Tegorocznymi laureatami Nagrody Ratzingera został irlandzko-amerykański teolog prof. Cyril O’Regan oraz japoński rzeźbiarz, konwertyta Etsurō Sotoo. 22 listopada nagrody wręczył w Watykanie kard. Pietro Parolin.
Mnie szczególnie zainteresował Etsurō Sotoo, który jest pierwszym przedstawicielem Dalekiego Wschodu i pierwszym rzeźbiarzem, który otrzymał Nagrodę Ratzingera. Urodził się w 1953 r. w Fukuoka w Japonii. W 1978 r. podczas wizyty w Hiszpanii odkrył dzieła Antonia Gaudiego i był pod wielkim wrażeniem Bazyliki Sagrada Familia. Zgłosił się do pracy przy jej ukończeniu mając za zadanie kontynuowanie prac nad dekoracją bazyliki zaczętą przez samego jej architekta. Jako rzeźbiarz pracował w szczególności przy Fasadzie Narodzenia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
„Spotkanie” ze sztuką Gaudiego staje się iskrą jego nawrócenia na katolicyzm - na chrzcie Sotoo przybrał imiona Łukasz i Michał Anioł (św. Łukasz jest patronem artystów, a Michał Anioł był jednym z najgenialniejszych rzeźbiarzy w historii).
Włodzimierz Rędzioch
Reklama
Sztuką Gaudiego i świątynią Sagrada Familia był zafascynowany także Benedykt XVI i to on dokonał poświęcenia kościoła w Barcelonie w czasie jego dwudniowej wizyty w Hiszpanii w listopadzie 2010 r. Przy tej okazji emerytowany papież określił Gaudiego jako „genialnego architekta i konsekwentnego chrześcijanina”, a jego dzieło jako „nieobliczalny wysiłek ludzkiej inteligencji”. Benedykt XVI wyjaśnił, że ceni wielkiego artystę za to, że „potrafił ukazać światu oblicze Boga, wyjaśniając, że Bóg jest prawdziwą miarą człowieka». I przypomniał sobie zdanie samego Gaudiego: „Kościół jest jedyną rzeczą godną reprezentowania uczuć ludu, ponieważ religia jest najwyższą rzeczą w człowieku”.
Włodzimierz Rędzioch
Po ukończeniu wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Kioto, wykładał pan w Kioto i Osace…
Tak, byłem profesorem i to nadawało sens mojemu życiu, ale zdałem sobie sprawę, że byłem bardziej uczniem niż nauczycielem.
Czy mógłby pan powiedzieć, jak odkrycie bazyliki Sagrada Familia zmienił pańskie życie?
Jestem rzeźbiarzem, ale stworzenie rzeźby nie jest ostatecznym celem pracy artysty. Jest coś, do czego dążyłem, czego szukałem poprzez rzeźby. W Sagrada Familia znalazłem miejsce, w którym mogłem kontynuować te poszukiwania. I tam odkryłem wspaniałego mentora, który robił to samo wiele lat przede mną, nazywał się Antonio Gaudí.
Papież Benedykt XVI powiedział, że Gaudi miał odwagę włączyć się w wielką tradycję katedr, ale z nową kreatywnością. Kontynuuje pan wielkie dzieło Gaudiego, kończąc jedną z najwspanialszych katedr na świecie. Na czym polega pańska praca w Sagrada Familia?
Kontynuuję pracę Gaudiego myśląc o nowych symbolach z nowymi interpretacjami, tak jak on to robił. Jeśli patrzysz w tym samym kierunku co Gaudi, możesz to osiągnąć.
Jako pierwszy rzeźbiarz otrzymujesz prestiżową Nagrodę Ratzingera. Co ta nagroda dedykowana Papieżowi, miłośnikowi sztuki, który poświęcił bazylikę Sagrada Familia, oznacza dla pana?
Ma ona dla mnie osobiście bardzo ważne znaczenie, ale także dla młodych, początkujących rzeźbiarzy i artystów, ponieważ otwiera nową drogę twórczą, którą mogą podążać.