Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Poświęcenie kopii obrazu „Hołd Stanów” z Gryfina

Nasza archidiecezja z niezwykłym mozołem i duchem modlitwy odbudowuje duchowość i pobożność maryjną, która utracona została przez długie lata dominacji protestantyzmu

Niedziela szczecińsko-kamieńska 19/2018, str. IV

[ TEMATY ]

obraz

Matka Boża

obraz

ks. Robert Gołębiowski

Ucałowanie przez abp. Andrzeja Dzięgę kopii obrazu Matki Bożej Królowej Polski – „Hołd Stanów” z Gryfina

Ucałowanie przez abp. Andrzeja Dzięgę kopii obrazu Matki Bożej
Królowej Polski – „Hołd Stanów” z Gryfina

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Promieniujące już wieloma łaskami sanktuaria maryjne nad Odrą i Bałtykiem, rozwijający się kult licznych obrazów Bogurodzicy, jak i figur Matki Najświętszej to widoczne dowody oddziaływania Maryi na nasz skrawek Kościoła powszechnego. W ciągu minionych lat dokonały się również koronacje obrazów, chociażby w Trzebiatowie czy Siekierkach, a najbliższe lata przyniosą niezwykle ważne kolejne uwielbienia miejsc, gdzie Matka Syna Bożego doznaje chwały. Jednym z nich jest Gryfino, gdzie już od ponad 70 lat udziela swych łask obraz Matki Bożej Królowej Polski – „Hołd Stanów”, który przybył tutaj z Kałusza.

Podczas południowej modlitwy „Regina Caeli, laetare”, która w siedzibie Kurii Metropolitalnej codziennie gromadzi grono urzędników wraz z księżmi biskupami, w środę 18 kwietnia uroczyście poświęcona została kopia gryfińskiego obrazu, która została 28 kwietnia ofiarowana wspólnocie parafii w Zbąszynku, gdzie pochowany jest ks. prał. Jan Palica, który wraz z parafinami z Kałusza tuż po wojnie przybył do Gryfina. Obraz powstał około 1931 r. i jest dziełem pędzla lwowskiego malarza Stanisława Kaczora-Batowskiego. 3 maja 1932 r. został poświęcony w kościele w Kałuszu k. Lwowa i umieszczony w ołtarzu głównym kościoła pw. Najświętszej Maryi Panny. Obraz przedstawia hołd czterech przedstawicieli stanów polskich składany Matce Bożej Królowej Polski. Przywieziony został do Gryfina 26 sierpnia 1945 r. przez ks. Jana Palicę i repatriantów z Kałusza, a 2 września 1945 r. odprawiono przed nim pierwszą polską Mszę katolicką w Gryfinie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warto krótko naszkicować wymowę obrazu, którą w swojej monografii opisał gryfinianin ks. kan. Jan Zalewski: „W inwentarzu parafii w Kałuszu napisanym przez księdza Jana Palicę w roku 1938 obraz wymieniany jest jako «Matka Boska Królowa Polski». Artysta na obrazie łączy wymiar teologiczny z przesłaniem historycznym (szczególne śluby króla Jana Kazimierza i czas potopu) oraz współczesnym dla twórcy i zawiera wiele alegorii i wieloznacznej symboliki. Obraz jest skomponowany na osi, dzieląc całość na pół: z lewej strony (oglądając obraz) Dzieciątko, duchowny, husarz oraz tarcza. Z prawej – Maryja z koroną i z całym obliczem, rolnik i górnik. W układzie horyzontalnym także na pół: część górna Dzieciątko i Maryja oraz część dolna 4 osoby. Obraz podzielony jest na pół: niebo i ziemia, czyli w sensie oddania sfery niebiańskiej (Maryja i Dzieciątko) i rzeczywistości ziemskiej (4 osoby modlące się). Trójca Święta jest przedstawiona poprzez trzy kręgi: 1. Bóg Ojciec – nimb i aureola za głową Maryi. 2. Syn Boży – drugi krąg i Dzieciątko. 3. Duch Święty – krąg niewidoczny – modlący się wierni, czyli Kościół. Postać Maryi jest tak umiejscowiona, jakby wyrastała z kręgu ziemskiego, idąc ku niebu. Maryja odbiera hołd i zawierzenie stanów polskich, jednak już patrzy nie tylko na zgromadzone osoby ujęte w konkretny miniony i współczesny malarzowi kontekst historyczny, ale spogląda daleko, na następne polskie zawierzenia i zawierzenia całego świata”.

Reklama

Kopię obrazu wykonał znany i ceniony artysta malarz Edward Rogalski – profesor Liceum Plastycznego w Szczecinie. Wielki hołd wdzięczności za kultywowanie pamięci o obrazie, jak i o Kałuszanach oddać należy Wspólnocie Polskiej w Gryfinie z jej przewodniczącym Zdzisławem Szczepkowskim, Stowarzyszeniu Kolejarzy Polskich, Sybirakom, repatriantom i władzom samorządowym Gminy Gryfino.

Poświęcenie gryfińskiego obrazu wpisuje się w ważny ciąg zbliżających się koronacji w wymiarze naszej archidiecezji. W październiku przeżyjemy bowiem koronację obrazu Matki Bożej Zwycięskiej Królowej Polski w bazylice św. Jana Chrzciciela w Szczecinie, za rok koronację obrazu Matki Bożej Niepokalanej Dziewicy w sanktuarium w Resku, w 2020 r. obrazu Matki Bożej Królowej Polski w kościele Narodzenia NMP w Gryfinie i wreszcie koronację figurki Matki Bożej Brzeskiej w tamtejszym sanktuarium. Ukoronowaniem zaś tych wszystkich podniosłych uroczystości będą obchody 900. rocznicy misji reewangelizacyjnej św. Ottona z Bambergu – patrona naszej archidiecezji. Czekają nas więc głębokie w swojej treści maryjne uroczystości, do których pełnego przeżywania zachęca abp Andrzej Dzięga, wskazując na to, aby w ten sposób wzrastała cześć dla Matki Najświętszej, która jest Patronką archidiecezji w Jej tytule Matki Kościoła, a zarazem, by to Ona prowadziła nas przez najbliższe lata do chrzcielnego źródła św. Ottona.

2018-05-09 10:54

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rodzinny portret z historią w tle

Niedziela przemyska 8/2014, str. 8

[ TEMATY ]

obraz

Arkadiusz Bednarczyk

Ignacy Krasicki, młody student, kleryk seminarium księży misjonarzy przy kościele Świętego Krzyża w Warszawie, latem 1753 r. przyjeżdża na wakacyjne tygodnie do rodzinnego Dubiecka. Odwiedza matkę i rodzeństwo, wówczas to pozuje wraz z rodziną do pięknego portretu, który dzisiaj możemy oglądać w Muzeum Archidiecezjalnym w Przemyślu

Nobliwa dama, Anna ze Starzechowskich Krasicka siedzi przy stole z aktem donacji dla kościoła w Dubiecku: 22 grudnia Roku Pańskiego 1752 daruje bowiem parafii grunt pod cmentarz i plebanię. Na ścianie wisi portret nieżyjącego już w momencie powstawania portretu Jana Bożego Krasickiego, założyciela linii dubieckiej, kasztelana chełmskiego, który zmarł rok wcześniej. Przy matce zebrały się dzieci. Tuż za nią stoi doskonale znany, przyszły „książę poetów” Ignacy Krasicki, w stroju francuskim. Obok w wytwornych strojach bracia: Antoni, który jako jedyny spośród rodzeństwa nie obrał stanu duchownego, Ksawery późniejszy dziekan kijowski i Marcin kanonik katedralny warmiński. Po drugiej stronie obrazu znajdują się dwie damy, córki Anny: Marianna z Krasickich Rościszewska oraz Brygida. Najmłodszy uczestnik sceny – Karol, z pieskiem, również w późniejszym życiu zostanie duchownym – kanonikiem warmińskim. Obraz został prawdopodobnie namalowany przez artystę o szkockich korzeniach – Augustyna Mirysa. Po studiach w Rzymie do Polski ściągnął go kanclerz króla Stanisława Leszczyńskiego Stanisław Jabłonowski. Twórczość malarza bardzo wyraźnie charakteryzuje upodobanie do sarmackiego baroku i jednocześnie trąci tak zwanym klasycyzmem francuskim. Ciekawostką jest, że artysta namiętnie zbierał z kuchni stare szmaty, na których malował później swoje obrazy. Był notorycznym malkontentem, narzekając na wszystko, nie będąc nigdy zadowolonym ze swoich obrazów. Dla pochodzącej z Dubiecka rodziny Krasickich Mirys namalował jeszcze kilka innych obrazów. Znana jest podobizna Jana Bożego Krasickiego, ojca bp. Ignacego Krasickiego. Mirys namalował również obraz samego „bajkowego biskupa” Ignacego, po którym pozostała niestety tylko późniejsza kopia z 1816 r. Wspomniany portret rodzinny namalowany został we dworze w Dubiecku i przechowywany był w tutejszym drewnianym kościele parafialnym. Pewne przemalunki mogły być dziełem działającego w okolicy ks. Mikołaja Tereińskiego. Później trafił do Muzeum Archidiecezjalnego w Przemyślu.

CZYTAJ DALEJ

Nowenna do Ducha Świętego

[ TEMATY ]

nowenna

Pio Si/Fotolia.com

Jak co roku w oczekiwaniu na Niedzielę Zesłania Ducha Świętego Kościół katolicki będzie odprawiał nowennę do Ducha Świętego i tym samym trwał we wspólnej modlitwie, podobnie jak apostołowie, którzy modlili się jednomyślnie po wniebowstąpieniu Pana Jezusa czekając w Jerozolimie na zapowiedziane przez Niego zesłanie Ducha Świętego.

Ponieważ nowenna do Ducha Świętego przypada w maju i czerwcu, dlatego łączy się ją z nabożeństwami majowymi czy też czerwcowymi w następujący sposób:

CZYTAJ DALEJ

Zmarła Zofia Czekalska "Sosenka", uczestniczka Powstania Warszawskiego

2024-05-14 19:24

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

Zofia Czekalska

Portret z wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego/autor zdjęcia: Agata Kowalska

Zofia Czekalska „Sosenka”

Zofia Czekalska „Sosenka”

Zofia Czekalska "Sosenka", powstańcza łączniczka w zgrupowaniu "Chrobry II", sanitariuszka, zmarła w wieku 100 lat. Informację o jej śmierci przekazał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. "Pani Zofio, +Sosenko+ - dziękujemy za wszystko. Warszawa zawsze będzie o pani pamiętać" - napisał.

"+Pani jest coraz młodsza!+ - mówiłem za każdym razem, kiedy się spotykaliśmy. I to nie była urzędowa uprzejmość. Bo tych pokładów energii i zapału, które miała zawsze w sobie, mógłby jej pozazdrościć każdy (ja z całą pewnością zazdrościłem). Bo za każdym razem zarażała uśmiechem, który praktycznie nigdy nie schodził z jej twarzy" - napisał na platformie X prezydent Warszawy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję