Reklama

Miłość jest naprawdę najważniejsza

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od kilku lat obserwuje się u nas bezmyślne i pośpieszne odchodzenie od wartości humanistycznych na rzecz ekonomii i sukcesu zawodowego. Tym bardziej jest to niepokojące, że w Polsce dokonuje się to w znacznie gwałtowniejszym tempie niż w wielu zamożnych krajach. Zbyt naiwnie upatrujemy głównego źródła nadziei dla poszczególnych osób oraz dla Polski i świata w nowych inwestycjach i we wskaźnikach wzrostu gospodarczego. Dla zysku materialnego jesteśmy praktycznie gotowi poświęcić wszystko. Ponieważ jednak często przybywa nam w ten sposób jedynie pracy i stresów, wielu pyta z niepokojem: Czy jeszcze można dzisiaj mieć nadzieję? Biskupi polscy odpowiadają jasno i jednoznacznie: „Można i trzeba!”. Zwracają jednak uwagę, że - w tym, co zależy od człowieka - źródłem tej nadziei jest prawdziwe życie małżeńskie i rodzinne. To życie, które tak łatwo i bezmyślnie jesteśmy gotowi złożyć na ołtarzu pogańskiego bożka zysku czy sukcesu zawodowego.
List Episkopatu na dzień Świętej Rodziny przypomina nam, że istnieje inny świat, inne priorytety i inna logika. Gdy w nowych szatach - o, ironio losu - wróciła do nas skompromitowana, komunistyczna idea „przodowników pracy” i jak za dawnych lat mnożą się bezkarnie insynuacje i żądania, aby wypracowywać choćby „dwieście procent normy”; gdy okazuje się wdzięczność i przyznaje nagrody pracownikom, którzy potrafią produkować więcej i taniej, biskupi polscy serdecznie dziękują małżonkom i rodzicom, „którzy wysoko sobie cenią wartość życia rodzinnego i starają się nim żyć jak najpiękniej, w dobrej i złej doli”. Biskupi przypominają w ten sposób, co jest ważne w życiu ludzkim. Prostują przy tym błędne poglądy, które chciałyby traktować życie małżeńskie i rodzinne jak prywatną sprawę zainteresowanych, która służy tylko im samym. Zwracając się do małżonków i rodziców, biskupi stwierdzają: „Wy jesteście jak ci sprawiedliwi, którzy ocalają miasto przed zagładą”. Należy wyjaśnić, że te słowa nawiązują do wydarzenia opisanego w Księdze Rodzaju (18,20n), gdy Abraham chcąc uratować żyjące w grzechu miasto - Sodomę - przed zagładą, wytargował się z Bogiem, że ocaleje, gdy znajdzie tam przynajmniej dziesięciu sprawiedliwych. Niestety, nie znalazło się tylu i miasto zginęło. Biskupi polscy zwracają uwagę, że prawdziwe i głębokie życie małżeńskie oraz zdrowe rodziny to wielka i rzeczywista służba dla społeczeństwa. Polsce bowiem, Europie i światu zagrażają nie tyle kryzysy gospodarcze, ile kryzys miłości i moralności w życiu małżeńskim i rodzinnym. Wielkim wyzwaniem, ale też wstrząsającą przestrogą okazują się często powtarzane słowa, że „od początku świata świat rodziną stoi”!
Nie chodzi jednak o rodzinę „byle jaką”. Biskupi polscy zwracają uwagę na bardzo konkretne postawy życiowe, dzięki którym małżeństwo i rodzina stają się nadzieją dla świata. Pierwszą z tych postaw jest troska o rzeczywistą jedność: „Dziękujemy Wam, którzy zabiegacie, aby z każdym dniem coraz bardziej stanowić jedno, a gdy trzeba, umiecie prosić o przebaczenie i wybaczać sobie nawzajem”. Chodzi, oczywiście, o jedność serca, umysłu, ciała i codziennego życia. Nie przychodzi ona ani łatwo, ani spontanicznie. Jest owocem zabiegania i walki. Jej koniecznym warunkiem jest ustawiczne przebaczanie. Bez niego małżeństwo ani rodzina nie będą miejscem radości. Przebaczenie zaś musi być jak najszybsze, chętne, całkowite, nieodwracalne, udzielane pokornie i z miłością.
Kolejną postawą, jaką przypomina list Episkopatu, jest troska, aby - mówiąc słowami encykliki Pawła VI Humanae vitae, 9 - miłość była na wskroś ludzka, a więc zarazem zmysłowa i duchowa: „Dziękujemy Wam, którzy rozumiecie, że jedność ciała w małżeństwie zakłada przede wszystkim jedność serca”. Jest to troska, by nie banalizować życia płciowego. Nie redukować go do zaspokajania pożądania, ale wysoko sobie cenić i znać ubogacającą moc wzruszenia. Pamiętać przy tym, że miłość nie pozwala jednoczyć się w ciele, a sercem pozostawać daleko.
Następnie biskupi reagują na niebezpieczeństwo, że współczesny człowiek przyzwyczajony, że wszystko trzeba zdobywać, również miłość będzie rozumiał jako przedmiot do zdobycia. Tymczasem dojrzeć do miłości, to zapragnąć być darem dla tego, kogo się kocha i nic nie żądać w zamian. Czytamy zatem w liście: „Dziękujemy Wam, którzy pamiętacie o jednym z najczęściej cytowanych przez sługę Bożego Jana Pawła II sformułowań Soboru Watykańskiego II, że człowiek «nie może się w pełni odnaleźć inaczej, jak tylko przez bezinteresowny dar z samego siebie» (por. GS, 24)”.
Omawiany list pasterski podkreśla dwie zasadnicze formy daru - bycie dla siebie pośród codzienności oraz życie dla dzieci: „Dziękujemy Wam, którzy walczycie o czas na wspólną rozmowę i zwyczajne bycie razem. Dziękujemy Wam, którzy z radością podejmujecie Boży dar życia, trud zrodzenia i wychowania dzieci, którzy rozumiecie, że dajecie im najwięcej, gdy na początku ich życia jak najdłużej jesteście z nimi i osobiście troszczycie się o ich wychowanie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Papież w Wenecji: Młody człowieku - wstań i idź!

2024-04-28 10:52

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

"Młody człowieku, który chcesz wziąć w ręce swe życie, wstań! Otwórz swoje serce przed Bogiem, podziękuj Mu, przyjmij piękno, którym jesteś; zakochaj się w swoim życiu. A potem idź! Wyjdź, idź z innymi, szukaj samotnych, nadaj barwy światu swoją kreatywnością, pomaluj drogi życia Ewangelią. Wstań i idź" - wezwał Franciszek podczas spotkania z młodzieżą na placu przed bazyliką Santa Maria della Salute w Wenecji. Papież zachęcił: "Weź życie w swoje ręce, zaangażuj się; wyłącz telewizor i otwórz Ewangelię; zostaw telefon komórkowy i spotkaj się z osobami!

Franciszek zachęcił młodych do dzielenia się doświadczeniami, które są tak piękne, że nie można ich zatrzymać dla siebie. "Jesteśmy tu dzisiaj właśnie po to: aby na nowo odkryć w Panu piękno, którym jesteśmy i by radować się w imię Jezusa, Boga młodego, który miłuje młodych i który zawsze zaskakuje" - powiedział papież.

CZYTAJ DALEJ

Wojownicy Maryi w Rzeszowie

2024-04-28 22:14

Mariusz Barnaś

Wojownicy Maryi na ulicach Rzeszowa

Wojownicy Maryi na ulicach Rzeszowa

Tradycyjnie już spotkanie rozpoczęło się od procesji różańcowej ulicami miasta, następnie odbyła się Msza święta pod przewodnictwem ks. biskupa Jana Wątroby, podczas której kazanie wygłosił ks. Dominik Chmielewski SDB, który zwrócił naszą uwagę na następujące kwestie:

-Zdrada Judasza zaczęła się od zakwestionowania realnej obecności Jezusa w Eucharystii (mowa eucharystyczna Pana Jezusa wg Ewangelii św. Jana: Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki. Chlebem, który Ja dam, jest moje ciało za życie świata).

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję