Reklama

Paruzja większa od historii science fiction

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla wielu okres Adwentu jest przygotowaniem do przeżycia świąt Bożego Narodzenia. I bardzo dobrze, bo rzeczywiście ten okres liturgiczny ma przysposobić wiernych do obchodów wydarzenia przyjścia Syna Bożego na świat. Ale dla większości chyba katolików obcy wydaje się drugi wymiar Adwentu - oczekiwanie drugiego przyjścia Pana.
Czy na pewno jednak można mówić o drugim wymiarze Adwentu? Wydaje się, że prawdziwiej byłoby nazwać nadzieję Paruzji drugą stroną tego samego medalu - w Bożej ekonomii zbawienia łączą się przecież dwa przyjścia Pana. Dlatego Katechizm Kościoła Katolickiego stwierdza, że „celebrując co roku liturgię Adwentu, Kościół aktualizuje (...) oczekiwanie Mesjasza; uczestnicząc w długim przygotowaniu pierwszego przyjścia Zbawiciela, wierni odnawiają gorące pragnienie Jego drugiego Przyjścia”.
Powodów braku oczekiwania Paruzji można by wymieniać wiele, od tych najbardziej cielesnych (pierwsze przyjście przypominają nam wszystkie bożonarodzeniowe symbole, wśród których w pierwszym może rzędzie wymienić trzeba szopki; Paruzji nie stawia się szopek...) aż po duchowe: nieznajomość Pisma Świętego i niewiarę. Wiara zresztą rodzi się ze słyszenia Słowa Bożego, a przecież o Paruzji nie mówi się zbyt wiele; powiedzmy to wprost: czy mówi się w ogóle o tym wydarzeniu? Ubolewał nad takim stanem rzeczy na krótko przed swoją śmiercią o. Joachim Badeni:
„Myślę, że gdybyśmy dzisiaj naprawdę zaczęli znowu wołać: Marana tha, to współczesne chrześcijaństwo bardzo by się umocniło. Niestety o tym w ogóle się nie mówi. W życiu nie słyszałem kazania ni konferencji o Paruzji” („Uwierzcie w koniec świata!”, Kraków 2010).
Warto sięgnąć po tę książkę-wywiad z dominikaninem. Wewnątrz sensacyjnej okładki nie znajdzie czytelnik taniej sensacji, ale naukę Kościoła na temat Paruzji (odczytaną może po trosze subiektywnie). Ale to właśnie prawda Objawienia okazuje się przekraczać „wszystkie możliwe głupkowate historie science fiction, które są nieprawdą”.
Sam o. Badeni wspomina o symbolicznej wizji Paruzji, jaką miał otrzymać od Pana, i twierdzi, że dopiero nadprzyrodzona pewność tego wydarzenia powoduje, że „ma się wyraźne poczucie bezpośredniego kontaktu z tajemnicą Bożego działania”, która kształtuje postawę człowieka wobec przebiegu historii: „Wiem, że bieg historii jest tylko przejściowy, a triumf Chrystusa, triumf wiary jest całkowity i pewny”.
Nie należy więc dzielić misterium Bożego planu - trzeba przyjmować wszystko, co Bóg objawia. Prawdy Boże są ze sobą powiązane, i niedoakcentowanie jednej zawsze pozostaje ze szkodą dla drugiej. Modlitwa o wiarę w Paruzję, wołanie słowami Apokalipsy: Marana tha! (Przyjdź, Panie Jezu) otworzy nas na tę Tajemnicę, aż przeniknie ona nasze życie. To z kolei sprawi, że celebrowanie pierwszego przyjścia Pana nabierze nowego wymiaru. Albo blasku - bo przecież nie o wymiary tu chodzi, a o dwie strony medalu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Grecja: biskupi krytykują przekształcenie kościoła w Stambule w meczet

2024-05-17 16:25

[ TEMATY ]

Grecja

meczet

Stambuł

Smuldur/pixabay.com

Grecki Kościół Prawosławny skrytykował niedawne przekształcenie w meczet kościoła w stambulskiej Chorze, poinformował serwis informacyjny wiedeńskiej fundacji ekumenicznej Pro Oriente. W oświadczeniu wydanym przez Stały Synod Kościoła, który zebrał się w tych dniach w Atenach pod przewodnictwem arcybiskupa Hieronima, biskupi wyrazili głębokie zaniepokojenie. Zwrócili uwagę, że decyzję tureckiego rządu należy rozpatrywać w kontekście kilku podobnych wydarzeń w ostatnich latach: Hagia Sophia w Stambule (2020), Hagia Sophia w Trapezuncie (2013) i Hagia Sophia w Nicei/Izniku (2011) również zostały już przekształcone w meczety.

Prawosławni biskupi Grecji stwierdzili, że historyczne zabytki chrześcijańskie zostały w ten sposób przekształcone z miejsca światowego dziedzictwa w „symbol sprawowania władzy”, który oznacza separację i podział.

CZYTAJ DALEJ

Kardynałowie Nycz i Ryś krytycznie o decyzji prezydenta Warszawy ws. symboli religijnych

2024-05-17 20:17

[ TEMATY ]

Warszawa

kard. Kazimierz Nycz

Kard. Grzegorz Ryś

symbole religijne

flickr.com/episkopatnews

Kard. Kazmierz Nycz

Kard. Kazmierz Nycz

To próba zaprowadzenia “urawniłowki” w pluralistycznym społeczeństwie - tak zarządzenie prezydenta Warszawy w sprawie symboli religijnych w stołecznych urzędach komentuje dla KAI kard. Kazimierz Nycz. Z kolei kard. Grzegorz Ryś stwierdza: “Neutralność, która domaga się tego, żeby każdy ‘wyzerował’ się ze swoich przekonań i poglądów nie buduje wspólnoty międzyludzkiej”.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nie chce symboli religijnych w przestrzeniach stołecznych urzędów. Jest to zapisane w jego wydanym w ub. tygodniu zarządzeniu dotyczącym “Standardów równego traktowania w Urzędzie m.st. Warszawy”.

CZYTAJ DALEJ

Pan wzywa do drogi Chrystusowej

2024-05-18 15:15

[ TEMATY ]

diakonat

Zielona Góra

święcenia diakonatu

Bp Adrian Put

Katarzyna Krawcewicz

Nowo wyświęceni diakoni z biskupem Adrianem Putem oraz księżmi formatorami

Nowo wyświęceni diakoni z biskupem Adrianem Putem oraz księżmi formatorami

18 maja w konkatedrze zielonogórskiej bp Adrian Put udzielił święceń diakonatu dwóm alumnom.

Diakon Jakub Błażyński pochodzi z parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Otyniu, a diakon Jakub Cieplak – z parafii św. Henryka w Sulęcinie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję