Świadek i wzór pasterza, który głosi Boga, „Przyjaciela ludzi”, pochylając się nad ubogimi, „przyjaciółmi” i „skarbami Kościoła” - tak określa Benedykta XVI w swoim artykule wstępnym redaktor naczelny prof. Giovanni Maria Vian, komentując wizytę Ojca Świętego w schronisku rzymskiej Caritas.
Najnowszy numer polskiego wydania „L´Osservatore Romano” (3-4/2010) zawiera trzy orędzia: na Wielki Post 2010, na 44. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu i na 47. Światowy Dzień Modlitw o Powołania oraz specjalne przesłania papieskie, napisane po trzęsieniu ziemi na Haiti i na rozpoczęcie igrzysk olimpijskich w Kanadzie.
W orędziu pt. „Kapłan i duszpasterstwo w świecie cyfrowym: nowe media w służbie Słowa” Papież ponownie zachęca, by kapłani w mądry sposób wykorzystywali w ewangelizacji i duszpasterstwie wyjątkowe możliwości, jakie stwarza sieć. W dziale przemówień i homilii znalazło się m.in. przemówienie do rzymskiej wspólnoty żydowskiej, w którym Benedykt XVI zapewnił, że katolicy chcą nadal umacniać więź prawdziwego braterstwa z narodem Przymierza.
W przemówieniu do Roty Rzymskiej Ojciec Święty poruszył kwestię zbyt łatwego orzekania nieważności małżeństwa przez niektóre sądy kościelne. Na dorocznym spotkaniu z członkami Roty Papież przypomniał, że sakramentalne małżeństwo cieszy się przychylnością prawa, które w przypadku wątpliwości nakazuje uznawanie związku za ważny, dopóki nie udowodni się czegoś przeciwnego.
W katechezach środowych Ojciec Święty omawia historyczną rolę Franciszkanów i Dominikanów - głównych zakonów żebrzących XIII wieku, mówi o jedności chrześcijan, o św. Franciszku z Asyżu i o św. Dominiku.
W numerze znajdziemy także homilię z Mszy św. i wykład sekretarza stanu kard. Tarcisia Bertone, który gościł we Wrocławiu, gdzie otrzymał doktorat honoris causa Papieskiego Wydziału Teologicznego. Zamieszczone są również intencje Apostolstwa Modlitwy na 2011 r.
Coraz szersze kręgi zatacza spór kanoniczno-jurysdykcyjny w łonie prastarego klasztoru prawosławnego św. Katarzyny na Synaju między żyjącymi tam mnichami a jego przełożonym abp. Damianem oraz między nim a patriarchą jerozolimskim Teofilem III. Pod koniec lipca większość mnichów zbuntowała się przeciw arcybiskupowi i pozbawiła go władzy, a w kilka dni później Patriarchat Jerozolimski wysłał 3-osobową delegację dla zbadania sprawy najpierw w Grecji, a następnie na Synaju.
Wieczorem 31 lipca, po wielogodzinnych burzliwych rozmowach 15 spośród ponad 20-osobowej społeczności mniszej przegłosowało usunięcie 90-letniego abp. Damiana z urzędu ihumena (namiestnika) swego monasteru. Piastował on to stanowisko nieprzerwanie od 10 grudnia 1973 - najdłużej ze wszystkich prawosławnych przywódców kościelnych na świecie. Wcześniej, 28 tegoż miesiąca mnisi wystosowali list do greckiego Ministerstwa Oświaty i Religii, wyrażający sprzeciw wobec zapowiedzi głosowania w parlamencie w Atenach projektu specjalnej uchwały, która miała nadać ich klasztorowi osobowość prawną. Autorzy listu uznali to za sprzeczne z kanonami mieszanie się władz świeckich w sprawy kościelne. List ten wysłano też do zwierzchników wszystkich lokalnych Kościołów prawosławnych, powiadamiając ich jednocześnie o przyczynach odsunięcia abp. Damiana.
Coraz szersze kręgi zatacza spór kanoniczno-jurysdykcyjny w łonie prastarego klasztoru prawosławnego św. Katarzyny na Synaju między żyjącymi tam mnichami a jego przełożonym abp. Damianem oraz między nim a patriarchą jerozolimskim Teofilem III. Pod koniec lipca większość mnichów zbuntowała się przeciw arcybiskupowi i pozbawiła go władzy, a w kilka dni później Patriarchat Jerozolimski wysłał 3-osobową delegację dla zbadania sprawy najpierw w Grecji, a następnie na Synaju.
Wieczorem 31 lipca, po wielogodzinnych burzliwych rozmowach 15 spośród ponad 20-osobowej społeczności mniszej przegłosowało usunięcie 90-letniego abp. Damiana z urzędu ihumena (namiestnika) swego monasteru. Piastował on to stanowisko nieprzerwanie od 10 grudnia 1973 - najdłużej ze wszystkich prawosławnych przywódców kościelnych na świecie. Wcześniej, 28 tegoż miesiąca mnisi wystosowali list do greckiego Ministerstwa Oświaty i Religii, wyrażający sprzeciw wobec zapowiedzi głosowania w parlamencie w Atenach projektu specjalnej uchwały, która miała nadać ich klasztorowi osobowość prawną. Autorzy listu uznali to za sprzeczne z kanonami mieszanie się władz świeckich w sprawy kościelne. List ten wysłano też do zwierzchników wszystkich lokalnych Kościołów prawosławnych, powiadamiając ich jednocześnie o przyczynach odsunięcia abp. Damiana.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.