Audycja biblijna: miłosierny Ojciec troszczy się o dobro zagubionego syna
Na zabieg aktualizacji, a jednocześnie na ogromną wierność tekstowi ewangelicznemu zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku podcastowej i radiowej audycji biblijnej, gdy opisuje jeden z najbardziej interesujących przejawów oddziaływania tekstu przypowieści o synu marnotrawnym – encyklikę Jana Pawła II „Dives in Misericordia” z 30 listopada 1980 r.
Biskup tłumaczy, na czym polega osobista analiza tekstu biblijnego dokonana przez Karola Wojtyłę – filozofa, antropologa, teologa i mistyka. Wyjaśnia, dlaczego papież, interpretując postępowanie młodszego syna, używa ważnego terminu „godność”. Zaznacza, że Ojciec Święty formułuje ważną definicję „miłosierdzia” w relacji do miłości.
„Jan Paweł II jawi się jako doskonały znawca Pisma Świętego, zdolny przywoływać odpowiednie starotestamentowe teksty, które pozwalają wydobyć pełnię sensu czytanego fragmentu” – podkreśla bp Pindel i wskazuje, że dokument papieski to swoisty wykład egzystencjalny, zgodny z teologią biblijną oraz odwołujący się do głównego motywu pontyfikatu świętego papieża – „człowiek jest drogą Kościoła”, tak mocno zaznaczonego w encyklice „Redemptor Hominis”. Papież wielokrotnie podkreśla, że współczesny człowiek nie zna prawdziwego oblicza Ojca.
Autor programu powtarza za Karolem Wojtyłą, że relacja miłosierdzia opiera się na wspólnym przeżyciu dobra, jakim jest człowiek, „na wspólnym doświadczeniu tej godności, jaka jest jemu właściwa”. „To wspólne doświadczenie sprawia, że syn marnotrawny zaczyna widzieć siebie i swoje czyny w całej prawdzie” – cytuje omawianą encyklikę poświęconą miłosierdziu.
Reklama
„Analiza przypowieści prowadzi wreszcie Jana Pawła II do wniosku, że miłosierdzie stanowi podstawową treść orędzia mesjańskiego Chrystusa oraz siłę konstytutywną Jego posłannictwa. Z tego zaś wynika, że miłosierdzie winno być nie tylko głoszone, ale noszone w sercu oraz objawiane przez czyny uczniów i naśladowców Jezusa. Szczególnie pilne jest wezwanie do tego, by dziś to właściwe oblicze miłosierdzia było wciąż na nowo odsłaniane” – konkluduje biblista.
O tym, jak fragment Łukaszowego tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) inspirował w kolejnych 30 latach twórczości malarskiej wielkiego Rembrandta opowiada bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przypominając o dramatycznych kolejach losu życia XVII-wiecznego artysty duchowny powtarza za znawcami historii sztuki, że „w miarę upływu lat Rembrandt staje się coraz bardziej samotny w tym sensie, że jest coraz bardziej skoncentrowany na swej wizji, a jego malarstwo staje się coraz bardziej niezależne”. Jednocześnie zauważa, że następujące realizacje motywu „wieczerzy w Emaus” stają się bardziej uwewnętrznione i uduchowione.
„Biblia jest czytana w sposób indywidualistyczny i rozumiana dosłownie. Rembrandt jednak dokonuje także aktualizacji przesłania tekstu biblijnego przez to, że stara się wyrazić to, co sam aktualnie przeżywa i jakie emocje wyraża w przedstawianych postaciach” – cytuje biskup wybitnego historyka sztuki Jana Białostockiego.
Z udziałem wiernych, także tych najmłodszych, odbywa się dziś na Jasnej Górze uroczystość zewnętrzna ku czci św. Pawła Pierwszego Pustelnika, Patrona Zakonu Paulinów. Sumie odpustowej w Bazylice przewodniczył metropolita częstochowski, abp Wacław Depo. Po południu odbyło się tradycyjne nabożeństwo „Pawłowe” z błogosławieństwem dzieci i matek oczekujących potomstwa. Uroczystość zewnętrzna obchodzona jest zawsze w niedzielę po 15 stycznia, kiedy to w Kościele przypada liturgiczne wspomnienie Świętego Pustelnika i patronalne święto paulinów.
Na początku Mszy św. o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry, przypominał życie św. Pawła z Teb, który podczas prześladowań chrześcijan za czasów Decjusza zbiegł jako nastolatek na pustynię egipską i tam, rozsmakowawszy się w samotności z Bogiem sam na sam, pozostał aż 90 lat. Jak wyjaśniał paulin przez ten wybór Paweł ratował nie tylko i nie przede wszystkim swoje życie, ale swoją wiarę, która „była mu droższa ponad wszystko”. Swoje życie na pustyni potraktował jako Boży dar i drogę uświęcenia. - Można powiedzieć - odbył na pustynię pielgrzymkę nadziei, a do tego właśnie wzywa nas w tym Roku Jubileuszowym papież Franciszek. Abyśmy byli pielgrzymami nadziei, mając ją najpierw sami w sobie i niosąc ją także tym, którzy dzisiaj są jej pozbawieni, a przecież bez nadziei człowiek nie może się w prawidłowy sposób realizować, będąc szczęśliwym, będąc blisko Tego, który jest dawcą wszelkiego dobra - powiedział w powitaniu o. Pacholski.
Tabernakulum zawierające Najświętszą Eucharystię i witrażowe stacje drogi krzyżowej zostały odnalezione w nienaruszonym stanie w katolickim kościele w Los Angeles, który został zburzony przez pożar w Pacific Palisades.
„To sprzeczne z logiką”, powiedział Los Angeles Magazine kapitan straży pożarnej Los Angeles (LAFD) Frank Lima, zwracając uwagę, że witraże przedstawiające mękę i śmierć Jezusa Chrystusa pozostały nietknięte.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.