Po ubiegłorocznym, ze wszech miar jubileuszowym wydaniu Festiwalu,
przyszedł czas na jego równie symboliczną kolejną edycję. XI Międzynarodowy
Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" wkroczył bowiem wraz ze swymi
melomanami w XXI wiek, wnosząc w niego prócz tradycji i piękna muzyki
wartości nie do przecenienia we współczesnym świecie - ekumenizm
i otwartość na różne kultury i religie. Przez lata istnienia częstochowskiego
Festiwalu prócz muzycznych tradycji Kościoła katolickiego, prawosławnego
i protestanckiego zaprezentowano m.in. muzykę muzułmańską, żydowską
i andyjską. Tegoroczna edycja "Gaude Mater" - w ogłoszonym przez
premiera J. Buzka Roku Kultury Polskiej - została decyzją rady programowej
Festiwalu poświęcona muzyce polskiej, i ta właśnie w jego programie
została w sposób szczególny wyeksponowana.
Nie oznaczało to jednak nieobecności na Festiwalu muzyków
zagranicznych. Ci przybyli do Częstochowy z 13 krajów, od Rosji,
przez Słowację, Czechy, Niemcy, Włochy, Portugalię, Francję, Rumunię,
Stany Zjednoczone, Karaiby aż po Czarny Kontynent.
Tradycyjnym i symbolicznym miejscem rozpoczęcia kolejnych
edycji Festiwalu "Gaude Mater" jest Jasna Góra. Na koncert inauguracyjny
w Bazylice Jasnogórskiej, który zabrzmiał wieczorem 1 maja, przybyło
wielu znamienitych gości, a wśród nich m.in: ambasador Republiki
Czeskiej, attacheM ambasady Federacji Rosyjskiej, przedstawiciele
Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, Adrianna Poniecka-Piekutowska -
dyrektor Departamentu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego, parlamentarzyści ziemi częstochowskiej, władze
województwa i miasta, przedstawiciele duchowieństwa: - ks. inf. Marian
Mikołajczyk, reprezentujący Metropolitę Częstochowskiego, oraz o.
Józef Płatek - przedstawiciel Ojców Paulinów, a także gość specjalny
- towarzysząca Krzysztofowi Pendereckiemu małżonka Elżbieta. Po słowie
przywitania dyrektor Festiwalu - Małgorzaty Zuzanny Nowak - skierowanym
do gości, organizatorów, sponsorów, wykonawców i słuchaczy, oficjalnego
otwarcia dokonał prezydent Częstochowy Wiesław Maras. "Nie trzeba
chyba nikogo przekonywać, że Częstochowa jest godnym miejscem dla
tego rodzaju działań kulturalnych, których ideą jest zbliżanie do
siebie różnych narodów, religii i kultur, a w konsekwencji ludzi,
którzy się z nimi utożsamiają" - podkreślił w swym wystąpieniu Prezydent
Częstochowy.
Na koncert inauguracyjny poświęcony pamięci Kardynała
Stefana Wyszyńskiego złożyły się dwie słynne kantaty religijne -
Te Deum Antona Brucknera i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego, pierwszy
patriotyczny utwór kompozytora, w którego linii melodycznej zaklęta
została tak bliska wszystkim Polakom pieśń Boże, coś Polskę. (Krzysztof
Penderecki rozpoczął pracę nad Te Deum w 1979 r., inspirowany wyborem
Polaka na Papieża, a kończył w 1980 r. pod wpływem wydarzeń w Gdańsku.)
W festiwalowym wykonaniu dzieł Brucknera i Pendereckiego solistom:
Bożenie Harasimowicz-Haas (sopran), Katarzynie Suskiej-Zagórskiej (
alt), Adamowi Zdunikowskiemu (tenor) i Romualdowi Tesarowiczowi (
bas) towarzyszył Chór Filharmonii Krakowskiej, przygotowany przez
Jacka Mentela, oraz Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Krzysztofa
Pendereckiego.
"...Jesteśmy na Jasnej Górze, nie sposób podziękować
inaczej Panu Dyrygentowi, solistom, wszystkim artystom, jak przez
wręczenie im obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej. Ona przez sześć wieków
jednego królowania była natchnieniem dla wielu, niech zawsze pozostaje
i wspiera w pracy artystycznej" - zwrócił się do wykonawców o. Józef
Płatek na zakończenie wieczoru inauguracyjnego.
Szczególną wagę ma inauguracja liturgiczna Festiwalu "
Gaude Mater", na której w Bazylice Jasnogórskiej gromadzą się władze
województwa i miasta, organizatorzy, patroni Festiwalu, jego wykonawcy
wraz z najwierniejszymi słuchaczami Festiwalu, ale też liczni przypadkowi
uczestnicy - pielgrzymi, których w majowych dniach nie brak na Jasnej
Górze. Tegorocznej Liturgii, inaugurującej Festiwal w dniu 2 maja,
przewodniczył już tradycyjnie mecenas sztuki i meloman - biskup pomocniczy
Antoni Długosz. W homilii Ksiądz Biskup przedstawił relacje między
Stwórcą a twórcą - człowiekiem stworzonym na obraz i podobieństwo
Boże, tworzącym dzieła z tego, co Bóg stworzył. To Bóg, stwarzając
człowieka, powierzył mu zadanie bycia twórcą. "Im lepiej artysta
uświadamia sobie dar, jaki otrzymał od Boga, tym bardziej skłonny
jest patrzeć na samego siebie i na stworzenie oczyma zdolnymi do
kontemplacji i do wdzięczności Bogu - podkreślał bp Antoni. - ´Bo
piękno na to jest, by zachwycało do pracy, praca, by się zmartwychwstało´
- przypomniał słowa poety. - Tego entuzjazmu rodzącego się ze zmartwychwstania
potrzebują ludzie współcześni i następne pokolenia. Bez niego nie
można podejmować i przezwyciężać wyzwań nowego tysiąclecia. W tym
właśnie sensie powiedziano z prorocką intuicją, że piękno zbawi świat"
- zakończył homilię Ksiądz Biskup. Integralną częścią Liturgii inauguracyjnej
była Msza Bogucka Jana Oleszkowicza, skomponowana w 1998 r. na konkurs
na mszę z okazji 600-lecia parafii Bogucice. W prawykonaniu utworu
podczas inauguracji liturgicznej wzięli udział: Agnieszka Mikołajczyk (
sopran), Anna Radziejewska (alt), Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum
Gedanensis", przygotowany przez Jana Łukaszewskiego, oraz Orkiestra
Kameralna Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Jerzego Swobody.
Pomóż w rozwoju naszego portalu