Filharmonia Częstochowska im. Bronisława Hubermana zaprasza na niezwykłe misterium pasyjne, będące połączeniem muzyki, słowa, obrazu i światła: „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu”, które odbędzie się 8 kwietnia o godz. 19.
W programie: Jan Sebastian Bach, „Die Kunst der Fuge” BWV 1080 (fragmenty) – instrumentacja Andrzej Kosendiak oraz James MacMillan – „Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” – kantata na chór i smyczki.
„Sztuka fugi” („Die Kunst der Fuge”) BWV 1080 to ostatnie dzieło w dorobku najwybitniejszego kompozytora epoki baroku, jednego z najważniejszych twórców muzycznych wszech czasów, Johanna Sebastiana Bacha. Dzieło składające się z części zwanych kontrapunktami od momentu swego powstania wzbudzało kontrowersje, począwszy od samego tytułu, przez brak wskazówki, na jaki instrument lub zespół instrumentów zbiór jest przeznaczony, po układ cyklu, którego sam Johann Sebastian Bach już nie zdołał nadzorować i zaakceptować w całości. Negatywne przyjęcie było także spowodowane strukturą dzieła: całość była oparta na jednym temacie, w jednej tonacji. „Kunst der Fuge”, zawierająca wszystkie cechy sztuki absolutnej długo nie była zrozumiana ani doceniona. Dziś dzieło nosi miano mistrzowskiego i niewielu artystów decyduje się na jego wykonanie.
Z kolei pasyjna kantata MacMillana powstała w 1959 r. na zamówienie telewizji BBC, ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu „Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu” Josepha Haydna. Utwór współczesnego szkockiego kompozytora nawiązuje do muzyki średniowiecznej i barokowej, zawiera elementy szkockiego folkloru oraz brzmień z tradycyjnych chorałów protestanckich, np. Johanna Sebastiana Bacha. Właśnie te dwie tradycje – katolicką i protestancką – kompozytor łączy w sposób niezwykle przemyślany. Treść utworu to zapisane słowa wypowiedziane przez Jezusa tuż przed śmiercią. Andrzej Kosendiak powiedział, że ta kantata jest przykładem dzieła, w którym nowoczesny język muzyczny służy przekazaniu głębokich emocji. Emocje, które wiążą się z tym tekstem, kompozytor doprowadza do szczytu.
Wystąpią:
Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
Dwa zespoły artystyczne Filharmonii Częstochowskiej tęsknią za publicznością i koncertami. Dlatego postanowiły online zaprezentować swoją indywidualną pracę artystyczną.
Pierwszy pokaz online muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej miał miejsce tuż przed majówką, a wybór padał na pierwszą część Symfonii g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta. Każdy z nich (Tomasz Kulisiewicz – I skrzypce, Karolina Korelus – II skrzypce, Tomasz Ptak – altówka, Siergiej Rysanow – wiolonczela, Jan Kołacki – kontrabas, Anna Zmarzły – flet, Wojciech Pompka – I obój, Marcin Langner – II obój, Wojciech Pyda - I klarnet, Arkadiusz Uchacz – II klarnet, Jan Wiśniowski – I fagot, Piotr Otręba – II fagot, Stanisław Przygoda – I waltornia, Marek Kuc – II waltornia) nagrał osobno, w swoim domu swoją partię. Potem materiał został scalony. Technicznie opracował go Adam Celiński i jego Studio Radioaktywni. Projekt koordynował dyrektor Ireneusz Kozera. Kierownictwo muzyczne sprawował dyrektor artystyczny Filharmonii Częstochowskiej Adam Klocek, który zachęca do jego obejrzenia: „Szanowni Państwo, ponieważ ze względu na epidemię musimy pozostawać w domach i pracujemy indywidualnie, chcielibyśmy umilić Państwu czas, pokazać że pracujemy, ćwiczymy, że Filharmonia Częstochowska działa. I chcieliśmy zaprosić Państwa – w tym nieco mniejszym, kameralnym składzie do wysłuchania I części słynnej Symfonii g-moll KV 550 Wolfganga Amadeusza Mozarta i chcielibyśmy Państwu przedstawić naszą pracę wspólną, ale jednocześnie osobną”. Koncert online jest dostępny na https://bit.ly/Orkiestra online.
Można się zgodzić, że w dzisiejszej Ewangelii na plan pierwszy wysuwają się następujące zawołania-prośby: „Panie, naucz nas!”, „Przyjacielu, użycz mi!”, „Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a otworzą wam”.
Jezus, przebywając w jakimś miejscu, modlił się, a kiedy skończył, rzekł jeden z uczniów do Niego: «Panie, naucz nas modlić się, tak jak i Jan nauczył swoich uczniów». A On rzekł do nich: «Kiedy będziecie się modlić, mówcie: Ojcze, niech się święci Twoje imię; niech przyjdzie Twoje królestwo! Naszego chleba powszedniego dawaj nam na każdy dzień i przebacz nam nasze grzechy, bo i my przebaczamy każdemu, kto przeciw nam zawini; i nie dopuść, byśmy ulegli pokusie». Dalej mówił do nich: «Ktoś z was, mając przyjaciela, pójdzie do niego o północy i powie mu: „Przyjacielu, pożycz mi trzy chleby, bo mój przyjaciel przybył do mnie z drogi, a nie mam co mu podać”. Lecz tamten odpowie z wewnątrz: „Nie naprzykrzaj mi się! Drzwi są już zamknięte i moje dzieci są ze mną w łóżku. Nie mogę wstać i dać tobie”. Powiadam wam: Chociażby nie wstał i nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje. I Ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; szukajcie, a znajdziecie; kołaczcie, a zostanie wam otworzone. Każdy bowiem, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu zostanie otworzone. Jeżeli któregoś z was, ojców, syn poprosi o chleb, czy poda mu kamień? Albo o rybę, czy zamiast ryby poda mu węża? Lub też gdy prosi o jajko, czy poda mu skorpiona? Jeśli więc wy, choć źli jesteście, umiecie dawać dobre dary swoim dzieciom, to o ileż bardziej Ojciec z nieba udzieli Ducha Świętego tym, którzy Go proszą».
Zarzut narażenia na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia oraz nieumyślnego spowodowania śmierci usłyszeli w czwartek opiekun i ratownik wodny, zatrzymani w związku ze śmiercią 15-letniego harcerza - przekazał w czwartek wieczorem rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Poznaniu prok. Łukasz Wawrzyniak.
Prokurator poinformował, że zatrzymanym mężczyznom przedstawiono zarzut z art 160 par 2 kk (narażenie na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia albo ciężkiego uszczerbku na zdrowiu), oraz z art. 155 kk, czyli nieumyślnego spowodowania śmierci.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.