrzewanie powodujące gwałtowne wysuszanie, co wpływa na pracę drewna, ale także przestarzała metalowa kapsuła ognioodporna, w której obraz jest umieszczony w ołtarzu”. „Stąd też przed nami staje wiele poważnych zadań, które będą generować spore koszty finansowe” – dodał.
Obok prewencyjnych zabezpieczeń lica obrazu, ks. Tracz zapowiedział też działania konserwatorskie, które zabezpieczą go dla dalszych pokoleń.
Łaskami słynący obraz Matki Boskiej Rychwałdzkiej (112,5 x 89,5 cm) w typie tzw. Hodegetrii krakowskiej powstał na przełomie XV i XVI wieku w pracowni Mistrza Rodziny Marii w Krakowie. Rysunek kompozycyjny wizerunku jest prawie identyczny z podobnymi zachowanymi obrazami z Koziegłówek i Kamieńca Podolskiego. Wizerunek został namalowany temperą na podobraziu z drewna lipowego. Cztery deski od strony lica na łączeniach oklejone są pasami płótna, z tyłu wzmocnione są drewnianym spągami.
Ośrodek kultu maryjnego w Rychwałdzie powstał w roku 1644. Jego źródłem był cudowny wizerunek, który cieszył się czcią wiernych od samego początku. Powszechnie uważano Matkę Bożą Rychwałdzką za Patronkę i Opiekunkę Żywiecczyzny. 18 lipca 1965 roku odbyła się uroczysta koronacja Cudownego Obrazu. Dokonali jej Prymas kard. Stefan Wyszyński i abp Karol Wojtyła.
Ostatnie czuwanie fatimskie zbiegło się z obchodami Dnia Papieskiego
Przez okna seminaryjne patrzyłem, jak na jego śmierć oczekiwali dziennikarze, by relacjonować, jak reaguje Kraków na ostatnie dni i godziny papieża. On zaś, gdy nawet zamilknął i zdawałoby się, że już umarł, to przecież przemawiał – mówił bp Roman Pindel w Rychwałdzie.
W sanktuarium maryjnym 13 października pasterz diecezji przewodniczył ostatniemu w tym roku nabożeństwu fatimskiemu, które zbiegło się z obchodami Dnia Papieskiego. Wśród wiernych pielgrzymujących do Pani Ziemi Żywieckiej byli m.in. członkowie róż różańcowych oraz Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów powiatu żywieckiego. W kazaniu bp Pindel nawiązał do hasła Dnia Papieskiego: „Ewangelia starości i cierpienia”. Podzielił się swoimi osobistymi wspomnieniami z czasu, gdy jako młody człowiek mieszkał w Wadowicach i miał okazję odwiedzać dom, gdzie wcześniej żyła rodzina Wojtyłów. Wymieniając kolejne fakty z życia Karola – najpierw dziecka, które straciło matkę, potem młodzieńca, któremu zmarł brat i ojciec, wreszcie jako papieża, który na skutek zamachu z 13 maja 1981 r. stał się do końca życia cierpiącym człowiekiem – kaznodzieja ukazał życiorys św. Jana Pawła II jako ciąg lekcji Ewangelii starości i cierpienia. Biskup wymienił również dokumenty papieskie podejmujące tematykę cierpienia i starości: List Apostolski Salvifici doloris o chrześcijańskim sensie cierpienia oraz napisany w 80. rocznicę urodzin List do ludzi w podeszłym wieku.
Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony
Rankiem 21 kwietnia w Bazylice św. Pawła za Murami zgaszono światło oświetlające medalion z podobizną Franciszka. Wewnątrz Bazyliki, wzdłuż naw biegnie ciąg medalionów z portretami wszystkich papieży, od św. Piotra do Papieża Bergoglio. Oświetlana jest tylko podobizna urzędującego Biskupa Rzymu, która wyróżnia go spośród wszystkich pozostałych, które pozostają w cieniu.
Bazylika św. Piotra została wzniesiona na grobie Apostoła, na stoku wzgórza Watykańskiego, natomiast bazylika ku czci św. Pawła znajduje się niedaleko miejsca zwanego Tre Fontane, gdzie ścięto Apostoła Narodów. Ciało św. Piotra kazała pogrzebać przy drodze prowadzącej do Ostii św. Lucyna, a Papież Anaklet postawił na nim kaplicę. Za cesarza Konstantyna rozpoczęto budowę bazyliki, która stanie się drugą, po św. Piotrze, najważniejszą świątynią Rzymu. Bazylika spłonęła w dużej części w 1823 r. Odbudowano ją w rekordowym czasie, również dzięki pomocy, która płynęła z całego świata. I to w odbudowanej świątyni zaczęła się tradycja mozaikowych medalionów z podobiznami papieży na złotym tle. Wcześniej, w starożytnej bazylice znajdowała się także galeria obrazów Biskupów Rzymu, ale w formie malowanej.
Osiemdziesięciojednoletnia Siostra Geneviève Jeanningros, przyjaciółka papieża Franciszka, która mieszka w cyrkowej przyczepie kempingowej w Rzymie i odwiedzała papieża w każdą środę, raz w miesiącu zabierała ze sobą osobę transseksualną. Dziś złamała protokół, żegnając się z nim podczas pogrzebu
Genevieve Jeanningros to francusko-argentyńska zakonnica i członkini Małych Sióstr Jezusa. Była bliską przyjaciółką papieża przez ponad 40 lat i znana była ze swojej pracy ze społecznościami marginalizowanymi, takimi jak pracownicy cyrku i osoby transpłciowe. Podczas spoczynku papieża Franciszka w Bazylice św. Piotra, siostra Jeanningros mogła złamać protokół i pomodlić się przy jego trumnie, co odzwierciedlało ich głęboką więź. Papież Franciszek nadał jej nawet przydomek „L'enfant awful”, podkreślając ich żartobliwą relację. Mieszkała w przyczepie niedaleko parku rozrywki w Ostii w Rzymie od ponad 50 lat, poświęcając swoje życie ubogim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.