Reklama

Jak czytać Pismo Święte?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Proszę księdza, chciałabym się dowiedzieć, dlaczego w Księdze Rodzaju mamy wiele powtórzeń (np. dwa opisy stworzenia). Nie mogę tego zrozumieć. Proszę o szybką odpowiedź”.
Czytając teksty biblijne, natrafiamy nader często na opowiadania, które się powtarzają, relacjonując w inny sposób to samo wydarzenie. Dotyczy to nie tylko Księgi Rodzaju, lecz właśnie w niej zdublowane fragmenty najbardziej rzucają się w oczy. Klasycznym przykładem są dwa opisy stworzenia (Rdz 1, 1 - 2, 4a oraz Rdz 2, 4b-25).
Warto wiedzieć, że ostateczna redakcja pierwszej księgi Pisma Świętego została zakończona dopiero po powrocie Izraelitów z niewoli babilońskiej (538 r. przed Chr.). Można powiedzieć, że wcześniej oba te teksty związane z początkami stworzenia funkcjonowały oddzielnie. Miały one za cel odpowiedzieć na kluczowe egzystencjalne pytania, które nurtowały i nurtują ludzkość (np.: Jak powstał świat? Skąd się wziął człowiek? Skąd pochodzi dobro i zło?). Udzielane zaś odpowiedzi były dostosowane do czasów, w których powstawały. Autorzy z Bożej inspiracji postrzegali otaczającą ich rzeczywistość na miarę ówczesnych żydowskich wyobrażeń o świecie i Bogu.
Paradoksalnie pierwszy z opisów stworzenia jest bliższy naszym czasom niż drugi, którego zasadnicze zręby powstały być może już na przełomie X i IX stulecia przed Chr. Jest on pełen antropomorfizmów przypisywanych Stwórcy. Jego język jest prosty i obrazowy. Wyszedł on spod ręki pisarza zwanego konwencjonalnie przez biblistów Jahwistą, gdyż stosuje on w hebrajskim oryginale cztery spółgłoski na nazwanie Boga, a mianowicie JHWH. Opis powstał prawdopodobnie w kręgach królów Dawida i Salomona.
Pierwsza zaś relacja o kreacji jest o wiele wcześniejsza, bo pochodzi z przełomu VI i V wieku przed Chr. Jest już bardziej dojrzała pod względem nauki o Bogu, która wypływa z tego tekstu. Wyszła ona spod ręki autora zwanego umownie przez egzegetów Kapłanem, gdyż m.in. pochodził on z kręgów ludzi tworzących również Księgę Kapłańską. Sam tekst mógł już zostać wstępnie zredagowany podczas wygnania babilońskiego.
Dlaczego do naszych czasów przetrwały dwa opisy stworzenia? Jest tak, ponieważ ostateczni redaktorzy Księgi Rodzaju z wielkim szacunkiem odnosili się do tekstów świętych. Na pewno mieli świadomość różnic występujących w treści obu opisów. Niemniej zdecydowali się na umieszczenie ich obok siebie. Dzięki temu teologiczny obraz stworzenia świata (jak i tego, co się na nim znajduje) jest bardziej komplementarny.

Kontakt: biblia@niedziela.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież: Eucharystia to obecność Jezusa wśród nas

2024-06-02 18:39

[ TEMATY ]

papież Franciszek

@VaticanNewsPL

Dziękczynienie, czynienie pamiątki i obecność – to trzy słowa, którymi Papież określił Eucharystię podczas uroczystości Bożego Ciała, która dziś jest obchodzona w Rzymie. Apelował, by w świecie, gdzie są sterty gruzu z powodu wojny, egoizmu i obojętności „przywrócić światu dobry i świeży aromat chleba miłości”.

Papież podkreślił, że słowo „Eucharystia” oznacza „dziękczynienie”, w tym wdzięczność Bogu za Jego dary. Zaznaczył, że piękny jest zwyczaj w niektórych kulturach podnoszenia i całowania chleba, jeśli upadnie na ziemię. „Eucharystia uczy nas błogosławienia, przyjmowania i całowania Bożych darów, zawsze z wdzięcznością, i to nie tylko podczas celebracji, ale także w życiu” – podkreślił Franciszek.

CZYTAJ DALEJ

Bp Muskus: święcenia nie upoważniają do sięgania po „rzeczy złote, a skromne"

2024-06-01 16:17

[ TEMATY ]

bp Damian Muskus

Archidiecezja Krakowska

Święcenia nie dają wam prawa do reformowania Kościoła według własnych wizji i pomysłów. Nie są przepustką na salony polityczne ani do miejsc, gdzie bywają ludzie z wyższych sfer - mówił bp Damian Muskus OFM do franciszkanów, którzy z jego rąk przyjęli święcenia diakonatu i prezbiteratu. - Nie bądźcie teoretykami bliskości z Jezusem, ale praktykujcie ją wiernie - apelował do nich.

Święcenia w stopniu prezbitera i diakona przyjęło w bazylice św. Franciszka z Asyżu w Krakowie 14 braci ze Studium Franciszkańskiego: franciszkanie konwentualni, reformaci i kapucyni.

CZYTAJ DALEJ

Święcenia prezbiteratu i diakonatu we franciszkańskiej rodzinie

2024-06-02 18:54

jms

    Rodzina franciszkańska ma czterech nowych prezbiterów i dziewięciu diakonów!

    W sobotę 1 czerwca w bazylice św. Franciszka w Krakowie o. bp Damian Muskus OFM udzielił sakramentu święceń braciom z trzech zakonów - Braci Mniejszych, Braci Mniejszych Kapucynów i Braci Mniejszych Konwentualnych.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję