Reklama

Tożsamość polska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W przededniu Święta Niepodległości Katedra Socjologii Kultury Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II zorganizowała konferencję naukową na temat „Tożsamość polska w odmiennych kontekstach i czynnikach ją kształtujących”. Z inspiracji o. prof. Leona Dyczewskiego OFMConv w dniach 8-9 listopada do Lublina przyjechało kilkadziesiąt osób, reprezentujących różne środowiska naukowe (m.in. UJ, UKSW, UŚ, UAM), które w swoich pracach badawczych pochylają się nad szeroko rozumianą problematyką tożsamości. Głównym celem spotkania było poddanie refleksji całej gamy przekształceń zachodzących pod wpływem globalizacji, ustalenie czynników wpływających na zmianę tożsamości i próba określenia konsekwencji.

Osoba - centrum życia społecznego

Reklama

Jak przypomniał ks. prof. Mirosław Kalinowski, prorektor KUL-u, „społeczność” w szerokim sensie oznacza każdą formę trwałego stowarzyszenia między jednostkami, które wspólnie zmierzają do urzeczywistnienia jakiejś wartości czy celu. Tak rozumiana społeczność współgra z pojęciem „wspólnota”. Chrześcijańska nauka społeczna używa tych dwóch terminów jako synonimów i określa nimi każdy organizm społeczny: rodzinę, państwo, ale też korporacje, stowarzyszenia, związki zawodowe, partie polityczne czy instytucje pomocy potrzebującym. Człowiek, będąc bytem społecznym, powołany jest do życia we wspólnocie; w niej przychodzi na świat i w niej umiera. - Życie społeczne nie ma celu samo w sobie, gdyż jego celem i zadaniem jest służba człowiekowi oraz zapewnienie każdemu dóbr, których nie można osiągnąć poza zbiorowością - mówił ks. Kalinowski. - W związku z tym każda osoba znajduje się w centrum życia społecznego jako zasada, podmiot i cel wspólnoty.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspólnota działania i życia

Grono socjologów i antropologów kultury podejmowało problematykę narodową w aspekcie tożsamości narodowej. Definiując kluczowe dla konferencji pojęcie „tożsamości narodowej”, prof. Stanisław Wójcik, dyrektor Instytutu Socjologii KUL-u, zwrócił uwagę, że łączy się ono w szczególny sposób z duchowością narodową. Nie może jednak oznaczać tylko sentymentalnej przeszłości, lecz winno stanowić „aktualność i przyszłość”. W obrębie terytorium ludności i państwa rozwija się wspólna świadomość tożsamości narodowej, więź jedności psychicznej, która przejawia się w konturze zależności materialnej i duchowej - mówił. Jednym z ważniejszych czynników składowych jest wspólny język, który ułatwia głęboki kontakt międzyludzki, ale najbardziej jednoczy ludzi ta sama historia oraz wspólnota działania i życia. Pytania, kim jesteśmy jako naród i społeczeństwo polskie i kim chcemy być, często pojawiają się w naszych dziejach.
Tożsamość narodowa należy do wielkich wyzwań współczesności, szczególnie w czasie globalizacji. Narody chcą trwać, ale są siły - postmoderniści, politycznie poprawni, libertyni i ateiści - które chcą je rozproszyć. Walka trwa, ale kto ją wygra? - pytał ks. Wójcik. Naukowa refleksja potrzebna jest więc, by przeciwstawiając się ksenofobii, opisać tożsamość człowieka i narodu, nie naruszając przy tym godności człowieka.

Kim jestem?

Tożsamość, czy to zbiorowa, czy jednostkowa, jest - jak mówił o. prof. Leon Dyczewski - pewnym wyobrażeniem zbiorowości i odpowiada na zasadnicze pytanie: kim jestem? Nie jest jednak czymś danym na zawsze, ale jest zmienna. Jest to także proces dokonywania konstrukcji, który przebiega podczas komunikacji z otoczeniem. Ważną rolę odgrywają tu elementy rzeczowe z kulturą symboliczną, ale i osoby, z którymi się spotykamy. Nasze otoczenie jest dziś szczególnie interesujące, a jednocześnie szybko się zmienia - podkreślał o. Dyczewski - zatem rola człowieka polega na tym, żeby samemu dobierać sobie elementy stanowiące naszą tożsamość. Ten dobór zależy od indywidualnej interpretacji człowieka. Zadanie to jest szczególnie trudne w dobie postmodernizmu, którego głównym hasłem jest relatywizm życia.
O procesie przemian mówił także ks. prof. Stanisław Kowalczyk (KUL). Zwrócił on uwagę na przemiany dokonujące się w Polsce pod wpływem czynników zewnętrznych, które mają charakter polityczno-strukturalny. Nie kwestionując korzyści z wejścia Polski do Unii Europejskiej, Ksiądz Profesor podjął wątek stopniowego przekształcania UE w megapaństwo. - Można zauważyć, że państwa członkowskie rezygnują ze swej suwerenności, np. ekonomicznej, co dotyczy w szczególny sposób państw małych i średnich, do których należy również Polska - mówił. - Pojawiają się też głosy o potrzebie rezygnacji z patriotyzmu polskiego na rzecz europejskiego, co wpływa na zmianę i osłabienie tożsamości narodowej Polaków. Jego zdaniem, proces globalizacji wpływa na osłabienie kultur narodowych i marginalizowanie ich znaczenia; wpływa też na zmianę obyczajowości, zakorzenionej w etyce chrześcijańskiej. Potwierdzeniem są badania socjologiczne, które stwierdzają selektywność wyboru praw moralnych, szczególnie gdy chodzi o etykę seksualną. Postępujący proces sekularyzacji osłabia także przekonania patriotyczne, zwłaszcza w kontekście ośmieszania idei tożsamości narodowej Polaków na rzecz ideologii globalnej. Wśród elementów przedmiotowych i podmiotowych polskiej tożsamości ks. prof. Kowalczyk wymienił również masową migrację Polaków, która stwarza szansę na zamianę patriotyzmu deklaratywnego i emocjonalnego na rzecz patriotyzmu pojmowanego jako organiczna praca dla ojczyzny.
Ks. prof. Henryk Skorowski (UKSW) pytał, jak być obywatelem narodu i Europy. Wskazywał, że dobrze pojęta i rozwinięta idea narodowa nie separuje człowieka od rzeczywistości europejskiej, ale wręcz odwrotnie - zakorzenia. Odwołując się do nauczania Jana Pawła II, mówił: - Samoświadomość narodowa prowadzi do samoświadomości europejskiej. Między kulturą polską a europejską nie zachodzi konflikt, bo one współegzystują. Człowiek może i powinien czuć się członkiem własnego narodu i społeczności europejskiej. W ten sposób zdaje egzamin z własnego człowieczeństwa.
Prof. Andrzej Sękowski, dziekan Wydziału Nauk Społecznych KUL-u, wyraził nadzieję że konferencja podejmująca niezwykle istotne zagadnienie tożsamości narodowej, bogata w wystąpienia o charakterze ogólnym i szczegółowym, z pewnością pozwoli na sformułowanie wniosków istotnych dla wszystkich Polaków. Kilkadziesiąt referatów i głosów w dyskusji zostanie opublikowanych w formie druku zwartego, pozwalającego wszystkim zainteresowanym czerpać z bogactwa refleksji środowiska socjologów i antropologów kultury Polski.

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Maksymilian Kolbe w serialu sławnego reżysera. Co mówi o dramacie sam autor?

2024-11-18 09:52

[ TEMATY ]

wywiad

św. Maksymilian Kolbe

święci

Martin Scorsese

David Shankbone, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Common/Archiwum Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie

Martin Scorsese, reżyser dramatu "Święci" i Św. Maksymilian Kolbę

Martin Scorsese, reżyser dramatu Święci i Św. Maksymilian Kolbę

W związku z zaplanowaną na 17 listopada na kanale Fox Nation premierą 8-odcinkowego dramatu filmowego „Święci”, jego reżyser Martin Scorsese udzielił wywiadu m.in. amerykańskiej agencji AP. Mówiąc o powstaniu obecnego dzieła podkreślił, że po „Ostatnim Byku” z 2016 (o skomplikowanym życiu boksera Jake’a LaMotta - mistrza świata wagi średniej w 1949), „naprawdę uważałem, że będzie to mój ostatni film”. Sądził wówczas, że z uwagi na filmy, które Bertolucci, Tavianis i inni nakręcili dla włoskiej telewizji RAI, a zwłaszcza z powodu filmów historycznych Roberto Rosselliniego, że przyszłością kina jest telewizja, a dokładniej ta zmieszana z kinem.

„Chciałem zbadać takie tematy, jak co to znaczy być świętym i skąd pochodzą takie postacie” - tłumaczył dalej 82-letni twórca. Zaznaczył, że gdy projekt realizacji tego tematu z włoską stacją rozpadł się, skierował swoje duchowe zainteresowania na filmy takie, jak "Ostatnie kuszenie Chrystusa", "Kundun" i "Milczenie". Teraz jednak, kilkadziesiąt lat później, serial „Święci” został wznowiony i ukończony, gdy reżyser dostał zielone światło od amerykańskiego kanału Fox Nation.
CZYTAJ DALEJ

Biskupi podsumują Synod i spotkają się ze skrzywdzonymi w Kościele

2024-11-18 10:51

[ TEMATY ]

Jasna Góra

synod

Zebranie Plenarne Konferencji Episkopatu Polski

skrzywdzeni w Kościele

Episkopat.pl

Zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski

Zebranie plenarne Konferencji Episkopatu Polski

Podsumowanie XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów będzie głównym tematem 399. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbędzie się na Jasnej Górze w dniach 18-19 listopada. Biskupi spotkają się również ze przedstawicielami osób skrzywdzonych w Kościele. We wtorek wieczorem rozpoczną się doroczne rekolekcje biskupów, które poprowadzi znany teolog, dominikanin o. Jarosław Kupczak.

Sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski bp Marek Marczak poinformował, że podsumowanie drugiej rzymskiej sesji Synodu o synodalności oraz w całości XVI Zwyczajnego Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów, który odbywał się w latach 2021-2024, będzie wiodącym zagadnieniem 399. zebrania plenarnego KEP
CZYTAJ DALEJ

Nie dla deprawacji dzieci! 1 grudnia protest wobec nowego obowiązkowego przedmiotu szkolnego

2024-11-18 19:06

[ TEMATY ]

protest

edukacja seksualna

Karol Porwich/Niedziela

1 grudnia na pl. Zamkowym w Warszawie o godz. 12:00 odbędzie się protest. Ruch Ochrony Szkoły oraz Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły zachęcają do uczestnictwa w tym wydarzeniu, by wyrazić swój gniew wobec działań MEN pod kierownictwem Barbary Nowackiej.

Przypomnijmy, resort edukacji pod kierownictwem Barbary Nowackiej (KO) forsuje nowy przedmiot. Edukacja zdrowotna ma być wprowadzona do szkół od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. W odróżnieniu od WDŻ edukacja zdrowotna ma być przedmiotem obowiązkowym! Projekty nowelizacji rozporządzeń, w tym dot. przedmiotu edukacja zdrowotna, trafił 31 października do opiniowania.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję