Reklama

Abp Depo do członków KSM: aby iść za Jezusem konieczny jest akt umocnienia w wierze.

[ TEMATY ]

Częstochowa

KSM

Bożena Sztajner/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Bądźmy świadkami Jezusa tylko idącymi w drodze za Jezusem”. - mówił abp Wacław Depo metropolita częstochowski, który dzisiaj przewodniczył Mszy św. w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana w Częstochowie z racji jubileuszu 20-lecia Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Archidiecezji Częstochowskiej.

Abp Depo w homilii nawiązując do kończącego się Roku Wiary przypomniał członkom KSM , że „aby iść za Jezusem konieczny jest akt umocnienia w wierze”. Metropolita częstochowski zachęcał młodych ludzi, „aby za przykładem Maryi związać się na nowo w mocy Ducha Świętego”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Abp Depo podkreślił również, aby w Roku Zawierzenia, który przeżywa archidiecezja częstochowska „ towarzyszyła nam ufna modlitwa do Ducha Świętego”. - Duch Święty kieruje naszym życiem. Bez pomocy Ducha Świętego Jezus byłby tylko postacią z historii. Bez pomocy Ducha Świętego Kościół byłby tylko jedną z organizacji a Ewangelia tylko jednym z pism historycznych - dodał abp Depo.

Metropolita częstochowski zachęcał także do dziękczynienia za dar życia, który „trzeba na nowo potwierdzać sobą dalej poprzez chrzest, spowiedź, komunię świętą”.

Podczas Mszy św. abp Depo odebrał od młodych uroczyste przyrzeczenia wytrwałej pracy i służby na rzecz KSM-u.

Po Mszy św. w Auli im. bł. Jana Pawła II odbyła się jubileuszowa gala, podczas której wręczone zostały statuetki osobom i instytucjom szczególnie zasłużonym dla działalności stowarzyszenia. Wśród wyróżnionych znaleźli się m. in. abp Wacław Depo, ks. Andrzej Kuliberda Dyrektor Wydziały Duszpasterskiego Kurii Metropolitalnej w Częstochowie, Redaktor Naczelny „Niedzieli” ks. inf. Ireneusz Skubiś, ks. Andrzej Przybylski rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Częstochowie, ks. Marek Bator duszpasterz akademicki w Częstochowie, a także dyrektorzy częstochowskich stacji katolickich: o. Kamil Szustak z Radia Jasna Góra i ks. Piotr Zaborski - Dyrektor Radia Fiat. Odbył się również występ zespołu "Strefa Chwały".

Reklama

Również w dniach 22-24 listopada w Domu Rekolekcyjnym Sióstr szarytek w Częstochowie odbywa się Forum Młodych pod hasłem: „Wierność w służbie”.

Historia reaktywowanego Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Archidiecezji Częstochowskiej sięga roku 1990. Już 1 grudnia 1990 r. ówczesny ordynariusz diecezji częstochowskiej bp Stanisław Nowak mianował ks. Mariana Szczerbę dyrektorem diecezjalnego KSM -u. Pierwsze spotkanie formacyjne odbyło się w Misyjnym Domu Młodzieżowym Sióstr od Aniołów w Częstochowie. Kolejne spotkania i szkolenia odbywały się w Domu Rekolekcyjnym „Święta Puszcza” w Olsztynie k. Częstochowy. Ważną rolę dla formacji stowarzyszenia odegrała parafia pw. św. Franciszka z Asyżu w Toporowie.

W lutym 1992 r. powołano pierwsze młodzieżowe władze stowarzyszenia. Na czele pierwszego po II wojnie światowej Zarządu Diecezjalnego KSM stanęła Ewa Krawczyk studentka prawa z Częstochowy. Do Prezydium Rady Krajowej Stowarzyszenia z diecezji częstochowskiej wybrana została Dorota Włodarczyk, katechetka i studentka teologii w Instytucie Teologicznym w Częstochowie.

W diecezji odbywały się specjalne spotkania duszpasterskie poświęcone działalności KSM. Tygodnik katolicki „Niedziela” publikował artykuły informujące o ideach stowarzyszenia. Ukazało się też kilka biuletynów pt. „Gotów!”. 1 października 1993 r. abp Stanisław Nowak wydał dekret powołujący Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży Archidiecezji Częstochowskiej. 23 listopada 1993 r. abp Nowak w archikatedrze częstochowskiej poświęcił nowy sztandar Stowarzyszenia.

Kolejno asystentami diecezjalnymi KSM-u byli: Ks. Marian Szczerba, ks. Andrzej Przybylski, który wraz z Młodzieżowym Zespołem Redakcyjnym KSM opracował pierwszy podręcznik działalności KSM pt. Wspólnota wiary i działania”, wydany w 1998 r. w serii Biblioteki „Niedzieli”, ks. Marek Bator a obecnie funkcję tę pełni ks. Robert Glen.

2013-11-23 19:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zielona Góra. Warsztaty KSM

[ TEMATY ]

KSM

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży

materiały KSM

2 kwietnia w Komendzie OHP w Zielonej Górze trwały szkolenia zorganizowane przez Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży.

W ramach szkoleń odbyły się warsztaty dziennikarskie (dla grupy młodszej) oraz warsztaty liderskie (dla grupy starszej). – Od początku pandemii takie szkolenia prowadziliśmy online, a teraz wreszcie wróciliśmy do spotkań na żywo – mówi Piotr Michalczyk.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: Wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek

2024-05-30 15:42

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Archidiecezja Krakowska

- Wiemy, że wszędzie tam, gdzie nie ma Boga, tam ginie człowiek, tam człowiek nie ma przyszłości - mówił abp Marek Jędraszewski podczas centralnej procesji Bożego Ciała w Krakowie.

Dzisiejszą uroczystość Bożego Ciała abp Marek Jędraszewski nazwał „swoistym apogeum" Kongresu Eucharystycznego Archidiecezji Krakowskiej, ponieważ z wszystkich kościołów archidiecezji wyjdą na zewnątrz procesje eucharystyczne, w czasie których ludzie publicznie wyznają wiarę w prawdziwą, realną obecność Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi. Zaznaczył, że centralna procesja w Krakowie kroczy szlakiem „testamentu eucharystycznego" Chrystusa. Wskazał na słowa-klucze kolejnych stacji: moc, ofiara, być, przyjaźń i w tym kontekście zwrócił uwagę na szczególną więź między Chrystusem a ludźmi. Podkreślił, że warunkami bycia przyjacielem Jezusa jest znajomość Jego nauki, zgodne z nią postępowanie, czyli bezinteresowna miłość.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję