W trosce o integralne wychowanie człowieka
Integralne wychowanie człowieka stało się przedmiotem intensywnej refleksji, jaka miała miejsce w dniach 12 - 14. IX. br. na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Zorganizowana przez Instytut Pedagogiczny KUL konferencja - poświęcona osobie i twórczości prof. S. Kunowskiego - zgromadziła liczne grono profesorów, adiunktów, doktorów oraz magistrów, zarówno z polskich, jak i z zagranicznych ośrodków akademickich. W ciągu trzech dni wygłoszono 40 referatów i komunikatów, z których zdecydowana większość dotyczyła wychowania człowieka w ujęciu prof. S. Kunowskiego. W Jego osobie spotkać mogliśmy wyjątkowo dobrego człowieka, znakomitego nauczyciela akademickiego i pedagoga o imponującym dorobku dydaktycznym i naukowym. Ten wybitny uczony, za to, że "nie kłaniał się okolicznościom i nie kazał prawdom by za drzwiami stały" (par. K.C. Norwida), poświęcając całe swoje życie pedagogice na KUL-u, często pisał do szuflady. Za swoją odwagę "płynięcia pod prąd" Profesor zapłacił wysoka cenę. Tytuł profesora nadzwyczajnego uzyskał dopiero pod koniec swojego życia - w trzydzieści lat po habilitacji. Będąc twórcą teoretycznych podstaw wychowania chrześcijańskiego i podstaw współczesnej pedagogiki, pomimo trudności, opublikował 161 prac, wychował ponad 300 magistrów pedagogiki i psychologii, promował 30 doktorów oraz przyczynił się do powstania kilkunastu dysertacji habilitacyjnych.
Wielu spośród prelegentów, w tym liczne grono profesorskie, próbując odpowiedzieć na pytanie: w czym myśl prof. Kunowskiego jest aktualna również dziś, odwoływało się do podstawowych założeń jego Podstaw współczesnej pedagogiki ( książki wydanej po raz pierwszy niestety już po Jego śmierci w roku 1981) i licznych materiałów nie opublikowanych. Zwracano uwagę na wyjątkową i wielce znaczącą, a ciągle mało znaną rolę Profesora w dobie obecnej. Program konferencji tak został pomyślany, że dawał możliwość ukazania aktualizacji w wychowaniu współczesnym - poglądów Kunowskiego. Prelegenci reflektując nad obecną w pracach prof. Kunowskiego teorią integralnego wychowania człowieka, starali się pokazać jej aktualność na różnych płaszczyznach pedagogiki.
Zaprezentowane referaty i dyskusje pozwoliły na wyraźne skonkretyzowanie pedagogiki jako nauki opartej na integralnej antropologii i podstawach aksjologicznych. Dając podstawy pod całościowo ujmowaną współczesna teorię pedagogiczną, pozwoliły też na głębsze rozumienie podmiotowości człowieka, szczególnie w układzie środowisk wychowujących jak również nadanie pedagogice wymiaru w pełni otwartego w duchu chrześcijańskiego uniwersalizmu. Wygłoszone referaty, przywołując pamięć Profesora, ukazały Jego szczególny wkład w chrześcijańską myśl pedagogiczną, jednoznacznie upominającą się, o integralne wychowanie osoby. Autorzy referatów pochylając się nad pedagogicznym przesłaniem Profesora, zadali sobie trud szukania odpowiedzi na pytania, o to, jaka jest konstrukcja Jego pedagogiki ogólnej, katolickiej, rodziny, psychopedagogiki i wielu jeszcze innych dziedzin pedagogiki. Biorąc zaś pod uwagę współczesność szukali możliwości recepcji owego przesłania. Uczestnicy tej, jak się wydaje ważnej i potrzebnej nie tylko pedagogice kulowskiej konferencji, traktując szeroko zjawisko wychowania i rzeczywistości z nim związane - dali wyraz swojego zatroskania o dzieci, młodzież i o człowieka na każdym etapie jego życia. Zwrócili uwagę na uniwersalne wychowanie oparte na naturze, kulturze, religii i tym co jest nadnaturą. Zauważyli potrzebę etyki pedagogicznej podejmowanej w ramach nauk pedagogicznych, pedagogiki światopoglądowej i określenia źródeł systemów wychowania i systemów wartości.
Największym bodaj osiągnięciem ogólnopolskiego spotkania pedagogów w Lublinie, w którym uczestniczyli też uczeni ze Słowacji, wydaje się być fakt, iż prelegentom nie tylko udało się odnaleźć to, co prowadząc do rozwoju dojrzałości człowieka - przynależy do "biosu", "agosu", "etosu i "losu" w teorii prof. Kunowskiego, ale również pokazali oni szerokie możliwości recepcji podstawowych założeń tejże teorii na gruncie współcześnie rozwijanej i uprawianej myśli i praktyki pedagogicznej.
Dopełnieniem trzydniowej konferencji poświeconej trosce o integralne wychowanie człowieka była wyjątkowo uroczysta Msza św., koncelebrowana przez Dyrektora Instytutu Pedagogiki KUL ks. prof. M. Nowaka i czterech uczniów Profesora Kunowskiego: ks. prof. W. Prężynę, ks. dr J. Szczypę, ks. dr Wł. Zakrzewskiego i ks. mgr M. Kozyrę. Miała ona miejsce w dniu 15 września w kościele akademickim w 25 rocznicę śmierci Prof. S. Kunowskiego. Zgromadziła nie tylko najbliższych członków rodziny Profesora, ale również Pracowników Instytutu Pedagogiki, dawnych uczniów i studentów. Okolicznościowe kazanie wygłosił jeden z doktorów pana Profesora ks. Wł. Zakrzewski. Po Mszy św. uczestnicy udali się na cmentarz przy ul. Lipowej, aby nawiedzić grób Profesora i modlić się za Niego i poprzez Jego wstawiennictwo.
Pomóż w rozwoju naszego portalu