Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Chrystus sługą Boga

Niedziela Ogólnopolska 33/2004

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej na dziedzińcu papieskiej letniej rezydencji w Castel Gandolfo, 4 sierpnia 2004 r.

Papież Jan Paweł II podczas audiencji generalnej na dziedzińcu papieskiej letniej rezydencji w Castel Gandolfo, 4 sierpnia 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Flp 2, 6-11 - z Nieszporów na niedzielę II tygodnia
Audiencja generalna, 4 sierpnia 2004 r.

1. W naszej wędrówce przez Psalmy i Kantyki, z których zbudowana jest Liturgia Godzin, napotykamy Hymn z Listu do Filipian (2, 6-11), który jest częścią I Nieszporów na niedzielę. Już drugi raz podejmujemy medytację tego fragmentu, poznając nadal jego bogactwo teologiczne. Z jego wierszy promieniuje pierwotna wiara chrześcijańska, skoncentrowana na postaci Chrystusa, uznawanego i ogłaszanego naszym Bratem, ale również Panem wszechświata. Jest to prawdziwe wyznanie wiary chrystologicznej, dobrze oddającej myśl św. Pawła, które może także być echem wyznania wiary wspólnoty judeochrześcijańskiej, wcześniejszej od apostoła Pawła.

2. Kantyk mówi o Boskości właściwej Jezusowi Chrystusowi. Jemu przynależy „natura” i postać Boska, morphé - jak mówi się po grecku - czyli ta sama najgłębsza i transcendentna rzeczywistość Boga (por. w. 6). Nie uznaje On jednak tej najwyższej i chwalebnej rzeczywistości za przywilej będący powodem do dumy ani za znak mocy i potęgi.
Myśl hymnu idzie wyraźnie w kierunku uniżenia, tzn. w kierunku człowieczeństwa. Przez „ogołocenie” z tej chwały, aby przyjąć morphé, to znaczy rzeczywistość sługi, Słowo wchodzi w horyzont ludzkiej historii. Staje się podobne do ludzi (por. w. 7) i przyjmuje znak ograniczenia, którym jest śmierć. To właśnie jest ostateczne upokorzenie przez zaakceptowanie śmierci na krzyżu, uznawanej przez ówczesną społeczność za najbardziej hańbiącą (por. w. 8).

3. Chrystus wybrał uniżenie od chwały aż po śmierć na krzyżu: jest to pierwsza myśl tego Kantyku, do której będziemy mieć okazję jeszcze powrócić, aby ukazać inne jego treści.
Druga myśl biegnie w odwrotnym kierunku: od uniżenia ku wywyższeniu. Teraz to Ojciec uwielbia Syna, wyrywając Go ze śmierci i czyniąc Go Panem wszechświata (por. w. 9). Również św. Piotr w przemówieniu w dzień Zesłania Ducha Świętego deklaruje, że „Bóg uczynił tego Jezusa, którego wyście ukrzyżowali, i Panem, i Mesjaszem” (por. Dz 2, 36). Pascha jest uroczystą epifanią Boskości Chrystusa, ukrytej pod postacią sługi i śmiertelnego człowieka.

4. Przed chwalebną postacią Chrystusa uwielbionego i zasiadającego na tronie wszyscy upadną w postawie adoracji. Nie tylko ze strony horyzontu ludzkiej historii, ale również z niebios i z podziemi (por. Flp 2, 10) podnosi się nieustanne wyznanie wiary, że „Jezus Chrystus jest Panem” (w. 11). „Widzimy Jezusa, który mało od aniołów był pomniejszony, chwałą i czcią ukoronowanego za cierpienia śmierci, iż z łaski Bożej za wszystkich zaznał śmierci” (Hbr 2, 9).
Zakończmy tę naszą krótką refleksję nad Hymnem z Listu do Filipian, do którego musimy jeszcze powrócić, oddając głos św. Augustynowi, który w swoim Komentarzu do Ewangelii św. Jana odsyła nas do Hymnu Pawłowego, aby celebrować ożywiającą moc Chrystusa, który dokonuje naszego zmartwychwstania, wyrywając nas z ograniczenia śmierci.

5. Oto słowa wielkiego Ojca Kościoła: „Chrystus, «istniejąc w postaci Bożej, nie skorzystał ze sposobności, aby na równi być z Bogiem». Co stałoby się z nami, którzy jesteśmy na niskości, słabi i zniewoleni przez ziemię, i dlatego niezdolni dotrzeć do Boga? Czyż mogliśmy być zdani na samych siebie? Absolutnie nie. On «uniżył samego siebie», jednak nie zatracił swej boskości. Stał się człowiekiem Ten, który był Bogiem, przyjmując na siebie to, czym nie był, nie tracąc tego, kim był; w ten sposób Bóg stał się człowiekiem. Z jednej strony znajdziesz tu pomoc w swojej słabości, z drugiej zaś - znajdujesz to, co ci jest potrzebne do osiągnięcia doskonałości. Niech wspomaga cię Chrystus mocą swego człowieczeństwa, niech cię prowadzi mocą swej ludzkiej boskości, niech cię prowadzi ku swej boskości. Całe przepowiadanie chrześcijańskie, bracia, i ekonomia zbawienia, skoncentrowana jest na Chrystusie i skupia się w jednym: w zmartwychwstaniu dusz oraz w zmartwychwstaniu ciał. Obie te rzeczywistości były martwe: ciało z powodu słabości, dusza z powodu grzeszności; obie były martwe i było konieczne, żeby i dusza, i ciało powstały z martwych. Jaką mocą powstaje z martwych dusza, jeśli nie mocą Chrystusa Boga? Jaką mocą powstaje z martwych ciało, jeśli nie mocą Chrystusa Człowieka?... Niech powstanie twoja dusza z zatracenia mocą Jego Boskości i powstanie z martwych twoje ciało ze zniszczenia mocą Jego człowieczeństwa” (Commento al Vangelo di san Giovanni, 23, 6, Rzym, s. 541).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan/ Papież Leon XIV wprowadził nowy zwyczaj: wtorki w Castel Gandolfo

2025-09-23 07:53

[ TEMATY ]

Castel Gandolfo

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV spędza kolejny wtorek w podrzymskiej letniej posiadłości w Castel Gandolfo. Wybrany w maju papież wprowadził nowy zwyczaj regularnych wyjazdów do miasteczka, gdzie na terenie dużej rezydencji ma znacznie więcej swobody oraz spokoju i zapewnioną większą prywatność.

W poniedziałek watykańskie biuro prasowe poinformowało, że po południu papież pojechał do Castel Gandolfo, gdzie pozostanie do wieczora we wtorek. W lipcu i sierpniu Leon XVI odpoczywał tam dwukrotnie, a w czasie spędzonych tam dni odprawiał msze i spotykał się z wiernymi na modlitwie Anioł Pański. Przyjął tam również na audiencji prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego.
CZYTAJ DALEJ

24 września – wspomnienie odnalezienia ciała świętej Klary z Asyżu

[ TEMATY ]

Św. Klara z Asyżu

"Głos Ojca Pio"

O okolicznościach odejścia Klary z tego świata możemy się dowiedzieć z opowiadań jej sióstr z klasztoru San Damiano, zachowanych w Aktach Procesu Kanonizacyjnego.

Przy końcu swego życia zawołała wszystkie swe siostry i z największą pilnością poleciła im Przywilej ubóstwa. Ogromnie pragnęła mieć zatwierdzenie bullą reguły zakonu, tak żeby mogła przycisnąć bullę do swych ust i potem dopiero umrzeć; i tak jak pragnęła, tak się stało, albowiem kiedy była już bliska śmierci, przybył jeden z braci z listem opatrzonym bullą. Ona wzięła ją z największą czcią i przycisnęła ją do ust, by ją pocałować. A potem, w dniu następnym, wspomniana pani Klara przeszła z tego życia do Pana, zaprawdę jasna, bez zmazy, bez cienia grzechu, do jasności wiecznego światła. Rzecz tę, sama świadek, wszystkie siostry i wszyscy inni, którzy poznali świętość jej, stwierdzają bez wahania1.
CZYTAJ DALEJ

Bp Ważny: Musimy nauczyć się komunikować trudne sprawy i być transparentni wobec świata

2025-09-24 16:54

[ TEMATY ]

bp Artur Ważny

BP Episkopatu

Bp Artur Ważny

Bp Artur Ważny

Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Pastoralistów zgromadził we Wrocławiu duchownych, duszpasterzy i świeckich zaangażowanych w życie Kościoła. Spotkanie obfitowało w refleksje dotyczące kondycji współczesnego człowieka, wyzwań pastoralnych oraz konieczności odbudowy relacji - w rodzinie, w Kościele i w społeczeństwie. Wystąpili m.in. biskup sosnowiecki Artur Ważny oraz kapelan polskiego parlamentu ks. Andrzej Sikorski.

Podziel się cytatem Jednym z głównych prelegentów był Krzysztof Pilarz, który podkreślił nierozerwalny związek między przebaczeniem a pojednaniem, oparty na prawdziwej antropologii. W centrum refleksji znalazło się małżeństwo - jako przestrzeń, gdzie te dwa wymiary duchowe mają największe znaczenie. Jak zaznaczył prelegent, małżonkowie nie powinni szukać winy u drugiego, lecz odnaleźć siłę i uzdrowienie w osobie Chrystusa. To On staje się fundamentem pojednania, bez którego trudno budować trwałą więź.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję