Reklama

Niedziela Łódzka

Kard. Ryś: jeśli chcesz odbudować ruiny, zauważ cierpiących!

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Jak dojrzysz każdego cierpiącego, postawisz go w centrum uwagi, zaspokoisz jego potrzeby, opatrzysz jego rany, wtedy Pan da ci tę łaskę, że odbudujesz święte miasto i świątynię - mówił kard. Ryś podczas Mszy św. w intencji osób skrzywdzonych w Kościele. 

Od 7 lat w pierwszy piątek Wielkiego Postu przypada Dzień Solidarności i Modlitwy z Osobami Skrzywdzonymi wykorzystaniem seksualnym. W ich intencji modlił się kard. Grzegorz Ryś podczas Eucharystii w łódzkiej katedrze, po której odbyła się Droga Krzyżowa. - Już od wielu lat ten pierwszy piątek Wielkiego Postu jest dniem modlitwy i solidarności ze wszystkimi osobami, które zostały w Kościele skrzywdzone przez wykorzystanie seksualne jako młodzi ludzie, dzieci, osoby zależne od innych. Chcemy w tym dniu szczególnie być z nimi, modlić się z nimi, współodczuwać z nimi, postawić ich w samym środku naszej modlitwy, wrażliwości - mówił na wstępie metropolita łódzki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W homilii łódzki pasterz odniósł się do liturgii słowa, wyjaśniając jej kontekst powstania. Fragment Księgi proroka Izajasza powstał po powrocie Izraelitów z tzw. niewoli babilońskiej. Wówczas chcieli oni zbudować Jerozolimę i świątynię w wielkiej chwale, dlatego prorok podaje im prawidłową hierarchię działań. - Od czego muszą zacząć? Od zobaczenia wszystkich cierpiących i od zaspokojenia potrzeb wszystkich skrzywdzonych. Jeśli chcą odbudowywać miasto święte, jeśli chcą wznieść na nowo świątynię, muszą zobaczyć uciśnionych, zniewolonych, głodnych, tułaczy, biednych, nagich. Muszą usunąć jarzmo - podkreślił duchowny.

Odnosząc się do Ewangelii, metropolita łódzki powiedział o momencie powołania Mateusza na ucznia Jezusa. - Mateusz przeżył taką zmianę, takie kompletne przewrócenie życia, że z radością przyrządził ucztę u siebie w domu i na tę ucztę zaprosił takich ludzi jak on: wzgardzonych, uważanych za grzeszników, nieczystych i siedzą przy stole i się radują tym, co się stało z Mateuszem - mówił homileta. Na to wydarzenie przybyli faryzeusze, którzy zarzucili Jezusowi i tym ludziom brak postu. Jezus jednak wytłumaczył, że w chrześcijaństwie ostatecznie chodzi o miłość, która niesie za sobą radość. - Właśnie dlatego tak straszny jest grzech wykorzystania seksualnego, jest podwójnie straszny. Po pierwsze dlatego, że on może w człowieku, który jest ofiarą tego grzechu, który został poszkodowany, ten grzech może na wiele lat sprawić straszną trudność, żeby się otworzyć na miłość, może przetrącić tego człowieka w zdolności kochania i przyjmowania miłości i to jest najstraszniejsze zło, które tkwi w tym grzechu - mówił kard. Ryś. - To słowo utwierdza nas, abyśmy na tej Eucharystii i drodze krzyżowej modlili się mocno, ale też zaprasza, żeby ta modlitwa nas przemieniała i nawracała, byśmy mogli być wiarygodnym Kościołem posłanym przez Pana - podsumował metropolita łódzki.

Reklama

Po Eucharystii odbyło się nabożeństwo Drogi Krzyżowej, którą poprowadziła młodzież. Rozważania

Inicjatywa duchowej bliskości z osobami, które doświadczyły przemocy seksualnej obchodzona jest w Kościele w odpowiedzi na apel papieża Franciszka. Konferencja Episkopatu Polski wyznaczyła jako datę pierwszy piątek Wielkiego Postu. Po raz pierwszy Kościół w Polsce obchodził ten dzień 3 marca 2017 roku pod nazwą „Dzień Modlitwy i Pokuty za grzech wykorzystania seksualnego”. Od tego roku jednak przyjęto nową, aby wskazać, że osoby zranione są w centrum naszej modlitwy.

2024-02-16 20:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ekumeniczna modlitwa w 76. rocznicę likwidacji Litzmannstadt Getto

Na łódzkim cmentarzu żydowskim odbyły się uroczystości związane z 76. rocznicą likwidacji Litzmannstadt Getto. W ekumenicznej modlitwie udział wziął ksiądz biskup Ireneusz Pękalski – biskup pomocniczy Archidiecezji Łódzkiej.

W słowie wprowadzenia skierowanym do uczestników uroczystości Michael Schudrich - Rabin Polski powiedział między innymi – jesteśmy tutaj na rocznicy upamiętniającej likwidację Getta. Warto pomyśleć w jaki sposób ten proces się zaczął. Holokaust był czymś unikalnym i nie można pomyśleć, że był inny – nowy. Nie, on był unikalny! Jednak nie oznacza to, że nie można się czegoś nauczyć od holokaustu w naszych czasach. Jak to się zaczęło? Istotne jest tu jedno słowo – „podludzie”. Jeśli zaczniemy mówić, że jakaś grupa – to nie są ludzie – oni są w jakiś sposób gorsi od nas, to już powinno się zapalić u nas czerwone światło. Uwaga! Uwaga! Pamiętajmy, że kiedy słyszymy, iż jedna grupa ludzi już nie jest prawdziwymi ludźmi – że są gorsi od nas – to nie musi być holokaust, ale to już oznacza coś złego! – zauważył rabin!

CZYTAJ DALEJ

Apostoł ubogich i cierpiących

Niedziela Ogólnopolska 42/2010, str. 8-9

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Św. Stanisław Kazimierczyk

Św. Stanisław Kazimierczyk

W dniu jego narodzin odbywało się w Krakowie przeniesienie relikwii św. Stanisława, biskupa męczennika, i stąd nasz Święty otrzymał imię Stanisław. Wiek XV, w którym przyszedł na świat św. Stanisław Kazimierczyk, to „szczęśliwy wiek Krakowa” - wiek świętych, epoka szczególnego rozkwitu życia duchowego i religijnego. O św. Stanisławie Kazimierczyku sługa Boży Jan Paweł II podczas Mszy św. beatyfikacyjnej 18 kwietnia 1993 r. mówił, że był to „żarliwy czciciel Eucharystii, nauczyciel i obrońca prawdy ewangelicznej, wychowawca, przewodnik na drogach życia duchowego, opiekun ubogich. Pamięć o jego świętości żyje i owocuje do dzisiaj. Tej pamięci lud Krakowa, a zwłaszcza lud Kazimierza, dawał wyraz przez modlitwę u jego relikwii nieprzerwanie aż do naszych czasów”. Od samego początku życie Świętego związane było z parafią i kościołem Bożego Ciała na Kazimierzu, do którego regularnie uczęszczał.

CZYTAJ DALEJ

Wielkopolskie lekcje pokory

2024-05-05 13:08

[ TEMATY ]

Ryszard Czarnecki

Archiwum TK Niedziela

Jeżdżąc teraz intensywnie po Wielkopolsce zawsze znajduję czas, aby choć na chwilę w różnych miejscowościach znaleźć się tam, gdzie czas płynie inaczej, bo w rytmie wieczności. Katolickie świątynie: niektóre jeszcze z zachowanymi elementami architektury romańskiej czy gotyckiej, inne pamiętające czasy baroku, wreszcie niektóre budowane w wieku XIX i później.

Jednak połączone, powiem niezwykłym w tym miejscu językiem matematycznym: „wspólnym mianownikiem”. Przybywają tu ludzie bardzo bogaci i niezamożni, bardzo wiekowi i na ramionach rodziców, ludzie „różnych stanów” jakby to powiedziano w I Rzeczypospolitej czy też „różnych klas” ,jakby to ujęli „marksiści”. I są tu razem. Być może, a nawet prawie na pewno jest to jedyne miejsce, gdzie mogą spotkać się i być wspólnotą bez uprzedzeń, zawiści, negatywnych emocji. Czy idealizuję? Chyba nie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję