Reklama

Dlaczego warto rozmawiać?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kolejna debata Jana Pospieszalskiego w Programie II TVP (20 grudnia) była próbą rozszyfrowania zamysłu radykalnej lewicy, który stoi za znaną wypowiedzią Magdaleny Środy, ministra w rządzie Marka Belki, na temat źródeł przemocy w rodzinie („Katolicyzm nie wspiera bezpośrednio, ale też nie sprzeciwia się przemocy wobec kobiet. Istnieją jednak pośrednie związki, poprzez kulturę, która jest silnie oparta na religii”). Gospodarz programu trafnie postawił wstępne pytanie debaty: Czy jest to tylko niefortunna wypowiedź jednej osoby, czy może zapowiedź zmian polityki wobec Kościoła i wobec rodziny, na co wskazywać by mogły także inne fragmenty referatu min. Środy ze Sztokholmu. Mowa jest tam m.in. o „patriarchalnym modelu naszego społeczeństwa”.
Widz - o ile dotrwał do końca tej debaty, bowiem sposób traktowania adwersarzy przez przedstawicieli lewicy, ich agresja, celowe obrażanie partnerów w dyskusji, demagogia, były tak rażące, że ten wieczór przy telewizorze należał do szczególnie trudnych - mógł się upewnić, że istotnie chodzi tutaj nie o incydent, ale o bardzo przemyślaną strategię. Z pewnością argumentów, jakimi posługiwały się osoby z bliskiego kręgu doradców min. Środy - a byli to Magdalena Płatek, prawnik, prof. Jacek Hołówka, filozof, oraz Sławomir Sierakowski, redaktor Krytyki Politycznej, jednego z najbardziej radykalnych czasopism środowiska wyrastającego z 1968 r. - nie były argumentami ad hoc, ale stanowiły owoc wieloletnich studiów nad sposobem, w jaki najlepiej zaatakować cywilizację chrześcijańską i nauczanie Kościoła, odwołując się do emocji i niewiedzy, budując w ludziach poczucie zagrożenia ze strony tradycyjnych instytucji, próbując wreszcie zrewidować fundamenty etyczne naszej kultury. W skrócie zamysł „intelektualistów” będących ideologami nowej lewicy wygląda następująco: tradycyjny model rodziny, w którym małżonkowie ślubują sobie wierność i wspólnie troszczą się o dobro dzieci, jest martwy, bowiem zdarza się coraz więcej przypadków przemocy wobec kobiet. Kościół i jego nauczanie odpowiada za ustanowienie takiej struktury. Żeby skutecznie bronić kobietę w rodzinie, musi ona mieć nieograniczone możliwości odejścia od męża - rozwody powinny być jak najszerzej propagowane - oraz możliwość ukarania męża przez odwołanie się do stosownej instytucji, którą stworzyć musi państwo. Ingerencja państwa w życie rodziny jest potrzebą chwili. Nawet Jan Paweł II - w debacie obszernie cytowany - broni kobiet i uważa, że w dziedzinie zapewnienia im opieki jest dużo do zrobienia.
Ta mieszanina demagogii i pozornych rozwiązań, niesięgających sedna problemu, spoza której wyziera znacznie szersza wizja - kompletnego zatomizowania społeczeństwa, poddania go niespotykanej w historii kontroli, wizja ignorująca antropologiczną i filozoficzną prawdę o człowieku, a zmierzająca do stworzenia nowego społeczeństwa, którego spoiwem będzie nie kultura, nie religia, ale ideologia strachu wszystkich przed wszystkimi i monstrualny aparat państwowy, który ściga, karze, osadza winnych - to wszystko - choć niewypowiedziane wprost, a jednak wyraźnie zasygnalizowane - mogło przerazić. I przerażało. Tym bardziej że uczestnicy programu ze strony środowiska „oświeceniowej lewicy” byli absolutnie impregnowani na spokojne, rzeczowe argumenty przedstawicieli prawej strony. A były to argumenty ważkie. Dr Paweł Mielcarek, filozof z UKSW, podkreślał, że nie można mówić o nauczaniu Jana Pawła II w sposób wyrywkowy, abstrahując od tego, co powiedział na temat świętości życia, rodziny, jej fundamentalnego znaczenia dla cywilizacji ludzkiej. Nie rozumiejąc, że jego nauczanie ujmuje także nazywanie grzechów popełnionych wobec kobiet w innych kulturach i innych religiach.
Wskazywano, że nie istnieją żadne dane porównawcze, które potwierdzałyby, że w społeczeństwach bardziej katolickich jest więcej przemocy wobec kobiet, zatem wypowiedź min. Środy miała charakter spekulacji, a nie umotywowanego wywodu znawcy zagadnienia. Mówił o tym dr Dariusz Karłowicz, filozof. Udowadniano, że jest nieuczciwością ignorowanie takich źródeł przemocy wobec kobiet, jak alkoholizm - i niepodejmowanie przez państwo jakichkolwiek kroków, by zwalczać tę i jej podobne plagi - i oskarżanie katolików o ich „patriarchalne przyzwyczajenia”. Liliana Sonik, publicystka, w swoich rzeczowych wypowiedziach dowodziła, że najtragiczniejsze żniwo przemoc wobec kobiet (tzn. zabójstwa) zbiera w krajach, gdzie największe postępy ma kultura i obyczajowość laicka (w czołówce jest Francja i „feministyczny raj” - Szwecja). Podobną zależność można znaleźć, analizując statystyki pokazujące największą liczbę rozwodów - tam gdzie jest ich najwięcej, najwięcej jest też ofiar przemocy wśród kobiet. Liliana Sonik wskazywała, że propozycja „obozu M. Środy” zmierzała do zdejmowania odpowiedzialności indywidualnej za złe czyny, na rzecz zbiorowej, oraz że postulat, by zacząć zmieniać fundamenty kultury, oznacza, że chce się usuwać ostateczną - jedyną już zaporę przeciwko barbarzyństwu. Dr Barbara Fedyszak-Radziejowska, socjolog, dowodziła, że skoro diagnoza została postawiona źle, nie ma bowiem żadnych dowodów na to, iż w krajach katolickich agresja wobec kobiet jest częstsza, to błędne i szkodliwe będą też wnioski płynące z tej diagnozy i konkretne postulaty. Tymczasem M. Środa i jej współpracownicy przygotowują właśnie projekt ustawy w tej sprawie, który jest już na ukończeniu.
Sądząc z atmosfery panującej w studiu, atmosfery tworzonej przez przedstawicieli tego środowiska - pełnej gwałtownych oskarżeń, krzyków, namiętnych deklaracji, że świadomie ignoruje się fakty w imię ideologii - ludzie ci nie cofną się już na tej drodze. Wielka rewolucja obyczajowa i moralna jest już bardzo zaawansowana. Z debat prowadzonych na uczelniach, w periodykach lewicowej ekstremy, na ściśle tajnych konwentyklach, przenosi się właśnie do ministerialnych gabinetów i na salę obrad Sejmu.
Ludzi Kościoła, katolików, rodziny czeka przemyślenie tego wyzwania i długa walka. Będzie to walka o ocalenie prawdy, o naszą kulturę. Będzie to obrona nauczania Kościoła przed kłamcami i obrona rodziny przed szaleńcami, którzy widzą w niej zagrożenie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polka zagra Maryję w „Pasji 2”. Mel Gibson rozpoczął zdjęcia w Rzymie

2025-10-15 17:50

[ TEMATY ]

film

pasja

Pasja2

Red/wikipedia.org

Mel Gibson wraca na plan po ponad dwóch dekadach. W Rzymie ruszyły zdjęcia do „Pasji 2” – kontynuacji słynnego filmu z 2004 roku. W jednej z głównych ról zobaczymy Polkę, Kasię Smutniak. Premiera zapowiedziana jest na 2027 rok.

Po ponad dwudziestu latach od premiery „Pasji”, Mel Gibson ponownie stanął za kamerą, by zrealizować drugą część głośnego filmu. Zdjęcia do produkcji rozpoczęły się w ubiegłym tygodniu w Rzymie. Jak poinformował magazyn Variety, obsada została całkowicie wymieniona, a wśród nowych twarzy znalazła się także polska aktorka.
CZYTAJ DALEJ

Jedyny, który zapisał Magnificat Maryi

[ TEMATY ]

św. Łukasz

wikipedia.org

W dniu 18 października Kościół powszechny obchodzi liturgiczne święto św. Łukasza, który choć prawdopodobnie nie poznał osobiście Jezusa to jest autorem Ewangelii oraz Dziejów Apostolskich.

Łukasz był jednym z czterech ewangelistów, ale jedynym który urodził się około 5 - 10 roku w pogańskiej rodzinie. Przyjął chrzest dopiero około 50 roku i stał się nie tylko uczniem, ale również przyjacielem św. Pawła Apostoła. Był człowiekiem nie tylko dobrze wykształconym i znającym ówczesną literaturą, ale również niezwykle skrupulatnym. Pewnie dlatego z niezwykłą sumiennością i kronikarską dokładnością, badając każdy szczegół, opisał życie Jezusa na podstawie relacji bezpośrednich świadków. Według legendy św. Łukasz również malował portrety Jezusa, apostołów czy Maryi, Matki Bożej, a kopią jednego z jego obrazów jest ikona jasnogórska. Choć pobożna tradycja mówi, że Cudowny Obraz Matki Bożej z Jasnej Góry jest oryginalnym dziełem św. Łukasza, który namalował go na cyprysowej desce ze stołu używanego przez Świętą Rodzinę.
CZYTAJ DALEJ

Stolica Apostolska w ONZ: porzucić złudną logikę wyścigu zbrojeń

2025-10-18 19:47

[ TEMATY ]

ONZ

abp Giordano Caccia

Vatican Media

Należy bezwzględnie porzucić „złudną logikę” wyścigu zbrojeń i nuklearnego odstraszania, by zamiast tego obrać drogę dialogu i rozbrojenia. Stały obserwator Stolicy Apostolskiej, arcybiskup Gabriele Caccia, ponownie wezwał do zakończenia „wyścigu zbrojeń” podczas swojego wystąpienia wczoraj, w trakcie debaty generalnej pierwszego komitetu 80. sesji Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych.

Hierarcha zauważył, że osiemdziesiąt lat po zniszczeniu Hiroszimy i Nagasaki oraz po utworzeniu ONZ, „duch dyplomacji i multilateralizmu, tak starannie ukształtowany, by chronić ludzkość przed plagą wojny, jest coraz bardziej przesłaniany przez niebezpieczny powrót do siły i strachu jako sposobów rozwiązywania sporów”. Cytując słowa papieża Franciszka z czerwcowego spotkania organizacji pomocowych dla Kościołów wschodnich, arcybiskup Caccia zapytał: „Jak możemy dalej zdradzać pragnienie pokoju, które żywi ludzkość, szerząc propagandę gromadzenia broni, jakby militarna przewaga miała rozwiązać problemy, zamiast rodzić jeszcze więcej nienawiści i pragnienia zemsty?”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję