Reklama

Na 2000. rocznicę urodzin Apostoła Narodów

W roku poświęconym uczczeniu 2000. rocznicy urodzin św. Pawła z Tarsu na łamach „Niedzieli” publikujemy fragmenty wywiadu, jaki z wielkim Apostołem Narodów przeprowadził ks. Florian

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Florian: - Jak po powrocie do Tarsu przyjęli Cię, Święty Pawle, Twoi rodacy, Twoja rodzina? Zatrzymałeś się w Tarsie na przeszło dwa lata. Czym się zajmowałeś?

Święty Paweł: - Wieści o tym, że z zaciekłego prześladowcy wyznawców Jezusa stałem się heroldem Jego mesjańskiej godności, doszły do mojej rodziny w Tarsie niebawem po moim nawróceniu. Sam w obszernym liście napisałem ojcu o wydarzeniu, które odmieniło moje życie. W listach pisanych do niego w następnych miesiącach, w odpowiedzi na jego dociekliwe pytania, przedkładałem mu racje, jakie doprowadziły mnie do przekonania, że Jezus okazał się Mesjaszem, który przerósł nasze oczekiwania. Po pobycie na pustyni i po przeszło rocznym świadczeniu o Jezusie w Damaszku oraz po krótkim pobycie w Jerozolimie, w obliczu zagrożenia życia ze strony dawnych towarzyszy z działającej wciąż bojówki prześladującej chrześcijan, zarzucających mi zdradę, napisałem ojcu, że zdecydowałem się wrócić do rodzinnego Tarsu.
Był to - licząc dzisiejszą miarą czasu - początek roku 40 po Chrystusie. Ja rozpoczynałem 32. rok życia. Wraz z rodzicami żył w Tarsie także mój brat, który z ojcem prowadził przedsiębiorstwo tkackie. Przyjęto mnie dość chłodno. Rodzina nie tak wyobrażała sobie powrót syna z dyplomem ukończonej w Jerozolimie szkoły słynnego Gamaliela, na którego oczekiwała miejscowa gmina. Uważnie jednak śledząc tok moich wywodów i wysuwając przeciwko nim argumenty, dała się po kilku tygodniach przekonać do mojego punktu widzenia na sprawę Jezusa z Nazaretu. Pewnego dnia wszyscy wyznali wiarę w Jezusa Mesjasza i poprosili o chrzest. Był to dla mnie powód do wielkiej radości: pierwsi wyznawcy Jezusa w Tarsie byli nawróconymi przeze mnie moimi najbliższymi krewnymi.
Z Jerozolimy nadeszły wkrótce niedobre wieści - szalony Kaligula nakazał, aby na dziedzińcu świątyni został postawiony jego posąg. Wkrótce jednak został zamordowany. Cesarzem obwołano chorowitego, ale poczciwego Klaudiusza.
Bynajmniej nie kryłem się w Tarsie z moimi przekonaniami również przed innymi rodakami. Już na pierwszym sobotnim modlitewnym spotkaniu w miejscowej synagodze wyznałem moją wiarę w Jezusa Mesjasza. Reakcja była do przewidzenia: miejscowy rabbi z oburzeniem nakazał mi opuścić synagogę. Dyskusja przeniosła się poza jej mury. Wypytywano mnie w kwestii toczonych w Jerozolimie i pobliskiej Antiochii sporów na ten temat. Każde moje wystąpienie wywoływało gwałtowne sprzeciwy. Ojciec zaproponował więc, by dla uniknięcia tumultu spotkania tych, którzy zechcą zapoznać się z moimi przekonaniami, odbywały się w naszym domu. Wbrew przewidywaniom zaczęło tam przychodzić coraz więcej rodaków. Także grupa kolegów mego bratanka prosiła o spotkania i wkrótce wielu młodych zaczęło uczęszczać na wspólne zebrania. Był pośród nich Tytus, mój umiłowany uczeń i wierny towarzysz mych apostolskich wędrówek.
Nasze spory i modlitwy zainteresowały także pracujących w naszych warsztatach pogan. Bez oporów podejmowałem z nimi rozmowy, wyjaśniając nasze poglądy na boską rzeczywistość, którą nie może być panteon wielorakich i skłóconych ze sobą niemoralnych bóstw, lecz jedyny Stwórca wszystkiego, co istnieje. Pomny na zlecone mi przez Jezusa zadanie rozgłaszania chwały Jego imienia pośród pogan, po pracy w warsztatach ojca udawałem się na Forum i włączałem się, a nawet prowokowałem dyskusje o jedynym Bogu wśród zawsze gotowych do toczenia sporów Greków. Zachodziłem także do portowych tawern, by mówić o Jezusie, Synu Bożym, który uniżył siebie i stał się człowiekiem, a później umarł za nas, składając ofiarę przebłagalną za grzechy świata. Można tam było spotkać ludzi z całego świata. Wielu z nich było poszukiwaczami prawdziwego oblicza Boga, mającymi krytyczny stosunek do religii, w której szaleni cesarze ogłaszali się bogami.
Tak zaczęła się formować pierwsza gmina wyznawców Jezusa w Tarsie. Po kilku miesiącach ochrzczonych było kilkadziesiąt osób. Byli wśród nich Lucjusz, Jazon i Sozypater, którzy 15 lat później przybyli do mnie, kiedy nauczałem w Koryncie (zob. Rz 16, 21).
Nasze szabatowe spotkania przybrały formę dziękczynnych agap, podczas których śpiewaliśmy hymny na cześć Przedwiecznego. Kończyły się one łamaniem chleba, czyli odnowieniem zawartego przez Jezusa Przymierza. Udało mi się przekonać miejscowych żydochrześcijan do współżycia na co dzień ze współwyznawcami wywodzącymi się z pogan, co przekładało się także na prowadzenie wspólnych interesów. W Tarsie nabierałem misyjnego doświadczenia. Odkrywałem, które z moich argumentów trafiają bardziej do moich rodaków, a które do pogan.
Zapraszano mnie także do innych synagog - w samym Tarsie były cztery. Także poganie zapraszali mnie na spotkania w mieście i w okolicy. Nawet nie spostrzegłem, jak minęły dwa lata. Pewnego dnia - ku memu zdziwieniu - odszukał mnie Barnaba. Przyjechał z Antiochii, by prosić o pomoc w utwierdzaniu w wierze w Jezusa coraz liczniej wyznających tam wiarę w Jezusa Zbawiciela pogan. Miało to miejsce - według dziś stosowanego kalendarza - w 43 roku od narodzenia Chrystusa. Z żalem opuszczałem rodzinny Tars, ale Jezus polecił mi podjąć to wezwanie.
Łaska niech będzie ze wszystkimi, którzy miłują Pana naszego Jezusa Chrystusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Teologowie z KUL reagują na zarzuty w sprawie Chanuki

2025-12-19 17:14

[ TEMATY ]

KUL

teolog

chanukowa świeca

pixabay.com/

świace chanukowe

świace chanukowe

Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.

- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikAdwentowy: patron dnia św. Dominik z Silos

[ TEMATY ]

adwent

św. Dominik

#NiezbędnikAdwentowy

wikipedia.org

Św. Dominik z Silos

Św. Dominik z Silos

Św. Dominik z Silos to bardzo ciekawa i inspirująca postać. Był hiszpańskim mnichem, benedyktynem, opatem i reformatorem zakonu. Na świat przyszedł około 1000 r. w okolicy hiszpańskich Pirenejów.

Jego rodzice pochodzili z podupadłej rodziny szlacheckiej . Jako młody chłopiec opiekował się stadem owiec, które należało do jego ojca. W 1038 r. wstąpił do benedyktyńskiego klasztoru San Millan de la Cogolla w Logroño. Kiedy otrzymał święcenia kapłańskie, opuścił klasztor i zamieszkał jako pustelnik w grocie w górach Sierra de Cameros. Po powrocie został mistrzem nowicjatu. Około roku 1030 został przeorem w San Millan de Cogolla.. Opuścił i ten klasztor, wydawało mu się bowiem, że zakonnicy mają tu za wiele wygód. Udał się do klasztoru św. Sebastiana w Silos. Niedługo potem popadł w konflikt z królem Nawarry Garcią III i udał się do Kastylii, gdzie król Ferdynand I Wielki mianował go opatem klasztoru św. Sebastiana w Silos.
CZYTAJ DALEJ

Bp Varden: to budujące mieć takiego Papieża

2025-12-20 18:05

[ TEMATY ]

papież

Vatican Media

Obecność Boga jest czymś oczywistym, mówi o tym cała Biblia. To my jesteśmy nieobecni! Brat Wawrzyniec uczy nas, jak powrócić z naszego oddalenia, szukać zjednoczenia z Bogiem i zwracać uwagę na Tego, który jest w nas i wokół nas – mówi bp Erik Varden na temat polecanej przez Leona XIV książki „O praktykowaniu Bożej obecności”. To budujące, że mamy Papieża, który na pierwszym miejscu stawia poszukiwanie Boga i zachęca nas, byśmy czynili to samo – dodaje bp Varden, w przeszłości opat trapistów.

O książce brata Wawrzyńca, XVII-wiecznego francuskiego karmelity, Leon XIV mówił podczas spotkania z dziennikarzami na pokładzie samolotu w drodze powrotnej z Libanu do Rzymu. Jeśli chcecie zrozumieć, kim jestem, przeczytajcie tę książkę – mówił Ojciec Święty. Wczoraj natomiast ukazała się w watykańskim wydawnictwie LEV nowa edycja książki Brata Wawrzyńca, do której Leon XIV osobiście napisał wprowadzenie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję