W liturgiczne wspomnienie św. Anny i św. Joachima – dziadków Pana Jezusa wspólnota parafii Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Michała Archanioła w Łasku przeżywa jeden ze swych czterech odpustów.
Tradycyjnie sprawowana jest uroczysta suma, odprawiana co roku przez innego kapłana z dekanatu łaskiego lub zaprzyjaźnionego z parafią. Wierni modlą się za pośrednictwem św. Anny i św. Joachima za dziadków, a także za wszystkich zmarłych i żyjących parafian. Po zakończonej liturgii w kaplicy św. Anny odmawiana jest litania do św. Anny, zaś w kaplicy Matki Bożej Łaskiej – jak co wieczór - wierni odśpiewują Apel Jasnogórski i następuje zasłonięcie płaskorzeźby Matki Boskiej Łaskiej.
Święta Anna jest obecna w Łasku od dawna, patronowała pierwszemu kościołowi. Dziś mamy kaplicę świętej Anny w świątyni, która zgodnie za zamysłem obecnego proboszcza, a jednocześnie kustosza sanktuarium, ma stać się kaplicą chrzcielną. Łaska świątynia, choć wiekowa, nie posiada wyeksponowanego miejsca do udzielania sakramentu Chrztu. Obecna chrzcielnica ma bardzo skromną formę i po ostatniej rewitalizacji została przestawiona pod ścianę świątyni, gdzie ginie w bogactwie innych elementów wnętrza. Na środku kaplicy zostanie ustawiona centralnie duża i pięknie wykonana kamienna chrzcielnica, z pobliskim miejscem przewodniczenia dla kapłana oraz z miejscami siedzącymi dla wiernych wokół nowej chrzcielnicy.
Miesiąc temu kaplica świętej Anny w kolegiacie w Łasku wzbogaciła się o witraże, które wypełniły boczne okna. Pierwszy witraż przedstawia św. Anną i młodą Maryję, zaś drugi św. Jana Chrzciciela i Jezusa Chrystusa. Parafia pw. Niepokalanego Poczęcia NMP i św. Michała Archanioła w Łasku przeżywa w ciągu roku zwyczajowe cztery odpusty.
Początek sumy odpustowej o godzinie 18.00 we wtorek 26 lipca.
Kilka tysięcy łodzian wzięło udział w marszu pamięci św. Jana Pawła II. Była to odpowiedź mieszkańców miasta na próbę podważania autorytetu papieża – Polaka.
Wierni zgromadzili się w kościele św. Faustyny Kowalskiej na Placu Niepodległości. Tam odmówiona została Koronka do Bożego Miłosierdzia. - Przez orędownictwo św. Jana Pawła II błagamy, za Kościołem powszechnym, za Ojcem Świętym Franciszkiem, prosząc dla niego o łaskę zdrowia. Zawierzamy Ci Kościół łódzki i nasze miasto, któremu patronuje św. siostra Faustyna. Zawierzamy Ci wszystkich czcicieli Bożego Miłosierdzia, każdego dnia gromadzących się tutaj na modlitwie w godzinie łaski. Zawierzamy Ci wszystkich tych, którzy zatroszczyli się o to dzisiejsze spotkanie modlitewne, by przejść w marszu, w modlitwie i refleksji, by dać świadectwo swojej miłości wobec Kościoła i św. Jana Pawła II. Miej miłosierdzie dla nas i całego świata! – mówił ks. Wiesław Potakowski, proboszcz parafii św. Faustyny.
Ingres biskupa do katedry to nie tylko uroczyste wejście i historyczna oprawa, ale przede wszystkim wydarzenie ściśle liturgiczne, w którym Kościół przyjmuje swojego pasterza. Szaty i przedmioty używane podczas tej celebracji – ornat, tunicella, pastorał, kielich czy racjonał – nie są dodatkiem i dekoracją. Każdy z nich ma swoje miejsce, znaczenie i pomaga zrozumieć, czym jest objęcie posługi biskupiej w Kościele krakowskim.
Ingres (łac. ingressus) oznacza „wejście”. Od uroczystego wejścia nowego biskupa do kościoła katedralnego bierze swoją nazwę cała celebracja przekazania posługi pasterskiej. Choć wydarzenie to ma szczególny charakter, pozostaje liturgią Kościoła, sprawowaną według porządku przewidzianego na dany dzień. – Skoro mówimy o obrzędzie, to już samo to określenie wskazuje na jego ścisły wymiar liturgiczny – podkreśla ks. dr Stanisław Mieszczak SCJ, liturgista i zastępca przewodniczącego Archidiecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.