Reklama

Giganci wiary przeciw imperium zła

Niedziela Ogólnopolska 22/2006, str. 25

Na wystawie o męczennikach XX wieku
Krzysztof Świertok

Na wystawie o męczennikach XX wieku<br>Krzysztof Świertok

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Kto pracuje dla Królestwa Bożego, robi wiele;
kto modli się za Królestwo Boże, robi więcej;
kto cierpi dla Królestwa Bożego,
robi wszystko: oto nasze posłannictwo”.
Fragment listu arcybiskupa Pragi
kard. Tomaska do Marii Teresy Carloni - 1982 r.

Reklama

Któż z nas jeszcze kilkanaście lat temu mógł przewidzieć, że upadnie system polityczny, w którym wychowało się kilka pokoleń. Dopiero z perspektywy czasu możemy właściwie ocenić tych, którzy przed 50 i więcej laty podjęli próbę ocalenia wiary i struktur Kościoła w państwach ogarniętych komunistyczną pożogą. Świadkowie wiary postępowali za swoim Mistrzem, niosąc krzyż. Poświęcając swoje życie naśladowaniu Mistrza, służyli Mu.
Wiek XX nazwany został wiekiem męczenników. Ich biały orszak wypełnił Europę Środkowo-Wschodnią w czasie totalitaryzmu hitlerowskiego, a później w sposób szczególny w czasie totalitaryzmu komunistycznego. I to ten ostatni totalitaryzm, który miał zbudować idealnego człowieka żyjącego w idealnym społeczeństwie; system, który miał zbudować raj na ziemi - doprowadził do sytuacji, że pod koniec drugiego tysiąclecia Kościół ponownie stał się Kościołem męczenników. I choć w poszczególnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej skala prześladowań była różna w różnym czasie, to można odnaleźć charakterystyczne wspólne elementy: pozbawianie lub ograniczanie funkcji biskupów, uniemożliwianie działalności zakonom, odbieranie Kościołowi szpitali, likwidacja katolickich stowarzyszeń, wydawnictw i prasy, zamykanie katolickich szkół, zakaz katechezy, wszechobecna inwigilacja. W wielu krajach Kościół zszedł do podziemia, kapłani, zakonnicy i zakonnice zostali zamknięci w więzieniach, obozach pracy lub byli internowani. Mimo represji, skrajnych warunków życia w łagrach i ciężkiej pracy kapłani pełnili duszpasterską działalność, oddając za swoją posługę nie tylko wolność, ale często i życie, zamęczeni w kazamatach. Władze komunistyczne ukryły prześladowania religijne pod płaszczem prześladowań politycznych: biskupi, kapłani, siostry zakonne skazywani byli w czasie procesów nie za przynależność do Kościoła i pracę duszpasterską, lecz za przestępstwa przeciw państwu - sabotaż, szpiegostwo, handel walutą.
Ponownie aresztowany w 1946 r., oskarżony i skazany na 16 lat więzienia arcybiskup zagrzebski, metropolita chorwacki kard. Alojzy Stepinac umiera w 13. roku uwięzienia w celi, którą zamienił w klasztorną celę. Jak sam mówił, wypełniał swój obowiązek: cierpiał i pracował dla Kościoła. W czasie sympozjum przywołani zostali giganci wiary - kapłani, biskupi, kardynałowie z Polski, Ukrainy, Czechosłowacji, Łotwy, Litwy, Chorwacji, ZSRR, którzy przelewali krew dla Chrystusa (tzw. krwawe męczeństwo), ale również ci, którzy przeżywali męczeństwo duchowego krzyża, posłuszeństwa i wytrwałości. Taką męczenniczką była Maria Teresa Carloni (1919-83), której poświęcona została wystawa na Jasnej Górze, otwarta w pierwszym dniu sympozjum. Eksponaty z wystawy: dokumenty, listy, przedmioty związane z życiem i tajnymi misjami Marii Carloni na rzecz Kościoła w Europie Środkowo-Wschodniej pozostaną na Jasnej Górze jako świadectwo męczeństwa XX wieku. Maria Teresa - powierniczka trzech papieży, wielu kardynałów i biskupów z Europy Środkowo-Wschodniej, której niosła nadzieję; włoska mistyczka, która w swojej prywatnej kaplicy gościła hierarchów z Europy, w tym kard. Stefana Wyszyńskiego - jest znakiem powszechności Kościoła. Bo przecież „Kościół Boży - jeden, święty, katolicki i apostolski - ukazuje się i działa tam, gdzie są wierni gotowi na przyjęcie Słowa i ofiarowania się dla zbawienia braci” (ks. prof. Alberto Di Chio). Bp Antoni Dydycz, który na zakończenie sympozjum odprawił dla uczestników Mszę św. w Kaplicy Cudownego Obrazu, podarował Jasnej Górze - strażniczce narodowej tradycji i wiary - pastorał Piusa XII, przekazany przez papieża Marii Teresie Carloni, która z kolei podarowała go kard. Wyszyńskiemu. On natomiast podarował pastorał Piusa XII bp. Władysławowi Jędruszukowi, administratorowi diecezji pińskiej, rezydującemu w Drohiczynie. I tak oto pastorał Piusa XII - ten milczący świadek męczeństwa Kościoła - znalazł swoje miejsce w Sanktuarium Jasnogórskim, które dla milionów Polaków jest symbolem Nadziei i Wolności.

*

Sympozjum o męczeństwie wieku XX miało potrójnie symboliczny charakter ze względu na czas i miejsce. Odbywało się ono na Jasnej Górze w 25. rocznicę zamachu na Jana Pawła II - wielkiego męczennika Kościoła - i w 85. rocznicę pierwszych objawień w Fatimie, gdzie Matka Boża wzywała świat do pokuty, modlitwy i nawrócenia. W tych dniach szczególnie odczuwana była w tym miejscu powszechność Kościoła. Przedstawiciele różnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej mówili o doświadczeniu przez ich narody i kapłanów męczeństwa dla Chrystusa. Nieważne było, w jakim języku wypowiadali się prelegenci, ważny był temat wspólnoty doświadczeń w czasach komunistycznego totalitaryzmu, dla którego religia stanowiła największe zagrożenie. Dlatego należało ją zniszczyć, wyrwać z ludzkich serc, a kierowników duchownych odizolować i unicestwić. Czas pokazał, że danina krwi wzmocniła Kościół, i choć w dalszym ciągu poddawany jest on naciskom, które przybierają wyrafinowane formy laicyzacji, to jednak trwa i odradza się ze zdwojoną siłą. Tę siłę dają m.in. męczennicy, którzy stanowią drogowskazy wiary.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

*

Znamienne jest to, że w przeddzień sympozjum tuż pod Jasną Górą pochowany został kapelan i spowiednik Prymasa kard. Wyszyńskiego - ks. Edmund Boniewicz SAC, misjonarz przemierzający w tajnych misjach kraje sowieckiej Rosji i niestrudzony orędownik Bożego Miłosierdzia, Pani Fatimskiej oraz modlitwy o nawrócenie Rosji. Sama postać Prymasa Tysiąclecia była niejednokrotnie przywoływana w wystąpieniach prelegentów. Jego niezłomna postawa wobec działań komunistów, jego zdecydowane non possumus spowodowało, że Prymas Tysiąclecia stał się dla Watykanu cennym źródłem informacji o sytuacji Kościołów Europy Środkowo-Wschodniej. Z jego polecenia kapłani i siostry zakonne przemierzali granice państw wcielonych siłą w orbitę działań sowieckiej Rosji i po powrocie zdawali relacje Prymasowi Polski.
Trzeba gorąco podziękować ojcom paulinom, organizatorom sympozjum - o. Tomaszowi Ciołkowi i o. Zachariaszowi Jabłońskiemu, a także prowadzącym i tłumaczom, głównie o. Janowi Pachowi, za przywołanie pamięci męczenników - świadków Chrystusa w dniu, w którym przypada 25. rocznica zamachu na Ojca Świętego Jana Pawła II. Należy wyrazić nadzieję, że materiały z sympozjum zostaną wydane i znajdą swoje miejsce w szkolnych i uniwersyteckich bibliotekach, a przede wszystkim w domowych bibliotekach osób opiniotwórczych: dziennikarzy, polityków, nauczycieli... Wydaje się często, że ta nieodległa przecież historia, która winna stać się nauczycielką życia, została przez nowe pokolenia zapoznana i to nie z ich winy.

*

Wśród tematów poruszanych w referatach w czasie Sympozjum Europejskiego: Świadkowie Chrystusa w okresie ostatnich prześladowań systemu totalitarnego znalazły się: Miejsce walki z Kościołem w strategii sowieckiego panowania nad Europą Środkowo-Wschodnią - prof. Bohdan Cywiński UKSW; Prymas Tysiąclecia kard. Stefan Wyszyński i prześladowania Kościoła w PRL - prof. Peter Raina, Niemcy; Maria Teresa Carloni, heroiczna kobieta w sercu Kościoła - prof. Luciana Mirri, ks. prof. Alberto Di Chio, Italia; Projekt ateistycznego imperium ZSRR i jego konsekwencje dla Kościoła katolickiego w tym państwie (1918-1991) - ks. prof. Roman Dzwonkowski; Przesłanie minionych czasów dla dzisiejszego Kościoła - prof. Jan Kofroň, Czechy; Błogosławiony Stepinac oraz arcybiskupi Seper i Kuharić podczas prześladowań - ks. prof. Vladimir Stanković, Chorwacja; Z Chrystusem Ukrzyżowanym dla zbawienia świata - ks. prof. Alberto Di Chio, Italia; Kard. Josyf Slipyj oraz Kościół Ukraiński podczas prześladowań 1945-1989 - ks. prof. Ivan Dacko, Ukraina; Kościół na Łotwie w czasach reżimu komunistycznego - bp Wilhelm Lapelis, Łotwa; Męczennicy w Kościele katolickim na Litwie w latach 1942-1990 - ks. lic. Mirosław Dozda, Litwa; Perspektywy rozwoju Kościoła katolickiego w Europie Środkowo-Wschodniej - bp Zygmunt Zimowski.
Sympozjum odbywało się pod patronatem Stolicy Apostolskiej, Zakonu Paulinów oraz uczelni: KUL, UKSW, PAT w Krakowie.

2006-12-31 00:00

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uprowadzenie dwóch księży w Nigerii

2025-02-25 07:47

[ TEMATY ]

porwanie

(AFP or licensors)

Dwaj księża zostali uprowadzeni przez uzbrojonych napastników w Gweda-Mallam w północno-wschodniej Nigerii. Władze diecezji Yola apelują o modlitwy w intencji ich uwolnienia.

Jak informuje agencja Fides, 22 lutego o świcie do parafii w Gweda-Mallam w stanie Adamawa w północno-wschodniej części Nigerii wtargnęła grupa uzbrojonych napastników. Uprowadzili oni dwóch kapłanów – ks. Matthewa Davida Dutsemi z diecezji Yola oraz ks. Abrahama Saummama z diecezji Jalingo.
CZYTAJ DALEJ

W Środę Popielcową ruszy 11. edycja wielkopostnych kościołów stacyjnych

2025-02-24 07:07

[ TEMATY ]

Wielki Post

kościoły stacyjne

Karol Porwich/Niedziela

W Środę Popielcową, 5 marca, ruszy jedenasta edycja wielkopostnych kościołów stacyjnych. Wybrano 40 świątyń - tyle, ile jest dni Wielkiego Postu – 25 w archidiecezji warszawskiej i 15 w diecezji warszawsko-praskiej, wskazując je jako miejsca spowiedzi i nabożeństw.

Każda ze świątyń jest stacją jednego dnia Wielkiego Postu. W wyznaczonym kościele obowiązuje ten sam program. Świątynia otwarty będzie od godz. 6.00 do 21.00. Przez cały dzień będzie możliwość spowiedzi, do godz. 15.00 potrwa adoracja Najświętszego Sakramentu. Poza tym o godz. 12.00 wspólna modlitwa "Anioł Pański" i różaniec, o 15.00 "Koronka do miłosierdzia Bożego" bądź nabożeństwo Drogi krzyżowej, o 19.00 Gorzkie żale. Centralnym wydarzeniem każdego dnia będzie msza św. o godz. 20.00.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł bp Kazimierz Romaniuk – pierwszy biskup diecezji warszawsko-praskiej

2025-02-25 14:50

[ TEMATY ]

diecezja warszawsko‑praska

bp Kazimierz Romaniuk

pierwszy biskup

Diecezja Warszawsko-Praska

Bp Kazimierz Romaniuk

Bp Kazimierz Romaniuk

We wtorek w godzinach południowych w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie zmarł bp Kazimierz Romaniuk – pierwszy biskup diecezji warszawsko-praskiej - poinformowało biuro prasowe tej diecezji. Hierarcha miał 97 lat.

Bp Kazimierz Romaniuk urodził się 21 sierpnia 1927 roku w Hołowienkach k. Sokołowa Podlaskiego, miejscowości należącej do parafii Najświętszego Zbawiciela w Zembrowie (obecna Diecezja Drohiczyńska). Był synem Władysława i Rozalii z domu Zygmunt. Podczas II wojny światowej rodzina mieszkała w Warszawie - Kazimierz uczył się na tajnych kompletach gimnazjalnych, które w 1944 roku ukończył tzw. małą maturą.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję