Reklama

Wiadomości

Problemy polskich dzieci nie mają wakacji. Trwają prace Ministerstwa Edukacji i Nauki nad projektem „edukacji włączającej”

Choć dla wszystkich uczniów w Polsce kilka dni temu skończył się rok szkolny, nie każdy z lekką głową może pozwolić sobie na wakacje. Wielu z nich przez cały rok boryka z problemami wychowawczo – edukacyjnymi.

[ TEMATY ]

edukacja

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W roku szkolnym 2021/2022, z uwagi na niepełnosprawność 4% uczniów zostało objętych kształceniem specjalnym. Co trzecie dziecko korzystało z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a u co dziesiątego ucznia zdiagnozowano zaburzenia psychiczne. Prace Ministerstwa Edukacji i Nauki nad projektem edukacji włączającej rozumianej jako edukacji wysokiej jakości dla wszystkich uczących się nie ustają. Ich celem jest przede wszystkim szybkie diagnozowanie i możliwość reagowania na problemy, tak by każdy polski uczeń mógł korzystać z narzędzi niezbędnych dla jego indywidualnych potrzeb, a w konsekwencji by był lepiej przygotowany do samodzielnego i satysfakcjonującego życia w dorosłości. - Nie możemy być obojętni na przekazywane nam alarmujące dane, dlatego jesteśmy w procesie zmian, które mają na celu sprostanie wyzwaniom nowoczesnej, polskiej szkoły. Od wielu lat pracujemy nad rozwiązaniami, które będą realną pomocą dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli. Edukacja włączająca do ewolucja, nie rewolucja. – mówi Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.

Zmiany w systemie oświaty – konieczność w nowoczesnym społeczeństwie stawiającym przede wszystkim nacisk na dobro dziecka

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Dzięki współpracy MEiN z szeregiem Specjalistów - Kuratorami Oświaty oraz wizytatorami KO, Samorządowcami, psychologami, dyrektorami szkół, nauczycielami i wreszcie rodzicami możliwe było przygotowanie w 2021 r. propozycji nowych założeń legislacyjnych, dzięki którym 17 maja 2022 r. Prezydent RP podpisał ustawę o zmianach w ustawie o systemie oświaty i innych niektórych ustaw. W aktualnych regulacjach znalazły się rozwiązania dotyczące m.in. standaryzacji zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, które będą wprowadzane etapowo od 1 września 2022 r. i od 1 września 2024 r. Nowe przepisy znacząco poprawią dostęp do pomocy udzielanej jak najwcześniej, tak by likwidować bariery utrudniające rozwój i naukę dziecka. Dodatkowo bardzo ważnym zadaniem będzie podnoszenie jakości kształcenia uwzględniającego różne potrzeby edukacyjne uczniów na kolejnych etapach nauki.

Reklama

Projekt uwzględnia również postulaty związane z poprawą sytuacji dzieci i młodzieży borykających się z problemami psychicznymi oraz tych objętych opieką psychiatryczną. W praktyce oznacza to zatrudnienie większej liczby nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych, stworzenie nowego stanowiska - pedagoga specjalnego, który będzie wspierał nauczycieli oraz realizował specjalistyczne zajęcia bezpośrednio z uczniami oraz uruchomienie bezpłatnych narzędzi diagnostycznych do oceny rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i osobowościowego dzieci. Dyrektorzy szkół, nauczyciele i rodzice są zgodni – potrzeba indywidualnego spojrzenia i czasu dla każdego ucznia.

- Jeśli lider zbuduje wokół siebie zespół ludzi i wspólnie wyznaczą sobie cel do zrealizowania wtedy wszystko się uda. Zasoby ludzkie są jak zwykle najważniejszym ogniwem. Z wieloletniego doświadczenia wiem, że edukacja włączająca to edukacja dla wszystkich uczniów, każdy korzysta z indywidualnego rozwoju. Dla każdego ucznia zbudowana jest przestrzeń do nauki i rozwijania swoich talentów. Możliwość bycia razem wzmacnia empatię i kształci przyszłych wolontariuszy. Zwiększona liczba specjalistów i metody pracy uwzględniające potrzeby zróżnicowanego zespołu sprawiają, że wyniki nauczania są wysokie. Od wielu lat poprzez wykonywane badania widzimy, że poziom szkoły włączającej w ramach kształcenia i wychowania nie obniża się, a wręcz wzrasta. Tak naprawdę nie trzeba podejmować szczególnych kroków zmieniających organizację szkoły. Wszystkim uczniom potrzebującym szczególnej opieki trzeba zabezpieczyć osobistego specjalistę wspomagającego proces dydaktyczny i wychowawczy. – podsumowuje Marek Tarwacki, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach realizującej program edukacji włączającej. Na poszerzenie dostępu do pomocy specjalistycznej tylko w 2022 r. z budżetu państwa zostało przeznaczonych dodatkowo, tj. poza subwencją oświatową, 700 mln zł, w tym 180 mln, które pozwolą na organizację 3 mln dodatkowych godzin zajęć specjalistycznych, oraz 520 mln zł na realizację standardów zatrudniania specjalistów w przedszkolach i szkołach. Na przestrzeni kolejnych 10 lat będzie to kwota 25 mld zł.

Reklama

Edukacja włączająca odpowiedzią na potrzeby wszystkich polskich uczniów

Edukacja włączająca za cel stawia wyposażenie uczniów w kompetencje niezbędne do stworzenia w przyszłości społeczeństwa, w którym osoby niezależnie od różnic (m.in. w stanie zdrowia, sprawności, pochodzeniu) są pełnoprawnymi członkami społeczności, a ich różnorodność postrzegana jest jako szansa rozwoju społecznego i cywilizacyjnego. To systemowe, wielowymiarowe i wielokierunkowe podejście do edukacji nastawione na dostosowanie wymagań edukacyjnych, warunków nauki i organizacji kształcenia do potrzeb i możliwości każdego ucznia, jako pełnoprawnego uczestnika procesu kształcenia.

- Termin „edukacja włączająca” narósł różnymi i nieprawdziwymi skojarzeniami. My rozumiemy włączenie w szkole jako zbudowanie takiego systemu edukacji, który pozwoli każdemu uczniowi rozwijać się na miarę jego możliwości. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na fakt, że edukacja nie jest dla szkoły – jest dla życia. Naszym zadaniem jako Ministerstwa jest stworzenie takiej szkoły, która pozwoli każdemu uczniowi przygotować się do jak najlepszego funkcjonowania w społeczeństwie – to jest prawdziwe włączenie. – mówi wiceminister Marzena Machałek.

Dla różnych potrzeb i talentów

Wakacje to doskonały moment, by zastanowić się jak zrealizować indywidualne potrzeby dzieci, nie tylko tych, które mają trudności w uczeniu się, czy w wyrażaniu emocji, ale również wybitnie zdolnych. Należy podkreślić, że system edukacji zapewnia różne ścieżki kształcenia dzieciom z niepełnosprawnościami. Wszystkie szkoły są ważne. Rodzice nadal będą decydować, czy ich dziecko będzie chodziło do szkoły ogólnodostępnej, specjalnej czy integracyjnej. – podkreśla wiceminister Marzena Machałek.

Reklama

Przy wyborze najlepszej ścieżki kształcenia dla dziecka warto rozważyć szkoły włączające, które dają szansę na funkcjonowanie w bogatym, zróżnicowanym środowisku oraz wzmacniają rozwój emocjonalny i budują wiele pozytywnych wzorców i zachowań.

Każde dziecko z niepełnosprawnością oraz to wybitnie uzdolnione nie może być relegowane ze swojego naturalnego środowiska, ma prawo do korzystania z całego bogactwa relacji i emocji, które służą pełnemu uspołecznianiu się. – dodaje Marek Tarwacki dyrektor Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach

Edukacja w zasięgu ręki

Cytowane fragmenty wypowiedzi Sekretarz Stanu w MEiN Marzeny Machałek oraz Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Stanisława Moniuszki w Łajskach Marka Tarwackiego pochodzą z debaty „Edukacja włączająca: nowa jakość w rozwoju polskiego systemu edukacji. Wdrażanie – bariery – efekt”, która została przeprowadzona w ramach ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Jej celem jest promocja m.in. edukacji włączającej. Motywem przewodnim – hasłem parasolowym – kampanii jest „Edukacja w zasięgu ręki”.

Szczegóły na stronie: EDUKACJA W ZASIĘGU RĘKI

2022-07-06 14:29

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czarnek: najlepsza zdalna nauka nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej

[ TEMATY ]

edukacja

Przemysław Czarnek

Ministerstwo Edukacji i Nauki

Najlepsza zdalna nauka nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej - ocenił w piątek minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Poinformował, że trwają prace nad zmianą regulacji dotyczących egzaminów maturalnych w czteroletnich liceach i pięcioletnich technikach.

Minister był pytany na antenie Radia Wnet o straty, jakie w edukacji spowodowała pandemia COVID-19. "Na pewno są niemałe. Nawet najlepsza nauka zdalna nie jest w stanie zastąpić nauki stacjonarnej. Pomijając fakt, że tracimy wspólnotę, kontakt ze środowiskiem, rówieśnikami, to tracimy bezpośredni kontakt z nauczycielami i możliwość wyjaśnienia sobie pewnych rzeczy" – wskazał Czarnek.

CZYTAJ DALEJ

Dziś uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski

[ TEMATY ]

Matka Boża

3 Maja

Krzysztof Świertok

Kościół katolicki w Polsce 3 maja obchodzi uroczystość Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski. Uroczystość ta została ustanowiona przez Kościół na prośbę biskupów polskich po odzyskaniu niepodległości po I wojnie światowej.

Nawiązuje do istotnych faktów z historii Polski - ślubów lwowskich króla Jana Kazimierza, zawierzenia Polski Matce Bożej na Jasnej Górze przez prymasa Wyszyńskiego oraz nowego Aktu Zawierzenia Narodu Polskiego Matce Bożej, którego dokonał obecny przewodniczący KEP z okazji 1050-lecia chrztu Polski - abp Stanisław Gądecki.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: nie było żadnych wątpliwości, kto powinien otrzymać awans generalski

2024-05-03 09:32

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

WOT

PAP/Paweł Supernak

Nie było żadnych wątpliwości, kto powinien otrzymać awans generalski, kto powinien zostać mianowany na te najważniejsze stanowiska dowódcze w wojsku polskim - podkreślił prezydent Andrzej Duda w swoim wystąpieniu po wręczeniu nominacji na stanowisko dowódcy generalnego RSZ i na stanowisko dowódcy WOT.

Prezydent Andrzej Duda wręczył w piątek akty mianowania gen. broni Markowi Sokołowskiemu na stanowisko dowódcy generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych i gen. bryg. Krzysztofowi Stańczykowi na stanowisko dowódcy Wojsk Obrony Terytorialnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję