Reklama

Niedziela Łódzka

Teologia? Czy warto ją studiować?

2024-05-14 19:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Instytucie Teologicznym w Łodzi, uczelni afiliowanej do Akademii Katolickiej w Warszawie, studiują studenci motywowani potrzebą pogłębienia swojej wiedzy i wiary w Boga, nie wykluczając możliwości przyszłej pracy nauczyciela religii.

Postępująca laicyzacja, a przynajmniej rosnące dystansowanie się naszego społeczeństwa wobec obecności i głosu Kościoła, wydaje się zwiastować nieunikniony zanik chrześcijaństwa i Kościoła.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

A jednak, obecność ofert wróżek, zamawiania horoskopów, aktywność sekt czy sięganie do religii Słowian, paradoksalnie sugeruje obecność świadomości istnienia wyższej rzeczywistości (sacrum) i potrzeby jakiegoś się z nią ułożenia.

Studiowanie teologii to okazja do wnikliwszego poznania i krytycznego weryfikacji swojej wiedzy o chrześcijaństwie - poznania wolnego od medialnej ideologii. A jest to wiedza kształtująca egzystencję, wiedza pozwalająca odnieść się do wyzwań stawianych przez nauki społeczne i przyrodnicze czy przez spotkanie z innymi religiami, także wiedza pozwalająca rozpoznać stereotypy i fałszywe mity na temat religii, Kościoła i wiary.

Pogłębione i kompetentne poznanie dziejów Kościoła, treści i przesłania wyznawanych prawd wiary czy rzetelne wskazówki nt. życia duchowego, niesie szansę na rozumne i owocne przeżywanie wpośród współczesnych uwarunkowań wiary jako wspólnoty z Chrystusem – a jest to szansa także własnego rozwoju. Dzisiaj, nie tylko przyszli księża, ale i świeccy mają dostęp do studiowania teologii.

W Instytucie Teologicznym w Łodzi, uczelni afiliowanej do Akademii Katolickiej w Warszawie, studiują studenci motywowani potrzebą pogłębienia swojej wiedzy i wiary w Boga, nie wykluczając możliwości przyszłej pracy nauczyciela religii: – Jestem studentem teologii, dlatego że noszę w sobie nurtujące mnie pytania dotyczące wiary oraz duchowe doświadczenie Jezusa Chrystusa – mówi Arkadiusz ze Zduńskiej Woli. - Cztery lata studiów uporządkowały we mnie pewne rzeczy, choćby te dotyczące mojej obecności i zaangażowania się w Kościół – dodaje. - Ja natomiast zdecydowałem się na studia z teologii dlatego, że mam w sobie pasję zgłębienia Objawienia Bożego, które w pewnych wymiarach jest fascynującą tajemnicą – zauważa Dominik z Łodzi. - Nie ukrywam, że chciałbym w przyszłości podjąć się pracy nauczyciela religii lub katechisty w parafii, dlatego że dawanie świadectwa o Jezusie jest również formą nauczania Ewangelii, ewangelizacji. A w czasach, w których wielu ludzi nie nosi w sobie doświadczenia Boga i nie zna nauczania Kościoła, choć się na jego temat wypowiada, potrzebna jest rozbudowana katecheza dla dorosłych w naszych wspólnotach parafialnych - podsumowuje. 

Reklama

– Zbyt wielu ludzi swoją wiarę przeżywa jedynie emocjonalnie i zewnętrznie (nie racjonalnie), dlatego szybko się zniechęcają i nie rozumieją czy też wręcz nie znają swojego Kościoła – uważa Andrzej z Kluk.

STUDIA MAGISTERSKIE (specjalność katechetyka)

Informacje ogólne.

Studia teologiczne przeznaczone są dla osób świeckich, członków ruchów kościelnych, instytutów życia konsekrowanego i stowarzyszeń życia apostolskiego. Oferta skierowana jest do każdego, kto pragnie pogłębić swoją wiedzę o Bogu oraz umocnić chrześcijańską wizję rzeczywistości.  Profil absolwenta. Tytuł magistra teologii (specjalność katechetyka) uprawnia do podjęcia pracy na stanowisku nauczyciela religii w szkołach na wszystkich etapach edukacyjnych. Absolwent teologii ogólnej może pełnić funkcję lidera we wspólnotach parafialnych oraz w strukturach diecezjalnych. Jest przygotowany do prowadzenia akcji ewangelizacyjnych na różnych poziomach oraz do podjęcia pracy misyjnej. Może podjąć pracę w redakcjach czasopism katolickich, rozgłośniach radiowych, stacji telewizyjnych oraz portali internetowych. Może również aktywnie działać w organizacjach pozarządowych i stowarzyszeniach promujących wartości chrześcijańskie. 

Reklama

Czas trwania studiów i tryb nauki.

Studia trwają 6 lat i prowadzone są w systemie niestacjonarnym. Zajęcia odbywają się z reguły w cztery soboty w miesiącu (od października do czerwca) i mają formę wykładów, seminariów, ćwiczeń i warsztatów.

Liczba godzin i punktów ECTS, praca dyplomowa.

Program studiów przewiduje 2040 godzin zajęć wykładowych oraz 150 godzin praktyk katechetycznych odbytych w okresie 3 lat. Student uzyskuje 360 punktów ECTS. Studia kończą się egzaminem z całej teologii (ex universa theologia) oraz egzaminem magisterskim. Wymagane dokumenty (zob. na stronie internetowej Instytutu). Studia nie zostaną uruchomione, jeżeli zgłosi się mniej niż 5 kandydatów. Podstawą przyjęcia na studia jest złożenie kompletu dokumentów i pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej, która odbędzie się w siedzibie Instytutu w sobotę 28 września b.r. o godz. 10 00 .

Opłaty za studia - Aktualnie roczna wynosi 2.700 zł. W okresie 6 lat nie przekroczy kwoty 3.700 zł.

TEOLOGICZNO-KATECHETYCZNE STUDIA PODYPLOMOWE DLA NAUCZYCIELI

Informacje ogólne.

Studia w Instytucie Teologicznym w Łodzi prowadzone są w  ramach afiliacji do Akademii Katolickiej w Warszawie. Adresat studiów, profil kandydata. Studia adresowane są do nauczycieli, którzy pragną zdobyć wiedzę merytoryczną, metodyczną i dydaktyczną w zakresie przygotowania do nauczania katechezy w szkole jako kolejnego przedmiotu. Warunki przyjęcia na studia. Udokumentowane uprawnienia nauczycielskie: tytuł magistra a także przygotowanie pedagogiczne i psychologiczne uprawniające do podjęcie pracy nauczyciela w szkole.

Czas trwania studiów i tryb nauki.

Studia prowadzone są w systemie niestacjonarnym (zaocznym) i trwają 4 semestry. Zajęcia odbywają się w soboty, z reguły trzy razy w miesiącu, od października do czerwca.

Reklama

Cele i efekty kształcenia.

Celem teologiczno-katechetycznych studiów podyplomowych jest przygotowanie i przekazanie słuchaczom wiedzy niezbędnej do nauczania katechezy w przedszkolu, szkole podstawowej, liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach II stopnia, z wyjątkiem specjalnych. Ministerstwo Edukacji Narodowej szczegółowo określa kwalifikacje zawodowe, jakie powinien posiadać nauczyciel-katecheta. Instytut Teologiczny dostosowuje program nauczania i odbywania praktyk do aktualnych przepisów prawa oświatowego, a także umożliwia uzyskanie od władzy kościelnej misji kanonicznej upoważniającej do nauczania religii. Ukończenie studiów podyplomowych stanowi dla nauczyciela-katechety cenną pomoc w procesie zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.

Liczba godzin i punktów ECTS, praca końcowa.

Program studiów przewiduje: 480 godzin zajęć wykładowych z teologii i 150 godzin zajęć katechetycznych oraz 90 godzin praktyk katechetycznych w szkole. Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania kwalifikacji: 80. Studia kończą się przedłożeniem pracy końcowej.

Zasady dotyczące praktyk.

Uczestnik studium zobowiązany jest do odbycia praktyk katechetycznych w szkole w  wymiarze 90 godzin. Są one obowiązkowe także dla osób posiadających już uprawnienia pedagogiczne, ale pragnących uzyskać dodatkowo uprawnienia do nauczania religii jako kolejnego przedmiotu. Podstawą przyjęcia na studia jest złożenie kompletu dokumentów (zob. na stronie internetowej Instytutu).

Opłaty za studia.

Studia są odpłatne – za każdy semestr 1.100 zł. (W trakcie studiów kwota nie przekroczy 1.400 zł za semestr). Studia nie zostaną uruchomione, jeżeli zgłosi się mniej niż 7 kandydatów.

Reklama

Składanie dokumentów: do 28 września w sekretariacie Instytutu w Łodzi (soboty: 1; 8; 15 i 22 czerwca oraz 7; 14; 21 i 28 września 2024 r. od 9.30 do 13.00).

********* (Sekretariat Instytutu czynny: wyłącznie w soboty wykładowe oraz w soboty „rekrutacyjne” czerwca i września od 9.30 do 13.00 - dotyczy to także telefonu Sekretariatu) e-mail: akw-it@archidiecezja.lodz.pl; pełne informacje o studiach na stronie: www.archidiecezja.lodz.pl/akw-it/

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Choćby horyzont był czarny jak noc – ufajcie!

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

siostry urszulanki

Archiwum Sióstr Urszulanek w Pniewach

7 czerwca 2020 r. minęło dokładnie 100 lat od dnia, w którym Stolica Apostolska udzieliła matce Urszuli Ledóchowskiej pozwolenia na przekształcenie autonomicznego klasztoru urszulanek z Petersburga przeniesionego do Pniew w zgromadzenie apostolskie urszulanek Serca Jezusa Konającego. Pośród wielu miejsc w Polsce i na świecie, również robotnicza Łódź stała się przestrzenią życia i działalności szarych urszulanek. I tak jest do dzisiaj.

Serce pełne miłości, całą mą ufność pokładam w Tobie

CZYTAJ DALEJ

Kult Niepokalanego Serca Maryi

Niedziela Ogólnopolska 25/2004

[ TEMATY ]

Matka Boża

BOŻENA SZTAJNER/ NIEDZIELA

Do ogłoszenia przez Piusa IX 8 grudnia 1854 r. dogmatu o Niepokalanym Poczęciu przyczynił się niewątpliwie kult Serca Najświętszej Maryi Panny. Rozwijał się równolegle z kultem Najświętszego Serca Jezusa, a swymi początkami sięgał czasów średniowiecza. Już w XIV wieku pojawiły się obrazy i rzeźby przebitego siedmioma mieczami serca Bolesnej Matki Zbawiciela. W połowie XVII wieku św. Jan Eudes rozpowszechniał obrazy Matki Bożej, ukazującej - na podobieństwo Jezusa - swe Serce. Na „cudownym medaliku”, rozpowszechnianym po objawieniach, jakie w 1830 r. miała św. Katarzyna Laboure, pod monogramem „M” widnieją dwa serca: Jezusa i Maryi. Także założone w Paryżu w 1836 r. Bractwo Matki Bożej Zwycięskiej szerzyło cześć Serca Maryi. W XIX wieku powstały liczne zgromadzenia zakonne pod wezwaniem Serca Maryi lub Serc Jezusa i Maryi.
Do zaistnienia kultu i nabożeństwa do Niepokalanego Serca Maryi najbardziej przyczyniły się objawienia, jakie miały miejsce w 1917 r. w Portugalii. Kiedy 13 maja troje dzieci: Łucja (lat 10), jej brat cioteczny Franciszek (lat 9) i jego siostra Hiacynta (lat 8) pasły niedaleko od Fatimy owce, ujrzały w południe silny błysk jakby potężnej błyskawicy, który powtórzył się dwa razy. Zaniepokojone dzieci zaczęły zbierać się do domu, gdy ujrzały na dębie postać Matki Bożej i usłyszały Jej głos: „Nie bójcie się, przychodzę z nieba. Czy jesteście gotowe na cierpienia i pokutę, aby sprawiedliwości Bożej zadośćuczynić za grzechy, jakie Jego majestat obrażają? Czy jesteście gotowe nieść pociechę memu Niepokalanemu Sercu?”.
Matka Boża poleciła dzieciom, aby przychodziły na to miejsce 13. dnia każdego miesiąca. W trzecim objawieniu, 13 lipca, prosiła, aby w każdą pierwszą sobotę miesiąca była przyjmowana Komunia św. wynagradzająca. Podczas tych objawień Matka Boża wielokrotnie sama nazwała swe serce „niepokalanym”.
W piątym objawieniu, 13 września, poleciła dzieciom, aby często odmawiały Różaniec w intencji zakończenia wojny. Ostatnie zjawienie się Matki Bożej - 13 października oglądało ok. 70 tys. ludzi. Od samego rana padał deszcz. Nagle rozsunęły się chmury i ukazało się słońce. Z tłumu dały się słyszeć okrzyki przerażenia: bowiem słońce zaczęło zataczać koła po niebie i rzucać strumienie barwnych promieni...
Objawienia fatimskie stawały się coraz bardziej sławne i wywoływały coraz żywsze zainteresowanie, m.in. ze względu na zapowiedziane w nich wydarzenia, a zwłaszcza na tzw. tajemnicę, która została przekazana wyłącznie do wiadomości papieża. Dziś znamy jej treść. Matka Boża zapowiadała nadejście jeszcze straszliwszych wojen niż ta, która się kończyła. Zapowiadała nowe prześladowanie Kościoła, zamach na papieża, rewolucję w Rosji. Prosiła, aby Jej Niepokalanemu Sercu poświęcić cały świat, a zwłaszcza Rosję.
Krwawa bolszewicka rewolucja wybuchła, kiedy jeszcze trwały objawienia. Jej ofiarą stał się również Kościół w Meksyku (1925 r.) oraz w Hiszpanii (1936 r.). A mimo to ostatnie z fatimskich poleceń Maryi nie zostało szybko spełnione. Dopiero kiedy wybuchła II wojna światowa, przypomniano sobie „tajemnicę fatimską” i 13 października 1942 r., w 15-lecie objawień, papież Pius XII drogą radiową ogłosił całemu światu, że poświęcił rodzaj ludzki Niepokalanemu Sercu Maryi.
Pius XII polecił, aby aktu poświęcenia dokonały poszczególne kraje. Pierwsza, z udziałem prezydenta państwa, uczyniła to Portugalia. 4 maja 1944 r. papież ustanowił dzień 22 sierpnia świętem Niepokalanego Serca Maryi. W Polsce zawierzenia naszego narodu Niepokalanemu Sercu Maryi dokonał dopiero po zakończeniu wojny - 8 września 1946 r.
- Prymas Polski kard. August Hlond w obecności całego Episkopatu i około miliona pielgrzymów zgromadzonych na Jasnej Górze przed obrazem Matki Bożej Częstochowskiej. Do tego zawierzenia nawiązał kard. Stefan Wyszyński, kiedy w latach 1956, 1966 i 1971 oddawał naród polski w macierzyńską niewolę Maryi za wolność Kościoła w ojczyźnie i na całym świecie. W następnych latach akty te były ponawiane. Kościół w Polsce zawierzał także Maryi Jan Paweł II za każdym swym pobytem na Jasnej Górze.
Niby życzeniu Matki Bożej stało się zadość, ale trudno w akcie papieża Piusa XII dopatrzyć się wyraźnego zawierzenia Niepokalanemu Sercu Maryi Rosji. Niebawem też czerwony smok rozciągnął panowanie nad wieloma krajami, a na jego krwiożerczą służbę oddało się wielu intelektualistów całego świata. Wydawało się, że wkrótce rzuci do swych stóp całą ludzkość.
Wobec wciąż szalejącego bezbożnictwa wielu biskupów postulowało dokładne spełnienie prośby Fatimskiej Pani. W latach 1950-55 figura Matki Bożej Fatimskiej pielgrzymowała po wielu krajach. Wprawdzie na zakończenie Soboru Watykańskiego II (1964 r.) Paweł VI ogłosił Matkę Jezusa Matką Kościoła i posłał do Fatimy złotą różę, nie doszło jednak do postulowanego zawierzenia świata i Rosji Jej Niepokalanemu Sercu.
Dopiero wydarzenia z 13 maja 1981 r. - zamach na Papieża na Placu św. Piotra - przypomniały fatimską przepowiednię. Ojciec Święty Jan Paweł II spełnia wreszcie prośbę Matki Najświętszej i 7 czerwca 1981 r. zawierza ponownie całą ludzką rodzinę i Rosję Jej Niepokalanemu Sercu. Na owoce tego zawierzenia nie trzeba było długo czekać. Jesteśmy zobowiązani dawać świadectwo faktom, które dokonały się na naszych oczach.
Reforma liturgii w 1969 r. przeniosła święto Niepokalanego Serca Maryi na pierwszą sobotę po uroczystości Serca Pana Jezusa. W tym roku przypadnie ono 19 czerwca. Odprawiane zaś we wszystkie pierwsze soboty miesiąca nabożeństwa wynagradzające przypominają nam obowiązek podejmowania pokuty i zadośćuczynienia za grzechy współczesnego nam świata i za nasze grzechy.

CZYTAJ DALEJ

Łódź: Święcenia kapłańskie

2024-06-08 16:38

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Kard. Grzegorz Ryś udzielił w sobotnie przedpołudnie święceń prezbiteratu czterem diakonom archidiecezji łódzkiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję