Reklama

Jestem mamą, chcę pracować!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Anna ma 32 lata, średnie wykształcenie ekonomiczne i pięć lat stażu w dużej firmie. Właśnie przeprowadziła się do Warszawy. Ma szansę na nową pracę, ale na innym stanowisku niż ostatnie. Nie ma doświadczenia w firmie tego typu, deklaruje jednak gotowość nauki i otwartość na nowe doświadczenia. Od ostatniego pracodawcy ma bardzo dobre referencje…
Jej rówieśnicy, Kaśka i Michał, są w takiej samej sytuacji, ale z całej trójki to Ani zaproponowano najniższe pobory w firmie. Dlaczego? Bo jest mamą dwójki dzieci. I nieważne jest, że nie wychowuje ich sama. Nie jest to przypadek odosobniony. Jak wynika z badań Instytutu MillwardBrown SMG/KRC, 60 % kobiet z dziećmi otrzymuje pensję poniżej średniej w danej firmie. Jednym z najważniejszych argumentów pracodawcy do zaniżania płac matkom jest groźba absencji z powodu np. choroby dziecka. Tymczasem okazuje się, że kobiety częściej idą na zwolnienie ze względu na własną chorobę, natomiast liczba dni wolnych, branych ze względu na chorobę dziecka, jest śladowa. Okazuje się nawet, że w ostatnich 3 miesiącach aż 80% matek dzieci w wieku do 4 lat nie wzięło ani jednego dnia zwolnienia z powodu dziecka.
Ponadto macierzyństwo wpływa na panie mobilizująco. Mają większą motywację do pracy, dotrzymują terminów, są punktualne i podnosi się jakość ich pracy. - Moi znajomi, którzy wiedzą, że mam dwójkę dzieci i pracuję na cały etat, dziwią się, że mimo to jestem taka zorganizowana. Rzeczywiście, nim pojawiły się dzieci, wyglądało to gorzej - mówi Katarzyna Popławska, farmaceutka z Białegostoku. - Ja po prostu nie mogę sobie pozwolić na brak organizacji - przekonuje. Podkreśla też, że na jej zmianie wszystko jest jak należy i stała się bardziej wymagająca dla współpracowników. - Nie zawsze dobrze sobie radzą, chociaż niektórzy nie mają rodzin - zauważa. Właśnie dlatego trzecią część kampanii społecznej „Mama w pracy”, która rozpoczęła się we wrześniu, poświęcono zmianom uprzedzeń do matek, które uważa się za gorszych pracowników.
- Obalamy krzywdzące stereotypy - powiedział Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja, pomysłodawca akcji. A tych jest niemało. Pracodawcy mają wątpliwości np. co do dyspozycyjności matek. Wyniki badań wypadają jednak na korzyść pań. W pracy po godzinach częściej zostają mężczyźni, ale za to dyspozycyjność mam zwiększa się wraz z wiekiem dziecka. 85% kobiet, które decydują się na macierzyństwo, woli mieć spokojną, słabiej płatną pracę, ale pozwalającą zawsze wychodzić do domu o czasie.
Weronika P. z Koszalina rozstała się z dużą państwową firmą. Była cenionym pracownikiem, potrafiła więcej niż inni, dostawała najpoważniejsze zlecenia. Gdy jej córeczka miała półtora roku, postanowiła rozstać się z pracodawcą, który nie miał zamiaru uwzględniać jej sytuacji. Odeszła do pracy w stacji paliw. - Zatrudnili mnie od razu. Dziecko nie stanowiło dla nich żadnej przeszkody - mówi Weronika. - Ale warunki były tragiczne. Dostałam ľ etatu, ale miałam 12-godzinne zmiany i nocki, co w mojej sytuacji było absurdem - żali się. O stawkach nawet nie chce mówić. Wstydzi się, że dała się tak nabrać. - Poza tym to były tak naprawdę 3-4 etaty, bo byłam sprzątaczką, kucharką na bistro, sprzedawcą i jeszcze obsługiwałam totolotek - mówi rozgoryczona. Chociaż Koszalin ma jeden z największych odsetek bezrobocia w Polsce, Weronika zrezygnowała z tej pracy, bo jej córeczka źle znosiła nocne rozłąki z mamą.
- Kobietom z dziećmi najbardziej przeszkadza bezprawie i nieudolność pracodawców, którzy nie są w stanie dobrze zorganizować realizacji zadań. To łamanie prawa, takie sytuacje można rozwiązać na podstawie prawa pracy - podkreślił Karłowicz na konferencji prasowej rozpoczynającej trzecią część kampanii „Mama w pracy”. Z kolei ks. Zbigniew Sobolewski z Caritas Polska przypomniał, że Kościół nie ma zamiaru zamykać kobiet w kuchni, choć widzi bezcenną wartość macierzyństwa. Pragnie jednak wspierać możliwość wyboru i łączenia obu ról - macierzyństwa z pracą zawodową.
Równolegle z badaniami socjologicznymi Instytutu MillwardBrown SMG/KRC Fundacja Świętego Mikołaja prowadzi kampanię reklamową, w ramach której rozwiesza billboardy w całej Polsce. Ogłosiła też konkurs dla firm „Mama w pracy” i planuje publikację podsumowującą wyniki badań socjologicznych. Projektowi „Mama w pracy” partneruje m.in. dziennik „Rzeczpospolita” i TVP 2. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ostatnia część kampanii, poświęcona karierze, awansom i dochodom pracujących matek - już w listopadzie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitewny, dyskusyjny i sportowy wymiar diecezjalnych obchodów ŚDM

2025-11-05 17:59

[ TEMATY ]

ŚDM

ŚDM Seul 2027

Adobe Stock

Modlitewny ale też sportowy i konferencyjny charakter będą miały wydarzenia organizowane w ramach diecezjalnych obchodów Światowego Dnia Młodzieży w poszczególnych diecezjach - zapowiada w rozmowie z KAI ks. Tomasz Koprianiuk dyrektor Krajowego Biura Organizacyjnego ŚDM. Światowy Dzień Młodzieży w wymiarze diecezjalnym jest obchodzony w Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata - w tym roku będzie to 23 listopada.

Hasłem tegorocznych obchodów ŚDM w diecezjach są słowa z Ewangelii wg św. Jana: „I wy także świadczycie, bo jesteście ze Mną od początku” (J 15,27).
CZYTAJ DALEJ

Prof. Bochenek w 40-lecie pierwszej udanej transplantacji serca w Polsce: dokonaliśmy niemożliwego

2025-11-05 07:27

[ TEMATY ]

przeszczep

PAP/Jarek Praszkiewicz

Prof. Andrzej Bochenek

Prof. Andrzej Bochenek

5 listopada mija 40 lat od pierwszej w Polsce udanej transplantacji serca. – Nie do końca wierzyłem, że to się uda, ale gdy serce podjęło pracę, wiedzieliśmy, że dokonaliśmy czegoś, co wydawało się niemożliwe – powiedział PAP kardiochirurg prof. Andrzej Bochenek, członek zespołu prof. Zbigniewa Religi.

5 listopada 1985 roku w Zabrzu prof. Zbigniew Religa przeprowadził pierwszy udany przeszczep serca w Polsce.
CZYTAJ DALEJ

Miejskie Sanktuarium Piękna – trzy dni piękna, solidarności i miłości do bliźniego

2025-11-05 19:50

[ TEMATY ]

Miejskie Sanktuarium Piękna

Bazylika Santa Maria in Montesanto

Vatican Media

Kościół Artystów w Rzymie

Kościół Artystów w Rzymie

Od 6 do 8 listopada w Rzymie odbędzie się wydarzenie „Piazza del Popolo – Miejskie Sanktuarium Piękna”, którego organizatorem jest Bazylika Santa Maria in Montesanto, znana jako Kościół Artystów. Inauguracja projektu zbiegnie się z przyjazdem na Piazza del Popolo „Wioski Profilaktyki” bezpłatnej inicjatywy, w ramach której jeden z najbardziej rozpoznawalnych placów włoskiej stolicy przekształci się w ośrodek opieki zdrowotnej z dwudziestoma punktami sanitarnymi dostępnymi dla wszystkich.

Wioska Profilaktyki to inicjatywa stowarzyszenia Campus Salute, założonego w 2010 roku przez grupę lekarzy, którzy postanowili połączyć swoje siły, aby promować profilaktykę i zwalczać nierówności społeczne, zwłaszcza w dostępie do opieki zdrowotnej. Dzięki współpracy z Kościołem Artystów, przez trzy dni każdy, kto nie może sobie pozwolić na profesjonalne konsultacje u lekarza, będzie mógł odbyć taką wizytę w sercu Rzymu – na pięknym placu Piazza del Popolo. „Wierzymy, że autentyczne piękno to nie tylko kwestia estetyczna, lecz także siła etyki i wspólnoty. To piękno troskliwej relacji, która staje się konkretnym, bezinteresownym i pełnym współczucia gestem. Odkrywamy to Piękno w bezinteresownym akcie lekarza, pielęgniarki, pracownika służby zdrowia, który poświęca swoją wiedzę i czas nie dla osobistych korzyści, lecz dla dobra innych” – wyjaśniają członkowie Komitetu Kościoła Artystów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję