Reklama

Aspekty

Pomagamy każdemu, kto znajduje się w trudnej sytuacji

Diecezjalna Caritas przedstawiła rozliczenie z 1,5 proc. za 2022 r. Jaką kwotę zebrała i na co poznaczyła te środki?

[ TEMATY ]

Caritas Diecezji Zielonogórsko‑Gorzowskiej

Karolina Krasowska

– Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim naszym darczyńcom, wszystkim, którzy te 1,5 proc. na naszą organizację odpisali - mówi ks. Stanisław Podfigórny

– Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim naszym darczyńcom, wszystkim, którzy te 1,5 proc. na naszą organizację odpisali - mówi ks. Stanisław Podfigórny

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Podsumowanie akcji „1,5% podatku-100% serca” odbyło się dzisiaj podczas konferencji w zielonogórskiej siedzibie Caritas. Z przedstawicielami lubuskich mediów spotkali się dyrektor diecezjalnej Caritas ks. Stanisław Podfigórny oraz Sylwia Grzyb, rzecznik prasowy Caritas Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej.

- Kwota, którą zebraliśmy w ubiegłym roku jest największa spośród dotychczas naszych zebranych kwot. Jest to dokładnie 977 111,24 zł. Lwią część tej kwoty, jak zawsze, przeznaczyliśmy na indywidualną pomoc dzieciom i dorosłym w leczeniu i rehabilitacji, czyli tzw. Subkonta Caritas, które udostępniamy darmowo i które są też darmowo obsługiwane. W tej chwili mamy ich ponad 130 – powiedział ks. Stanisław Podfigórny. Pozostała kwota, tj. 293 132,4 zł została przeznaczona na działania charytatywne prowadzone przez diecezjalną Caritas na co dzień. To m.in. wsparcie działalności stołówek dla bezdomnych i potrzebujących, łaźni i ogrzewalni dla bezdomnych w Zielonej Górze, wsparcie działalności schronisk dla bezdomnych mężczyzn w Zielonej Górze i Żukowicach oraz pomocy na rzecz uchodźców z Ukrainy. To także wsparcie działalności placówki przedszkolnej Caritas dla dzieci „Słoneczko z Uśmiechem” i zakup 500 szt. plecaków w ramach akcji „Z uśmiechem do szkoły”. Część środków została także przeznaczona na wsparcie promocji i organizacji wolontariatu oraz promocję akcji 1,5% podatku-100% serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

– Chciałbym bardzo serdecznie podziękować wszystkim naszym darczyńcom, wszystkim, którzy te 1,5 proc. na naszą organizację odpisali. To również dobra okazja, by ci, którzy chcą pozostać anonimowi, usłyszeli dziś nasze „dziękuję”, bo to naprawdę duża pomoc w naszym codziennym działaniu; to duże wsparcie tych wszystkich placówek charytatywnych, szczególnie związanych z pomocą osobom bezdomnym i w ogóle osobom potrzebującym – zauważył dyrektor diecezjalnej Caritas.

Reklama

Na liście utworzonej według zebranych kwot za 2022 r., wśród 9266 Organizacji Pożytku Publicznego w Polsce, nasza diecezjalna Caritas jest na 168 miejscu, a w województwie lubuskim na 2 miejscu. Z kolei na 44 Caritas diecezjalne w Polsce nasza Caritas jest na 5 pozycji.

Warto, by 1,5 proc. podatku Lubuszan, również w tym roku, pozostał na terenie naszego regionu. Do czego zachęca Sylwia Grzyb. – Bardzo gorąco zachęcamy, by jeśli ktoś jest jeszcze niezdecydowany, przekazał swoje 1,5 proc. podatku na naszą organizację i nasze działania. Warto podkreślić, że pomagamy każdemu, kto znajduje się w trudnej sytuacji, niezależnie od wyznania i poglądów. Każdy, kto potrzebuje pomocy, taką pomoc w naszej diecezjalnej Caritas otrzyma – podkreśla Sylwia Grzyb.

2024-01-26 13:55

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zajęcia z elementami arteterapii

[ TEMATY ]

Caritas

Caritas Diecezji Zielonogórsko‑Gorzowskiej

Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom

arteterapia

materiały organizatora

Zajęcia w Klubie Twórczego Dziecka "Świat w dłoniach" to dużo dobrej zabawy

Zajęcia w Klubie Twórczego Dziecka

Zapowiadamy, co ciekawego wydarzy się podczas lutowych zajęć Klubu Twórczego Dziecka „Świat w dłoniach”. Klub działa w ramach Centrum Pomocy Migrantom i Uchodźcom Caritas diecezji zielonogórsko-gorzowskiej.

- To miejsce, w którym każde dziecko może rozwijać swój talent, wyobraźnię, potencjał i wiele się nauczyć – zapewnia Natalia Prymak z CPMiU. – Serdecznie zapraszamy do udziału dzieci wraz z rodzicami lub opiekunami. Pamiętajmy, że najlepsze wspomnienia powstają tam, gdzie wspólnie tworzą je bliscy z dziećmi.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Biskup legnicki o Kościele w drodze

2024-05-30 15:40

[ TEMATY ]

Legnica

Boże Ciało

Wydarzenie Eucharystyczne

katedra legnica

sanktuarium św. Jacka

ks. Piotr Nowosielski

Główna procesja eucharystyczna w Święto Bożego Ciała, przeszła ulicami Legnicy, od katedry, do miejsca Wydarzenia Eucharystycznego w sanktuarium św. Jacka. Uroczystości przewodniczył biskup legnicki Andrzej Siemieniewski.

W homilii, nawiązując do odczytywanego słowa Bożego, zwrócił uwagę że cytowany dziś fragment Listu do Hebrajczyków (Hbr 9,11nn), jest jakby graficznym zapisem Historii Zbawienia, z podkreśleniem mocy Krwi Chrystusa przelanej dla naszego Odkupienia. Natomiast słowa Ewangelii, przypominają, o niezwykłym darze sakramentu Eucharystii, który otrzymaliśmy z rąk samego Jezusa Chrystusa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję