Reklama

Kościół

Abp Marek Jędraszewski do młodych w Fatimie: Głośmy całemu światu, że tylko w Chrystusie jest zbawienie

– Wczytujmy się w przesłanie, które Matka Najświętsza kieruje do nas w tym świętym miejscu: do modlitwy, do nawrócenia, do głoszenia prawdy całemu światu, że tylko w Chrystusie jest zbawienie – mówił abp Marek Jędraszewski podczas Mszy św. w Kaplicy Objawień w Fatimie, gdzie zgromadziła się młodzież z Archidiecezji Krakowskiej, która w Portugalii przygotowuje się do Światowych Dni Młodzieży i spotkania z papieżem Franciszkiem.

[ TEMATY ]

Fatima

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski

Abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Odnosząc się w homilii do Ewangelii, w której matka synów Zebedeusza na sposób ludzki troszczyła się o miejsce Jakuba i Jana w królestwie Jezusa, abp Marek Jędraszewski zaznaczył, że o miejscu i wyniesieniu w Kościele trzeba myśleć na sposób Boży. Metropolita krakowski wskazał na wyniesienie Jezusa na krzyżu i udział w tym cierpieniu i poniżeniu Jego uczniów. Za św. Pawłem zwrócił z kolei uwagę, że skarb wiary przechowywany jest w glinianych naczyniach i o jego ocalenie i wzrost trzeba się nieustannie troszczyć, by móc dzielić się nim z innymi. – Dzielić z Chrystusem Jego krzyż, by ostatecznie dostąpić Jego chwały – mówił arcybiskup wskazując na istotę chrześcijaństwa.

Reklama

Metropolita krakowski odwołując się do objawień Matki Bożej trójce pastuszków w Fatimie podkreślił, że w ten sposób ukazała się moc potęgi Boga, który wkracza w historię człowieka. – Wydarzenia, które tu miały miejsce pokazują, jak Bogu zależy na zbawieniu – mówił abp Marek Jędraszewski wskazując na prośbę Matki Bożej o modlitwę różańcową w intencji pokoju. Świat nie do końca wysłuchał apelu Maryi i doświadczył tego, co zapowiedziała – kolejnej wojny czy zamachu na papieża, który swoje cudowne ocalenie przypisywał właśnie Jej interwencji. Arcybiskup przypomniał, że Jan Paweł II, rok po zamachu ofiarował Matce Bożej jako wotum kulę, którą został postrzelony, a która została umieszczona w koronie fatimskiej figury.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podsumowując, metropolita krakowski wskazał jeszcze raz na prawdę o wyniesieniu, które czeka na wszystkich wierzących, którzy nie myślą po ludzku, ale w duchu Ewangelii i dlatego „nie boją się przyjąć Chrystusowego krzyża i tego wszystkiego, co wiernym wyznawcom Chrystusa niesie także współczesny świat". Zaznaczył, że taka jest historia wspominanego dziś w liturgii św. Jakuba i wszystkich Apostołów, a także pastuszków z Fatimy, którzy „swoje życie, swój sposób myślenia, postępowania, swoją moc i odwagę łączą z krzyżem Pana naszego Jezusa Chrystusa".

– Wczytujmy się w przesłanie, które Matka Najświętsza kieruje do nas w tym świętym miejscu: do modlitwy, do nawrócenia, do głoszenia prawdy całemu światu, że tylko w Chrystusie jest zbawienie – zachęcał młodych przygotowujących się w Portugalii do spotkania z papieżem Franciszkiem podkreślając, że wszyscy, którzy zawierzyli swój los Chrystusowi i złączyli swoje życie z Jego krzyżem, będą ostatecznie zwycięzcami.

2023-07-25 20:10

Ocena: +9 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Homilia abp. Marka Jędraszewskiego wygłoszona podczas sakry biskupiej ks. prof. Janusza Mastalskiego

Pierwszy rozdział Ewangelii św. Jana zaczyna się uroczystymi, pełnymi niezwykłego majestatu słowami, które odnoszą się do życia samej Trójcy Przenajświętszej. Mówią one o zrodzeniu Boskiego Logosu: „Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga” (J 1, 1-2a). To właśnie dzięki Słowu, przez które „wszystko się stało”, zaistniał wszechświat, a w nim po upływie milionów lat zaczęły się dzie-je ludzkości. W dziejach tych niezmiernie ważną rolę odegrał św. Jan Chrzciciel, który wprawdzie „nie był światłością, ale [był posłanym], aby zaświadczyć o Światłości” (J 1, 8). Jednak prawdziwy i radykalny przełom dokonał się w nich dzięki cudowi Wcielenia. Kiedy bowiem „nadeszła pełnia czasu, zesłał Bóg Syna swego, zrodzonego z niewiasty” (Ga 4, 4). Wtedy to Odwieczne „Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas” (J 1, 14). Od tego wy-darzenia lata historii ludzkiej liczą się według zasady „przed” lub „po” narodzeniu Chrystusa, albo też na lata „przed naszą erą” lub „naszej ery”, gdzie znowu punktem ich przełomu jest także narodzenie Bożego Syna. Nasza era jest erą znaczoną Jego błogosławioną w nich obec-nością.

W swym „Prologu” św. Jan Apostoł opisał także reakcje ludzi na obecność pośród nich Boga-Człowieka. Oto, z jednej strony, Jednorodzony Syn Boży, Boskie Słowo, wprawdzie „przyszło do swojej własności, jednakże swoi Go nie przyjęli” (J 1, 11). Z drugiej jednak stro-ny znaleźli się także i ci, „którzy Je przyjęli”. To właśnie im „dało [Ono] moc, aby się stali dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię Jego – którzy ani z krwi, ani z żądzy ciała, ani z woli męża, ale z Boga się narodzili” (J 1, 12-13).
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ogłoszono 5 dekretów, w tym dwa do beatyfikacji

2025-12-18 14:04

[ TEMATY ]

Watykan

beatyfikacja

Adobe Stock

Podczas audiencji udzielone kardynałowi Marcello Semeraro, prefektowi Dykasterii do spraw Kanonizacyjnych, papież upoważnił tę dykasterię do ogłoszenia pięciu dekretów. Jeden z nich dotyczy cudu (do beatyfikacji), jeden męczeństwa (także do beatyfikacji), natomiast trzy heroiczności cnót - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

- cudu przypisywanego wstawiennictwu Czcigodnego Sługi Bożego Henryka Ernesta Shawa, wiernego świeckiego i ojca rodziny, urodzonego 26 lutego 1921 r. w Paryżu (Francja) i zmarłego 27 sierpnia 1962 r. w Buenos Aires (Argentyna);
CZYTAJ DALEJ

Znaki ingresu. Jakie szaty i przedmioty towarzyszą objęciu posługi biskupa krakowskiego?

2025-12-18 21:39

[ TEMATY ]

Metropolita krakowski

Kościół krakowski

Mazur/episkopat.pl

Kraków

Kraków

Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.

Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję