Reklama

Wiara

GLOSSA MARGINALIA NA 01/12/2025

Kalendarz Adwentowy: Wiara pod osłoną Chwały

2025-11-30 21:02

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Poniedziałek, 1 grudnia.

2. dzień – „Wiara pod osłoną Chwały”

• Iz 4, 2-6 • Ps 122 • Mt 8, 5-11

Słowo dnia: Zaprawdę powiadam wam: U nikogo w Izraelu nie znalazłem tak wielkiej wiary.

Refleksja: Potrzebuję wiedzieć, jakie noszę choroby, co ma we mnie leczyć Jezus.

Modlitwa: Panie, nie jestem godzien, abyś przyszedł do mnie, ale powiedz tylko słowo, a będzie uzdrowiona dusza moja.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krok do Betlejem:

Podziel się cytatem
Pomódl się słowami setnika („Panie, nie jestem godzien…”) za jedną konkretną osobę, której życie jest „na pograniczu” - daleko na peryferiach Kościoła, zagubioną.

Podziel się cytatem

Pierwsze czytanie - Iz 4,2-6

„Odrośl Pana” to w hebrajskim słowo oznaczające młody pęd, delikatny, ale pełen życia. Tradycja Izraela łączyła je z Mesjaszem. W Nim Bóg sprawia, że po zimie niewierności wyrasta coś zupełnie nowego. Ojcowie Kościoła widzieli w „Odrośli” samego Chrystusa, a w „owocu ziemi” Jego człowieczeństwo, zrodzone z Maryi. Boski dar zakorzeniony w bardzo ludzkiej ziemi.

Tekst mówi o „ocalałych z Izraela” i o wpisanych do Księgi Życia. Nie chodzi o garstkę lepszych, ale o tych, którzy pozwolili się ocalić. Bóg nie tworzy elity doskonałych. Zbierze tych, którzy nie uciekli od Jego łaski, nawet jeśli przeszli przez ogień sądu. „Powiew sądu” i „podmuch pożogi” brzmią groźnie, ale mają wymiar oczyszczający, jak żar kuźni, w której metal nabiera nowej formy.

Reklama

Obłok w dzień i ogień w nocy przypominają wędrówkę Izraela przez pustynię. Teraz ta obecność spoczywa nad całą górą Syjon. Chwała Pana staje się namiotem, cieniem, schronieniem. To piękny obraz Kościoła i sakramentów. Bóg nie obiecuje życia bez skwaru i burz. Obiecuje obecność, która zasłania, prowadzi, daje odpoczynek.

Adwent czyta ten tekst jak mapę. Droga do radości zbawionych prowadzi przez oczyszczenie, czasem bolesne, ale zawsze pod osłoną Obłoku. Nie muszę się bać prawdy o sobie. Pan nie staje nade mną jak surowy sędzia, ale jak Ten, który chce rozbić swój namiot dokładnie tam, gdzie najbardziej boli.

_______________________________________

Ewangelia - Mt 8,5-11

Jezus wchodzi do Kafarnaum, miasta pogranicza. To dobre miejsce na początek Adwentu. Tam styka się świat wierzących i niewierzących, Izraela i pogan. Właśnie stamtąd wychodzi ku Niemu setnik, oficer armii okupacyjnej. Ma władzę, ma ludzi pod sobą, a jednak przychodzi z prośbą. Nie w swojej sprawie, lecz za sługę. Już tu Ewangelia odwraca nasze schematy: „obcy” potrafi kochać i prosić.

Setnik nazywa Jezusa „Panem” i wierzy w moc Jego słowa. Gdy Jezus proponuje, że przyjdzie do jego domu, oficer odpowiada zdaniem, które powtarzamy przed Komunią: „Nie jestem godzien, abyś wszedł pod dach mój, ale powiedz tylko słowo…”. To nie jest kompleks niższości. To dojrzała pokora człowieka, który zna swoją kruchość, a jednocześnie ufa bez zastrzeżeń. Rozumie logikę władzy. Jeśli jego rozkaz działa na odległość, to tym bardziej działa słowo Jezusa, który ma władzę i autorytet.

Reklama

Ewangeliści rzadko mówią, że Jezus się dziwi. Tu jest „zaskoczony” wiarą poganina. „U nikogo w Izraelu nie znalazłem tak wielkiej wiary”. Mocna ocena. Nie po to, by upokorzyć Izrael, ale by pokazać, że łaska Boga przełamuje granice, które my rysujemy. Adwent przypomina nam: możesz być bardzo blisko miejsc świętych, a jednak żyć jakby Boga nie było. Możesz też przyjść z daleka i uchwycić sedno - zawierzyć Jego słowu.

Ostatnie zdanie otwiera perspektywę uczty. „Wielu przyjdzie ze Wschodu i Zachodu i zasiądą do stołu z Abrahamem, Izaakiem i Jakubem”. To ten sam ruch, który widzieliśmy u Izajasza. Narody zdążające na górę Pana. Bóg przygotowuje stół, nie mur. Królestwo nie jest klubem „swoich”, lecz przestrzenią dla tych, którzy uwierzyli, że Jego słowo leczy.

Ta Ewangelia jest bardzo konkretna dla naszej modlitwy. Za każdym razem, gdy powtarzamy słowa setnika, nie chodzi o pobożny cytat. Chodzi o decyzję: pozwalam, aby Twoje słowo weszło tam, gdzie czuję się „niegodny”. W moją historię, moje relacje, moje lęki. Adwent to dobry czas, by prosić o wiarę setnika: prostą, pokorną, wytrwałą. Taką, która nie żąda znaków, ale trzyma się jednego: „powiedz tylko słowo”.

Oceń: +16 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Czuwanie w sercu codzienności

2025-11-29 15:50

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

mk

• Iz 2, 1-5 • Ps 122 • Rz 13, 11-14 • Mt 24, 37-44
CZYTAJ DALEJ

Patron Dnia: Św. Andrzej, pierwszy apostoł powołany przez Jezusa

[ TEMATY ]

Andrzej

św. Andrzej

TER

Św. Andrzej, patron kościoła

Św. Andrzej, patron kościoła

Pierwszy apostoł powołany przez Jezusa i pierwszy apostoł Słowiańszczyzny, patron pojednania chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu - pisze ks. Arkadiusz Nocoń w felietonie dla portalu www.vaticannews.va/pl i Radia Watykańskiego. 30 listopada obchodzimy święto św. Andrzeja Apostoła. Tradycja podaje, że zginął śmiercią męczeńską 30 listopada 65 r. w Patras w Grecji. Jego relikwie znajdują się w katedrze w Amalfi we Włoszech oraz w kościele pod jego wezwaniem w Patras. Jest patronem podróżnych, rybaków i rycerzy.

Św. Andrzej pochodził z Betsaidy w Galilei i był młodszym bratem Szymona Piotra. Podobnie jak Szymon był też rybakiem. Zanim został apostołem należał do uczniów Jana Chrzciciela, który nauczał i chrzcił nad Jordanem. To właśnie tam doszło do pierwszego spotkania z Jezusem: „Gdy (Jan Chrzciciel) zobaczył przechodzącego Jezusa, rzekł: «Oto Baranek Boży». Dwaj uczniowie usłyszeli, jak mówił, i poszli za Jezusem. (...) Jednym z dwóch, którzy to usłyszeli od Jana i poszli za Nim, był Andrzej, brat Szymona Piotra. Ten spotkał najpierw swego brata i rzekł do niego: «Znaleźliśmy Mesjasza» - to znaczy: Chrystusa. I przyprowadził go do Jezusa” (J 1, 36-37. 40-42).
CZYTAJ DALEJ

Poświęcenie ołtarza i ambony w Papowie Toruńskim

2025-11-30 16:49

Renata Czerwińska

Bp Arkadiusz Okroj dokonał poświęcenia nowego ołtarza i ambony w kościele parafialnym w Papowie Toruńskim.

W homilii objaśnił znaczenie tych dwóch szczególnych znaków. Zarówno rozpoczynający się nowy okres liturgiczny, jak i ołtarz i ambona, zwracają uwagę na to, „że Pan Bóg wciąż na nowo daje nam nową szansę. Teraz nadeszła dla nas godzina powstania ze snu, ale i czas, kiedy chcemy na nowo ucieszyć się naszą świątynią. Ten, który nas kocha i tutaj gromadzi, pragnie, byśmy z nową świeżością przeżywali Mszę św. - do której może przywykliśmy – byśmy z nowym zaangażowaniem uczestniczyli w Eucharystii”. To ważne, by docenić ten dar, ponieważ właśnie podczas Eucharystii Bóg dotyka ludzkiego serca.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję