Reklama

Pełna energii i męstwa

W bieżącym roku Zgromadzenie Córek Najczystszego Serca Najświętszej Maryi Panny (sercanki) obchodziło dwie rocznice: 150. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci swojej założycielki - matki Pauli Maleckiej, która przez lata zakładała na terenie Rosji carskiej placówki Zgromadzenia, ochronki dla dzieci, szkoły i domy opieki. Wszystkie przymioty serca i umysłu wprzęgła w służbę Bogu i Ojczyźnie.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Powołanie

Przyszła na świat 9 lipca 1852 r. w Skoczunach, w majątku Sidoryszki na Wileńszczyźnie, w rodzinie przywiązanej do Kościoła katolickiego i patriotyzmu. Między innymi za udział w powstaniu styczniowym jej rodzina zapłaciła straszliwą cenę. Brat Dominik został rozstrzelany, drugi brat Józef zesłany na Syberię, a trzeci - Gasper musiał udać się na wygnanie. Ojcu skonfiskowano majątek.
Paulina była dobrze wykształcona i przygotowana do życia. Często jeździła do Wilna, aby załatwiać różne sprawy rodzinne. Podczas jednego z takich wyjazdów, 2 września 1871 r., 18-letnia Paulina odbyła swoją pierwszą spowiedź generalną. Poszukiwała sensu życia. Dwa lata później, po odbyciu kolejnej spowiedzi generalnej w Wilnie, postanowiła oddać się na służbę Bogu. Ale jak można było to zrealizować? Zakony były skasowane przez cara, dlatego dłuższy czas nosiła swój zamiar w sercu, aż wreszcie przez konfesjonał otrzymała adres sióstr zakonnych bezhabitowych z ukrytego Zgromadzenia Posłanniczek Serca Jezusowego, założonego przez o. Honorata Koźmińskiego. Została przyjęta do aspiracji, a następnie - 24 lutego 1884 r. - do próby i powróciła do domu rodzinnego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Siostra zjednoczona

8 grudnia 1885 r. Paulina rozpoczęła nowicjat, przyjmując imię Maria Paula. Jako siostra zjednoczona nie była zobowiązana do życia wspólnego, powróciła więc do rodziny. Dopiero w maju 1886 r. powiedziała rodzicom, że zamierza wstąpić do zakonu. Ojciec stanowczo się temu sprzeciwił, nawet zatrzymał przeznaczony dla niej posag. Dopiero po kilku latach zmienił swoją decyzję.
Po uzyskaniu zgody rodziców - 12 października 1886 r. pojechała do Zakroczymia, aby spotkać się z o. Honoratem. Pod jego kierunkiem, a także pod opieką m. Elżbiety Stummer (felicjanki), odprawiła swoje pierwsze rekolekcje i odbyła spowiedź u o. Honorata. Przebywając w Zakroczymiu, uczyła się życia zakonnego. Pierwsze śluby zakonne złożyła 8 grudnia 1886 r. na ręce gwardiana klasztoru kapucyńskiego - o. Rafała Mazurkiewicza, wtajemniczonego w sposób życia ukrytego. Miała wtedy 34 lata. Przez dwa miesiące kontaktu z siostrą Paulą o. Honorat poznał jej gorliwość, a także siłę ducha zahartowanego w trudnościach życia. Zdecydował, że będzie ona przełożoną generalną Zgromadzenia Córek Serca Maryi. Datę jego powstania ustalił na 8 grudnia 1885 r.

Przełożona Córek Serca Maryi

M. Elżbieta Stummer, z polecenia Ojca Założyciela, w dniu pierwszych ślubów wręczyła s. Pauli Ustawy dla Córek Serca Maryi i poleciła wyjechać do Warszawy, aby zająć się tworzeniem Zgromadzenia. 1 listopada 1888 r. m. Paula rozpoczęła półroczny ścisły nowicjat przed ślubami wieczystymi, pod kierunkiem wyznaczonej przez o. Honorata s. Gabrieli Hermanowej. Śluby wieczyste złożyła w zakrystii kościoła Sióstr Wizytek w Warszawie 1 maja 1889 r. na ręce ks. prał. Euzebiusza Brzeziewicza, proboszcza parafii św. Aleksandra. Po złożeniu ślubów wieczystych m. Paula nawiązała osobiste kontakty ze wszystkimi siostrami. Udała się najpierw do Wilna, gdzie były Siostry Sercanki, wywodzące się z Posłanniczek. Założyła pierwsze domy życia wspólnego, a zarazem zakłady wychowawcze i rękodzielnicze z pracowniami dla dzieci, tworzyła sierocińce i szkoły, m.in.: w Wilnie, Witebsku, Kownie, Sławutach, Żytomierzu, Petersburgu, Mohylewie i Warszawie. 14 września 1894 r. odbyła pielgrzymkę do Ziemi Świętej na zaproszenie i w towarzystwie hr. Pelagii Potockiej.
Następnie założyła kolejne domy w Smoleńsku i Moskwie. Zaś w Petersburgu, gdzie siostry pracowały w domach dziecka założonych przez jej brata - ks. Antoniego Maleckiego, utworzyła Dom Główny Zgromadzenia.
2 lipca 1898 r. na I Kapitule Generalnej Zgromadzenia w Nowym Mieście nad Pilicą została wybrana na przełożoną generalną na następną kadencję. Będąc w Rzymie w 1900 r., rozpoczęła starania o zatwierdzenie Zgromadzenia. W kwietniu 1903 r. wynajęła dom w Nowym Mieście nad Pilicą, a w rok później - dzięki poparciu i pomocy hr. Pelagii Potockiej - kupiła dom przy placu klasztornym. 5 maja 1905 r. ustanowiła tu kanoniczny wspólny nowicjat i przeniosła swoją siedzibę z Petersburga. Odtąd Nowe Miasto nad Pilicą stało się domem generalnym Zgromadzenia. 21 lutego 1906 r. udała się znów do Rzymu w sprawie aprobaty Zgromadzenia oraz zatwierdzenia Konstytucji. 13 marca 1906 r. uzyskała w Rzymie dekret erygujący kaplicę z Sanctissimum "na zawsze" w Nowym Mieście nad Pilicą. 13 kwietnia 1907 r. papież Pius X wydał dla Zgromadzenia Dekret Pochwalny, a 19 marca 1908 r. zostały zatwierdzone Konstytucje Zgromadzenia. W tym samym roku m. Paula wyjechała z pięcioma siostrami na Syberię i założyła domy w Irkucku, Czelabińsku, Tomsku, Nowomikołajewsku, Inokientiewsku.
2 lipca 1910 r. na II Kapitule Generalnej w Warszawie m. Paula wybrana została przełożoną generalną na następną kadencję. 5 czerwca 1916 r. odbyła się III Kapituła Generalna (pośrednia) w Petersburgu, gdyż z powodu wojny trudno było kontaktować się z Nowym Miastem nad Pilicą. Niestety, po wybuchu rewolucji bolszewickiej rozpoczęły się prześladowania, rewizje i aresztowania sióstr. Bolszewicka władza odbierała siostrom domy, wypędzała razem z dziećmi, niszczyła wszystko, co polskie i katolickie. Wiele sióstr zesłano do obozów na Syberię. Zgromadzenie liczyło wówczas 327 sióstr.
Do 1923 r. wszystkie domy założone przez m. Paulę zostały zlikwidowane, a siostry razem z dziećmi musiały z wielkim wysiłkiem przedostawać się przez granicę do Polski. Matka Paula schorowana patrzyła bezradnie, jak niszczy się dorobek całego jej życia. Usuwała się w cień, dając możliwość działania wikarii - m. Wiktorii Rutkowskiej, która zorganizowała nowe domy na terenach Polski i umieściła w nich kilkaset dzieci, z ogromnym trudem przetransportowanych ze Wschodu.
W 1927 r. m. Paula wróciła do Nowego Miasta nad Pilicą, gdzie 28 września odeszła do Pana. Miała 75 lat. Została pochowana na cmentarzu parafialnym w Nowym Mieście nad Pilicą.

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją się cuda!

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 68-69

[ TEMATY ]

świadectwo

Karol Porwich/Niedziela

Jej prababcia i ojciec św. Maksymiliana Kolbego byli rodzeństwem. Trzy lata temu przeżyła nawrócenie – i to w momencie, gdy jej koleżanki uczestniczyły w czarnych marszach, domagając się prawa do aborcji.

Pani Sylwia Łabińska urodziła się w Szczecinie. Od ponad 30 lat mieszka w Niemczech, w Hanowerze. To tu skończyła szkołę, a następnie rozpoczęła pracę w hotelarstwie. Jej rodzina nigdy nie była zbytnio wierząca. Kobieta więc przez wiele lat żyła tak, jakby Boga nie było. – Do kościoła chodziłam jedynie z babcią, to było jeszcze w Szczecinie, potem już nie – tłumaczy.

CZYTAJ DALEJ

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

2024-04-20 16:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

KUL

Centrum Heschela KUL

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec - podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Beduini to koczownicze plemiona arabskie, które żyją jeszcze na pustynnych i górzystych terenach dawnej Palestyny. Zajmują się głównie wypasem owiec. Zadziwiające, że nawet kilkudziesięcioosobowa grupa Beduinów potrafi posługiwać się sobie tylko zrozumiałym językiem i pielęgnować właściwe im zwyczaje. Żyjąc z dala od miast i większych osiedli, wieczorami zasiadają przy ognisku przed swoimi namiotami, by długo rozmawiać, śpiewać, ale także trzymać straż nocną przy swych stadach. Niekiedy okazuje się to konieczne, gdyż zdarzają się przypadki kradzieży owiec albo ataku wilków. Izraelska prasa co jakiś czas podaje informacje o wzajemnym wykradaniu stad wśród różnych plemion beduińskich albo o ataku dzikich zwierząt. Niejeden pasterz postradał życie w obronie swych stad.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję