Reklama

Z ojcem Kazimierzem Lubowickim OMI rozmowy o małżeństwie

Ewangelia przynosi konkretne rozwiązania dla małżeństwa (1)

Niedziela dolnośląska 15/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Ojcze, dziś chcę prosić ojca o podpowiedź: W jaki sposób, czerpiąc z Ewangelii, małżonkowie mogą nauczyć się rozwiązywać swoje problemy? Przecież bezpośrednich, konkretnych odniesień do postaw żon i mężów Chrystus czyni bardzo mało?

- Większość ewangelicznych nauk, które głosi Chrystus, dotyczy ludzkich zachowań. Te ludzkie zachowania, to również postawy mężów i żon. Prawie każda Ewangelia przynosi konkretne rozwiązania dla małżonków, np. Ewangelia o „Synu marnotrawnym” jest klasycznym przykładem spotkania nieprawości z miłosierdziem. Mówi o marnotrawnym synu i miłosiernym ojcu, ale może to być również marnotrawny małżonek i drugi, miłosierny. W każdym razie ta Ewangelia musi pozostać wzorem postaw w małżeństwie. Oto najpierw nieprawość. Mówi syn: „Daj mi moją część majątku.” Ileż to razy w naszych małżeństwach łudzimy się, że możemy być szczęśliwi sami. Chcemy odejść z naszego domu. Niby pozostajemy, mieszkamy, wspólnie siadamy do stołu, ale żyjemy w swoim świecie, swoimi troskami i swoimi nadziejami.

- I odchodzimy…?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Czasami mąż, albo żona żyją obok, a jednak są bardzo daleko. Czasami może bliżsi są im przyjaciele czy przyjaciółki. Czasami może bliższe są im problemy znajomych niż problemy swojej rodziny. Czasami uciekają w działalność charytatywną lub społeczną. Wszyscy, którzy ich znają, mówią: „Co za fantastyczny człowiek! Cudowna kobieta!” Tylko w domu wiedzą, że oni zabrali swoją część i że ich po prostu nie ma w domowych sprawach.

- Miłość rozmieniają na drobne...

- Przychodzą jednak takie jasne chwile w naszym życiu - może to rocznice, może święta, może jakieś wzruszające wspomnienia - gdy nagle czuje się głód, głód za czymś, co jest naprawdę wielkie, głód za czymś, co jest piękniejsze niż to, czym żyjemy. Głód za miłością, za prawdziwą miłością. Taką, jaką się ślubuje: na dobre i na złe. Za miłością bezwzględną, czułą, tkliwą, serdeczną, delikatną. Przeżywaną w ciele i w duszy. Jeżeli małżonkowie czują ten głód, to już jest Boża łaska. Niech nie starają się nasycić żołądka strąkami, którymi karmią świnie. Niech nie starają się zaspokoić tego głodu byle czym!

- Błogosławiona tęsknota za mężem, za żoną?

Reklama

- Dobrze, iż czują, że im siebie brakuje. To dobrze, że żona czuje, że brakuje jej męża. Że brakuje rozmów i ciepła rodzinnego domu. To dobrze, że mąż nagle czuje, że jeszcze kilka miesięcy temu, a może kilka lat temu wszystko było zupełnie inaczej, normalniej, piękniej - bardziej po Bożemu. Że miłość była prawdziwsza i piękniejsza. Powiada Paweł Apostoł, iż jest smutek i cierpienie, które prowadzi ku nawróceniu. Więc - choć życzę dobrze wszystkim małżonkom - życzę, aby czuli ten smutek. Aby czuli ten ból zagubienia. Jeśli wciąż pędzimy do przodu, zapracowani i wciąż obracamy się w towarzystwie, nie mamy chwili ciszy i nie mamy szansy się zastanowić. Tymczasem trzeba zastanowić się nad swoim życiem i nad swoją miłością, bo życie mija i miłość mija, a bez miłości nie ma życia. Życie bez miłości nie ma sensu i prowadzi donikąd. Więc dobrze, że ten marnotrawny, który uciekł, który stchórzył, który szukał szczęścia nie tam, gdzie je można znaleźć, zaczął się zastanawiać i postanowił wrócić.

- Ale nawet wtedy, gdy w sercu narodzi się decyzja o powrocie, to sam powrót może nie być możliwy. Nie zawsze na progu czeka miłosierny ojciec…

- Zacznijmy od pragnienia powrotu. Trzeba sobie uświadomić, że w domu jest pod dostatkiem miłości, a ja tu z głodu ginę. Nie wystarczy płakać nad sobą, nie wystarczy cierpieć. Trzeba po prostu podjąć decyzję, odwrócić się od głupiego wyboru czy niewłaściwego środowiska. Trzeba zerwać z życiem przeciwnym miłości. Potem trzeba zobaczyć, z jakim sercem wrócę? Marnotrawny z Ewangelii powiada: „Powiem mu: ojcze, zgrzeszyłem.” Jeżeli powrót ma mieć sens, nie możemy wracać, jakbyśmy robili komuś łaskę. Nie możemy wracać z pretensją i z poczuciem krzywdy. Musimy po prostu uznać nasz grzech, a potem uświadomić sobie, że ten grzech jest przeciwko Bogu.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozporządzenie w sprawie lekcji religii do Trybunału w Strasburgu

2024-10-26 17:50

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Adobe Stock

Jeśli minister Barbara Nowacka myślała, że awanturą o nowy przedmiot z tzw. edukacji zdrowotnej przykryje spór o lekcje religii w szkołach, to była w błędzie. Na horyzoncie jawi się skarga katechetów do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu na rozporządzenie w sprawie ograniczenia zajęć religii w szkole.

Walka z religią w szkołach rozpoczęła się niedługo po zaprzysiężeniu nowego rządu. Jak pisaliśmy w artykule „Co z tą religią w szkołach? Czy nastąpiło ostatecznie rozwiązanie?”, pierwszym symptomem "alergii na lekcje religii" był styczniowy projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Słynne rozporządzenie dotyczące zniesienia prac domowych proponowało również – oprócz ograniczenia zajęć domowych – zmianę polegającą na rezygnacji z wliczania do średniej ocen rocznych lub końcowych – ocen klasyfikacyjnych z religii i etyki. Batalia o likwidację religii toczyła się przez kilka miesięcy i zatrzymała się na lipcowym rozporządzeniu MEN nakazującym organizację zajęć z religii tylko i wyłącznie na pierwszej i ostatniej godzinie lekcyjnej. Agresję MEN na religię w szkołach przypieczętowało zignorowanie przez resort oświaty decyzji Trybunału Konstytucyjnego o „zawieszeniu wykonywania” zapisów niekorzystnego aktu prawnego.
CZYTAJ DALEJ

Obowiązkowy instruktaż zakładania prezerwatyw w szkołach podstawowych? To nie żart. Takie są plany MEN

2024-10-26 18:06

[ TEMATY ]

edukacja

edukacja seksualna

PAP/Tomasz Gzell

W minionych miesiącach w wielu wiadomościach alarmowaliśmy, że Ministerstwo Edukacji szykuje wdrożenie od 1 września 2025 r. obowiązkowej, deprawacyjnej edukacji seksualnej już od 4. klasy szkoły podstawowej. Być może Państwu wydawało się, że przesadzamy. Przedwczoraj "Newsweek", ujawnił niektóre zapisy projektu podstawy programowej w części dotyczącej edukacji seksualnej. Niestety potwierdza się wszystko to przed czym przestrzegaliśmy - alarmuje fundacja Grupa Proelio.

Od teraz – jak się dowiedzieliśmy – dzieci w szkole w siódmej klasie będą uczone m.in. jak bezpiecznie używać prezerwatyw, łącznie z instrukcją ich zakładania. Coś, co do tej pory nie mieściło się głowach nauczycieli i na co nie mieli przyzwolenia w szkole nawet aktywiści z organizacji pozarządowych." - pisze Newsweek.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: Armenia daleka, ale sercu bliska

2024-10-27 08:15

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Archiwum prywatne

Być może podobieństwo losów sprawia, że Polacy żywo reagują na każde spotkanie z Armenią – fascynującym krajem: pierwszym, który w 301 r. po Chr. obwołał chrześcijaństwo religią państwową. Już wcześniej, za panowania króla Tigranesa I (w I w. p.n.e.) Armenia była najpotężniejszym państwem między Morzami: Czarnym a Kaspijskim i nazywano ją „Wielką”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję