Obniżenie wieku obowiązku szkolnego. Dobrze czy źle? Zdania, rzecz jasna, są podzielone, chociaż, jak wynika z sondaży, większość rodziców wolałaby posłać swoje dziecko do pierwszej klasy jak dotąd - w wieku siedmiu lat. Dlaczego? Przede wszystkim z uwagi na program nauczania przewidziany dla nowego pierwszoklasisty, brak wyrównanych szans i lęk o owoce tego nierozpoznanego w naszych warunkach, choć pewnie sprawdzonego w innych krajach, pomysłu.
Skąd to zamieszanie?
Zgodnie z art. 12. 1 ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 56, poz. 458), w latach szkolnych 2009/2010-201½012, na wniosek rodziców, obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat. Dyrekcja publicznej szkoły podstawowej, w której rejonie mieszka dziecko, może przyjąć do szkoły dziecko sześcioletnie, jeśli organizacja placówki na to pozwala, a dziecko było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rok, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Co to oznacza?
Zgodnie z ustawą, dzieci w wieku sześciu lat odbywają obowiązkowe przygotowanie przedszkolne. Na bezpłatnych zajęciach przebywają 5 godz. dziennie, za pozostałe muszą zapłacić. Wrzesień 2010 r. zaczyna drugi rok z trzech lat przewidzianych do wprowadzania obniżonego wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego, czyli przygotowuje do tego, by od roku szkolnego 201½012 wszystkie sześciolatki zaczynały edukację pierwszą klasą szkoły podstawowej.
Przed rokiem 2011
Pierwszy rok tej reformy mamy już za sobą. Z tego, co już wiadomo, pierwsze klasy nie cieszyły się dużą popularnością wśród sześciolatków, choć dzięki ustawie dzieci mogły z tego skorzystać.
Po wakacjach kolej na dzieci urodzone w roku 2004, które powinny: realizować obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu czy w oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej (w „zerówce”) lub realizować obowiązek szkolny w klasie pierwszej szkoły podstawowej, po przedstawieniu zaświadczenia z przedszkola lub pozytywnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Mamy więc wybór. Jeśli nasze dziecko jako pięciolatek uczęszczało na zajęcia przedszkolne, może rozpocząć naukę jako sześcioletni pierwszak. Jeśli zaś obecnie wychowujemy pięciolatka - dziecko urodzone w roku 2005 - od września jest on objęty obowiązkową edukacją przedszkolną, a w roku przyszłym, 201½012, będzie zaczynał pierwszą klasę szkoły podstawowej.
W czasie wprowadzania zmian (do roku szkolnego 201½012) rodzice mają prawo do odroczenia lub przyspieszenia o jeden rok - na swój wniosek - rozpoczęcia obowiązku szkolnego, bez konieczności uzyskiwania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dla dzieci urodzonych w roku 2006 i później przyspieszenie lub opóźnienie rozpoczęcia nauki w szkole będzie możliwe tylko na podstawie opinii poradni.