Reklama

Kościół

Ks. Sobolewski: coraz więcej misjonarzy prosi o pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb

Niestety coraz więcej misjonarzy prosi o pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb życiowych takich jak jedzenie czy odzież. To znaczy, że problem ubóstwa się powiększa - powiedział ks. Zbigniew Sobolewski. W rozmowie z KAI dyrektor Dzieła Pomocy „Ad Gentes” podkreślił, że dzięki ubiegłorocznej zbiórce do polskich misjonarzy trafiło ponad 2,2 mln. zł. Od 2006 r. druga niedziela Wielkiego Postu w Polsce jest Dniem Modlitwy, Postu i Solidarności z Misjonarzami, który nazywamy także Niedzielą „Ad Gentes”. Jest ona okazją do tego, by wesprzeć finansowo 1690 misjonarzy z Polski.

[ TEMATY ]

misje

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna Rasińska (KAI): W II niedzielę Wielkiego Postu obchodzimy w Kościele w Polsce Dzień Modlitwy, Postu i Solidarności z Misjonarzami. W tym roku Dzień ten będziemy przeżywać 25 lutego pod hasłem „W Kościele jesteśmy wspólnotą misyjną”. Jak trzeba je rozumieć?

Ks. Zbigniew Sobolewski (Dyrektor Dzieła Pomocy „Ad Gentes”): Chcieliśmy mocno podkreślić, że wszyscy, jako Kościół jesteśmy misjonarzami, nie jako pojedyncze osoby w Kościele, ale jako Kościół wspólnotowy. Ta misyjna tożsamość Kościoła musi się ciągle w nim przebijać, musimy do tego wracać, by mieć świadomość, że nie działamy w pojedynkę. Pan Jezus nie zostawił dzieła misyjnego pojedynczym apostołom, do całej wspólnoty Kościoła kieruje słowa: „Idźcie i głoście Ewangelię”. W naszych rozważaniach przywołujemy piękne afrykańskie przysłowie, które mówi o tym, że nie da się umyć twarzy jednym palcem, ponieważ aby umyć twarz, potrzebna jest chociaż ręka. Ta metafora obrazuje właśnie to, co chcemy uświadomić wiernym, że jako Kościół jesteśmy wspólnotą, jesteśmy razem jedną rodziną wiary, ale ta wspólnota ma bardzo ważne, misyjne zadanie. Misja to nasza tożsamość. W ten sposób pragniemy zachęcić wspólnoty parafialne, diecezjalne i inne grupy kościelne do wspólnotowego zaangażowania misyjnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dotyczy to także kwestii finansowych. Z punktu widzenia Dzieła Pomocy „Ad Gentes” mogę powiedzieć, że jedna czy dwie ofiary na rzecz misji to niewiele, ale jeżeli nazbiera się ich wystarczająco dużo, mogą stanowić konkretną siłę, którą można wykorzystać w dobrym celu. Można wesprzeć szkoły, ośrodki zdrowia, edukację dzieci i młodzieży, pomagać rodzinom, leczyć, zaopiekować się osobami niepełnosprawnymi czy wykluczonymi. Dlatego szeroko kierujemy nasz apel o solidarność z misjami i hojność, byśmy mieli odwagę dzielenia się nawet drobnymi kwotami. W sumie razem dają nam one potem duże pieniądze, miliony, które przeznaczamy na konkretną działalność misyjną i dokonuje się z tego naprawdę wielkie, wspólne dobro.

Reklama

Ile środków udało się pozyskać podczas zeszłorocznej Niedzieli „Ad Gentes”?

W zeszłym roku w ramach Niedzieli „Ad Gentes” udało się zebrać ponad 2,2 mln zł. W porównaniu z poprzednim rokiem była to kwota większą o prawie 400 tys. zł. Dzięki wsparciu naszych darczyńców zebrane środki zasilą Krajowy Fundusz Misyjny, z którego Dzieło Pomocy Ad Gentes wspiera polskich misjonarzy i misjonarki.

Zawsze staramy się pomagać każdemu misjonarzowi i misjonarce w realizacji ich projektów pomocowych. Zazwyczaj są to granty w wysokości 2 tys. euro. W ubiegłym roku udało nam się szczęśliwie dofinansować ok. 140 takich projektów, zgłoszonych nam przez siostry zakonne, braci zakonnych, księży, a także misjonarzy świeckich.

Jak Ksiądz Dyrektor ocenia obecną sytuację polskich misjonarzy?

Widać, że po czasie pandemicznym nasi misjonarze znowu stają na nogi. Prowadzą bardzo ożywioną działalność. W czasie pandemii nie było takiej możliwości, niektórzy z nich byli zupełnie odcięci od wiernych. Ze względu na izolację nie można było prowadzić żadnych dzieł pomocy. Natomiast teraz doświadczamy dobrej kondycji misyjnej, co widać po zgłaszanych projektach, dotyczących np. budowy kaplic, remontów sal katechetycznych, budowy ośrodków pomocy charytatywnej i opiekuńczej. Misjonarze zgłaszają dużo dzieł pomocy budowlanej, jak chociażby odmalowanie przedszkola czy remont szkoły. Dzięki Bogu udało nam się sfinansować kilka poważnych projektów remontów szkół, przede wszystkim w Afryce, gdzie mogliśmy przeznaczyć po 10-20 tys. euro na rzecz remontów. Udało nam się również wybudować kilka nowych obiektów.

Kryzys ekonomiczny, który przetacza się przez świat, jest widoczny także w krajach misyjnych?

Reklama

Tak, widać to chociażby w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie panuje coraz większa bieda, a tamtejsi misjonarze coraz częściej proszą o pieniądze na sfinansowanie zakupu żywności dla najuboższych: seniorów, dzieci czy rodzin wielodzietnych. Wciąż walczymy z głodem i niedożywieniem w krajach misyjnych. Kryzys ekonomiczno-gospodarczy się pogłębia, od momentu zakończenia pandemii widać, że coraz więcej rejonów świata dotyczy problem ubóstwa. Jeszcze parę lat temu nie mieliśmy aż tak dużo projektów zakupu żywności, walki z głodem, niedożywieniem. Oczywiście ten problem zawsze istniał, ale nie w takiej skali. Niestety coraz więcej misjonarzy prosi o pomoc w zaspokojeniu podstawowych potrzeb życiowych typu jedzenie czy odzież. To znaczy, że problem ubóstwa się powiększa. Byliśmy przyzwyczajeni do ubóstwa w Afryce, jednak teraz widzimy, że postępuje ono również w krajach Ameryki Łacińskiej, Środkowej, wszędzie tam, gdzie słyszymy o różnych rewolucjach, rebeliach i zamętach społecznych.

Wspomniał Ksiądz Dyrektor, że zgromadzone pieniądze zasilą Krajowy Fundusz Misyjny, gdzie dalej trafią zebrane środki?

Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone m.in. na roczne wsparcie dla misjonarzy i misjonarek (w kwocie 4 tys. zł) ubezpieczenie społeczne i zdrowotne misjonarzy świeckich, których jest obecnie 39. Zasilą też projekty pomocowe, na które przeznaczamy ok. 1,5 mln zł. Staramy się kierować potrzebne środki finansowe, na różne projekty, do każdego misjonarza i każdej misjonarki, którzy o to poproszą. Z datków tych utrzymuje się także Centrum Formacji Misyjnej, przygotowujące przyszłych misjonarzy. Mamy też pewną pulę pieniędzy zarezerwowaną na trudne sytuacje i wypadki (choroba misjonarzy, leczenie, operacja, sprowadzenie jego ciała do Polski).

Finansujemy także projekty tu w Polsce, np. „Mój szkolny kolega z misji”, którego celem jest rozbudzenie wśród uczniów szkół podstawowych zainteresowania misjami prowadzonymi na wszystkich kontynentach. Dzięki wsparciu finansowemu tej akcji, co roku udaje nam się chociażby wybudować lub wyremontować szkołę w kraju misyjnym. Na misjach liczy się każdy grosz. Dlatego jesteśmy wdzięczni naszym darczyńcom za to, że pomagają polskim misjonarzom poprzez Dzieło Pomocy „Ad Gentes”.

Reklama

Ilu polskich misjonarzy posługuje obecnie na całym świecie?

Obecnie na świecie posługuje 1690 polskich misjonarzy. W Afryce i na Madagaskarze przebywa obecnie 676 misjonarzy, w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach - 655, w Azji - 281, w Oceanii - 65, a w Ameryce Północnej jest ich 13. Według danych z ubiegłego roku były to 1743 osoby. Obecnie jest ich o 53 mniej.

Widać tendencję spadkową również wśród kandydatów zgłaszających swoją chęć posługi na misjach?

Niestety, z bólem serca muszę stwierdzić, że na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba misjonarzy zmalała. Wynika to z wielu przyczyn, w związku z chorobą lub śmiercią, wielu misjonarzy zmarło podczas pandemii. W Polsce zmniejsza się ogólna liczba kapłanów i osób zakonnych, zmniejsza się zatem również liczba misjonarzy. Pamiętam lata, kiedy w Centrum Formacji Misyjnej przygotowywaliśmy do posługi na misjach 30 osób i więcej, teraz jest ich 15, a to i tak dobra liczba, ponieważ w ubiegłym roku było to tylko 9 osób.

Wielką radością i nadzieją jest dla nas rozwój wolontariatu misyjnego, zwłaszcza wśród świeckich, w tym młodzieży. Różne zgromadzenia zakonne, diecezje, ruchy i stowarzyszenia misyjne przygotowują do pracy na misjach młodych wolontariuszy, którzy wyjeżdżają na krótszy lub dłuższy czas (czasem pół roku, innym razem dwa lata) na placówki misyjne. Są tam bardzo potrzebni, pomagają misjonarzom w prowadzeniu konkretnych działań. Taka pomoc jest bezcenna.

Z jakimi problemami najczęściej mierzą się misjonarze i misjonarki?

Reklama

W zależności od kontynentu, regionu czy kraju, możemy wymienić specyficzne trudności i zagrożenia. I tak, w Afryce podstawowym problemem jest wszechobecna nędza. Misjonarze żyją ubogo i skromnie. Ogrom wysiłku wkładają w dzieła mające na celu pomoc ubogim. Walczą z głodem i niedożywieniem. Pomagają w zdobyciu żywności, odzieży i obuwia. Zajmują się pomocą medyczną. Ubodzy mają do nich zaufanie i przychodzą ze swymi problemami. Nie jest to dla misjonarzy łatwe, gdyż mając ograniczone możliwości i środki nie wszystkim są w stanie pomóc.

W Ameryce Łacińskiej problemem dla misjonarzy posługujących w wielu krajach jest niestabilność polityczna, wszechobecna korupcja, ograniczenia narzucane przez nieprzychylne Kościołowi rządy, a także przemoc i niesprawiedliwość. W wielu krajach Azji, ale nie tylko, misjonarze są prześladowani. Nie mogą swobodnie funkcjonować. Niekiedy pozostaje im jedynie milczeć o Bogu i ukazywać Go poprzez dzieła miłosierdzia. By być misjonarzem trzeba mieć mocną wiarę i pewną dojrzałość. Misjonarze pracują w trudnych warunkach.

Dlaczego warto wesprzeć dzieło misyjne?

Pomagając duchowo i materialnie z Dziełem Pomocy „Ad Gentes”, które działa w imieniu Komisji Episkopatu Polski ds. Misji, możemy być pewni, że nasze ofiary nie zostaną zmarnowane, ale trafią do rąk misjonarzy, a przez nich do ubogich i potrzebujących pomocy.

Odpowiedź na to pytanie najlepiej znają ci, którzy całym sercem angażują się w sprawy misyjne. Zaangażowanie misyjne daje radość. Jest to radość z czynienia dobra w sposób bezinteresowny i szlachetny. Ci, którzy pomagają misjom, mają świadomość, że realizują swe powołanie chrzcielne - są uczniami-misjonarzami Chrystusa. Uczestniczą w dziele zbawiania świata. Zaangażowanie misyjne rodzi w nas ducha wdzięczności: dziękujemy Bogu za to, że możemy podzielić się owocami naszej pracy z ubogimi siostrami i braćmi w wierze, których choć nie znamy, to jednak solidaryzujemy się z nimi.

Reklama

Jak jeszcze można włączyć się we wsparcie misji?

Zachęcam do współpracy nie tylko z Dziełem Pomocy Ad Gentes, ale także z diecezjami, parafiami i zgromadzeniami zakonnymi, które prowadzą animację i formacje misyjną. Możecie Państwo wejść na naszą stronę www.adgentes.misje.pl. Informujemy o tym, co robimy dla misji, jakie są potrzeby i możliwości pomocy. Można przesyłać ofiary na misje na nasze konto bankowe: Bank PeKaO S.A. I O. w Warszawie 66 1240 1037 1111 0010 1498 4506 lub wysyłać SMS o treści „Misje” na numer 72032.

Korzystając z okazji, chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którym sprawa misji leży i sercu, i którzy współpracują z nami i naszymi polskimi misjonarzami. Niech Chrystus obdarza wszystkich Was radością z pomagania misjom.

Rozmawiała Anna Rasińska

2024-02-25 08:33

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Misjonarz na Post” – dzięki akcji ponad 53 tys. osób wsparło duchowo misjonarzy

[ TEMATY ]

misje

Wielki Post

misjonarz

Monika Jaworska

Zakończyła się akcja duchowego wsparcia misjonarzy w Wielkim Poście, którą zorganizował portal misyjne.pl i „Misyjne Drogi”. W ósmej edycji akcji uczestnicy mieli okazję poznać misje z bliska m.in. poprzez regularne spotkania z misjonarzami.

Każdy uczestnik akcji indywidualne dobierał formę pomocy polskim misjonarkom i misjonarzom: była to modlitwa, ofiarowanie cierpienia bądź ofiarowanie postu w intencji misjonarza. W tym roku, przez cały okres Wielkiego Postu na facebookowym profilu akcji (fb.me/misjonarznapost) odbywały się regularne spotkania online z misjonarzami z różnych zakątków świata, którzy opowiadali o swojej pracy i duchowych potrzebach.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Zmarł ks. Zbigniew Nidecki

2024-04-29 12:13

Materiały kurialne

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

Śp. Ks. Zbigniew Nidecki

W piątek 26 kwietnia 2024 r., w 72. roku życia i 43. roku kapłaństwa, zakończył swoją ziemską pielgrzymkę śp. ks. kan. Zbigniew Nidecki, emerytowany kapłan naszej diecezji.

Uroczystości pogrzebowe zmarłego Kapłana odbędą się we wtorek 7 maja 2024.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję