Reklama

Watykan

„Zmartwychwstały Chrystus” Perugina wystawiony w Pinakotece Watykańskiej

Od lat sześćdziesiątych XX w. tego dzieła Perugina nie można zobaczyć w Pinakotece Watykańskiej – jest niedostępne dla publiczności zwiedzającej Muzea Watykańskie, ale stale pojawia się na oficjalnych fotografiach i w serwisach telewizyjnych z Watykanu. Zwykle stanowi tło, na którym od prawie sześćdziesięciu lat wielcy tego świata - głowy państw i rządów, wybitne osobistości, są fotografowane z papieżem w czasie oficjalnych wizyt w Watykanie. Chodzi o cenny obraz Perugino „Zmartwychwstanie Chrystusa”.

[ TEMATY ]

wystawa

Włodzimierz Rędzioch

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pietro di Cristoforo Vannucci, znany jako Perugino urodził się ok. 1450 w Città della Pieve. Był jednym z najwybitniejszych malarzy włoskiego Renesansu, przedstawicielem szkoły umbryjskiej. Uformował się w szkole Piero della Francesca i Andrea del Verrocchio, natomiast jego uczniami byli m.in. Raffaello Sanzio i Pinturicchio. Przyjaźnił się z genialnym Leonardem da Vinci.

Od 1478 r. pracował w Rzymie - między rokiem 1480 a 1482 brał udział w dekoracji Kaplicy Sykstyńskiej wraz z innymi artystami swojej epoki. Na ścianach Kaplicy namalował kilka fresków: „Przekazanie kluczy św. Piotrowi”, „Chrzest Chrystusa”, „Wyjście Mojżesza z Egiptu”. Niestety, jego dwa freski nad ołtarzem – “Boże Narodzenie” oraz „Narodziny i znalezienie Mojżesza” - w 1535 r. zostały zakryte, gdy Michał Anioł zaczął malować na frontowej ścianie „Sąd Ostateczny”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W późniejszych latach życia pracował intensywnie w kościołach Umbrii i Toskanii, głównie w Perugii - w 1485 r., z powodu wielkiego poważania, jakim się cieszył, został mianowany honorowym obywatelem Perugii, stąd pochodzi jego przydomek. Zmarł w 1523 r.

Reklama

Z okazji 500. rocznicy śmierci Perugina, Muzea Watykańskie uczciły wielkiego mistrza z Umbrii, wystawiając ponownie w Pinakotece Watykańskiej (od 28 czerwca do 15 września) ten niezwykły i znany, ale prawie nigdy niewidoczny dla szerokiej publiczności obraz.

Obraz „Zmartwychwstanie Chrystusa” został wykonany w 1499 r. dla rodzinnej kaplicy w kościele San Francesco al Prato w Perugii. Artysta miał wówczas prawie pięćdziesiąt lat i wykonywał liczne dzieła o wysokiej jakość. W 1797 r. wojsko francuskie okupujące Włochy zrabowało płótno Perugina z kościoła - ołtarz został wystawiony w Paryżu. Po upadku Napoleona dzieło Perugina zostało zwrócone papieżowi w 1815 r. – trafił w końcu do Pinakoteki Watykańskiej. Sto pięćdziesiąt lat później Paweł VI zapragnął, aby obraz ten zawisł w jego prywatnej bibliotece w Pałacu Apostolskim. Od tego czasu, z wyjątkiem krótkiej przerwy na konserwację w latach 2000-2002 i późniejszej wystawy, „Zmartwychwstanie Chrystusa” pozostaje w tej reprezentacyjnej sali apartamentu papieskiego.

To naprawdę wyjątkowa okazja, aby odwiedzić Muzea Watykańskie i zobaczyć to wspaniałe dzieło włoskiego Renesansu, zanim wróci na swoje uprzywilejowane miejsce w prywatnej Bibliotece papieży.

WŁODZIMIERZ RĘDZIOCH

2023-06-30 13:54

Ocena: +4 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oddany Bogu i ludziom

Niedziela łódzka 12/2020, str. VII

[ TEMATY ]

wystawa

Łódź

o. Tomasz Rostworowski

ks. Paweł Kłys

Wystawa prezentuje życie jezuity

Wystawa prezentuje życie jezuity

W łódzkiej katedrze otwarto wystawę poświęconą o. Tomaszowi Rostworowskiemu – jezuicie, kapelanowi Armii Krajowej podczas Powstania Warszawskiego i twórcy pierwszego duszpasterstwa akademickiego w Łodzi.

Łódź była miejscem intensywnej działalności duszpasterskiej o. Tomasza. W 1945 r. został on mianowany pierwszym i jedynym duszpasterzem akademickim – swoim działaniem docierał do wielu tysięcy młodych ludzi i uczył ich umiejętnego odczytywania woli Bożej w codzienności. O. Tomasz pragnął, by Łódź stała się „bastionem świadomego katolicyzmu”. Z tego względu podejmował różnorodne działania, które miały na celu formowanie chrześcijan i kształtowanie przyszłych liderów, np. w Instytucie Wyższej Wiedzy Religijnej, Sodalicji Mariańskiej. Już wtedy władze komunistyczne uważały go za jednego „z najaktywniejszych wrogo działających księży nie tylko w Łodzi, ale i w kraju”.

CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję