Reklama

Wiadomości

Zabawa minister edukacji w nadczłowieka

Dyskryminujące zmiany dotyczące lekcji religii zostały prawnie wstrzymane. Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie rozporządzenia z dnia 26 lipca br. Jak teraz zareagują szkoły? Czy kuratorzy rozpoczną kontrole? Czy organy prowadzące zarządza aneksy do arkuszy? W co gra "praworządne ministerstwo"?

2024-08-30 21:18

[ TEMATY ]

edukacja

Andrzej Sosnowski

PAP/Rafał Guz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dura lex sed lex

W Polsce to Trybunał Konstytucyjny orzeka w sprawach zgodności z Konstytucją ustawy lub innego aktu normatywnego kwestionowanego w skardze konstytucyjnej. Jednocześnie ten sam Sąd Konstytucyjny, zabezpiecza, poprzez zawieszenie stosowania danego aktu prawnego, czyli do czasu wydania orzeczenia przez TK . Zgodnie z art. 190 Konstytucji wyroki TK mają moc powszechnie obowiązującą i są ostateczne, ale wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Tyle prawo.

(A)Logika ministerstwa. Uchwała Sejmu ważniejsza niż postanowienie TK

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do wydanego postanowienia zawieszającego wykonanie rozporządzenia w sprawie organizacji zajęć religii odniósł się rzecznik Konferencji Episkopatu Polski, ks. Leszek Gęsiak.

- Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, który udzielił zabezpieczenia dla wniosku dotyczącego zbadania rozporządzenia Minister Edukacji z dn. 26 lipca 2024 r., jest dobrą decyzją, której oczekiwała strona kościelna - powiedział rzecznik w rozmowie z PAP.

Podziel się cytatem

Inne zdanie w tej sprawie ma Ministerstwo Edukacji Narodowej.

„Rozporządzenie w sprawie organizacji nauki religii jest zgodne z prawem” – przekazała w komunikacie MEN Katarzyna Lubnauer, wiceminister edukacji.

Stwierdziła, iż „Rozporządzenie Ministra Edukacji w sprawie organizacji nauki religii w przedszkolach i szkołach publicznych jest zgodne z prawem i usprawni funkcjonowanie szkół i przedszkoli. Daje ono większą swobodę dyrektorom w organizacji planu zajęć i nie wprowadza żadnych nakazów, nie przewiduje rozwiązań, które nie byłyby już stosowane w przypadku innych przedmiotów.

Reklama

Ponadto, w jednym ze wpisów na Platformie X K. Lubnauer podważyła legalność TK oświadczając, że "(...) zamiast Trybunału Konstytucyjnego, mamy Trybunał Przyłębskiej, bo prawdziwy TK ocenił już podstawę prawną w 1993 roku".

Tak więc kierownictwo resortu bawi się w nadludzi i wpiera dyrektorom, nauczycielom oraz rodzicom, że ważniejsza od orzeczenia TK jest uchwała Sejmu RP. Przypomnijmy, że w marcu Sejm przyjął słyną „nad-uchwałę” w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego lat 2015-2023 i stwierdził, że "uwzględnienie w działalności organu władzy publicznej rozstrzygnięć Trybunału Konstytucyjnego wydanych z naruszeniem prawa może zostać uznane za naruszenie zasady legalizmu przez te organy". Od czasu podjęcia „nad-uchwały” przez Sejm wyroki TK nie są publikowane w Dzienniku Ustaw.

Paraliż szkół

W większości szkół, w okresie sporów prawnych, odbywały się rady pedagogiczne w trakcie których nauczyciele religii dowiadywali się o przydziale godzin a pozostali pedagodzy – o planie zajęć uwzględniającym ewentualne łączenie zajęć z religii. Wszystko legło w gruzach. Znaczna część dyrektorów będzie musiała pracować w sobotę, by dokonać potrzebnych korekt.

Problem w tym, kogo słuchać: Trybunału czy ministra edukacji. Jaki charakter będą miały kontrole kuratorów: zgodności z decyzją TK czy wytycznych MEN. Co z nauczycielami? Czy zawierać porozumienia zmieniające, czy pozostać przy dotychczasowym wymiarze godzin? Na te konkretne pytania resort nie odpowiada. Awantura wywołana przez MEN sparaliżowała szkołę. A miało nie być odpolitycznienie polskiej szkoły.

Podziel się cytatem

Resume

Gdyby decydowały kompetencje, B. Nowacka ministrem by nie została. Szkoły dopiero się uczy. Prof. Bogusław Śliwerski, znany pedagog i również bloger, odmówił "ministrze" promocji do klasy programowo wyższej, wystawiając jej ocenę niedostateczną „za totalną degradację autonomii nauczyciela w procesie dydaktycznym. Czegoś takiego nie było nawet w PRL”. Nie poważyli się na to ani Zalewska, ani Czarnek. To jest klasyczny przykład politycznego sterowania edukacją. A dodajmy, że nowa władza zrobiła to, mając autonomię pedagogów na sztandarach.

Pycha kroczy przed upadkiem.

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Ocena: +36 -4

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Idea szlachetna, ale…

Niedziela Ogólnopolska 12/2023, str. 38-39

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe Stock

Na temat edukacji włączającej, która budzi skrajne emocje, rozmawialiśmy z Barbarą Nowak, małopolską kurator oświaty, i prezentującą inną opinię na ten temat Marzeną Machałek, pełnomocnik rządu ds. edukacji włączającej. Pora się dowiedzieć, jakie zdanie w tej ważnej kwestii mają rodzice i nauczyciele.

Przeprowadziliśmy w tym celu krótką sondę. Zadaliśmy naszym respondentom tylko jedno pytanie: czy edukacja włączająca to teraźniejszość i przyszłość polskiej szkoły?
CZYTAJ DALEJ

Apel biskupa legnickiego o pomoc dla powodzian

2024-09-16 10:36

[ TEMATY ]

diecezja legnicka

powódź w Polsce (2024)

pomoc dla powodzian

ks. Waldemar Wesołowski

Wśród regionów dotkniętych kataklizmem, jest także diecezja legnicka. Najbardziej ucierpiały rejony Jeleniej Góry, Lwówka Śląskiego, Wlenia, Świerzawy, Kamiennej Góry, Jawora a także Legnicy.

- W niedzielę na własne oczy mogłem się przekonać o tym, jakich zniszczeń dokonują wody Bobru czy Kaczawy. To, co było zapowiadane od kilku dni, teraz stało się faktem. Wiele miejsc zostało dotkniętych powodzią, wielu ludzi potrzebuje pomocy, stąd mój apel do wszystkich diecezjan o pomoc i wsparcie – mówi bp Siemieniewski.
CZYTAJ DALEJ

Prymas do uczniów: nie bójcie się trudności, wspierajcie się i idźcie zawsze razem

2024-09-16 18:57

[ TEMATY ]

uczniowie

abp Wojciech Polak

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

Nie w pojedynkę, nie każdy dla siebie i o sobie, ale razem, wspierając się, a jeśli trzeba cierpliwie czekając na innych - na tym polega koleżeństwo, na tym polega wspólnota - mówił 16 września do uczniów Katolickiej Szkoły Podstawowej w Inowrocławiu abp Wojciech Polak.

Metropolita gnieźnieński przewodniczył Mszy św. inaugurującej uroczyście kolejny rok nauki. Oprócz uczniów, ich rodziców i nauczycieli w kościele pw. św. Jadwigi Królowej obecni byli także przedstawiciele władz państwowych, samorządowych i oświatowych. W homilii Prymas Polski wielokrotnie podkreślał znaczenie wspólnotowości rozumianej jako wzajemna troska, wrażliwość na drugich, zrozumienie, dobroć i wspólne podążanie naprzód. Dotyczy to Kościoła, ale dotyczy także szkolnej społeczności i to zarówno na poziomie relacji koleżeńskich między uczniami, jak i szeroko pojętych działań wychowawczych. „Bo przecież potrzeba wioski, by wychować dziecko” - zacytował stare przysłowie abp Polak, przypominając, że wychowanie to przecież praca zespołowa.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję