Krucha, jasnowłosa Najświętsza Maryja Panna w lekkim, wytwornym
skłonie uklękła, ubrana w zielonkawą świetlistą szatę i gotycko pofałdowany
płaszcz, podbity malinowym materiałem, i złożywszy dłonie pochyliła
głowę, w ogromnej, złotej aureoli, przed Dzieciątkiem. Nagie Dzieciątko
uśmiecha się i błogosławi Maryję. Ono spoczywa na ziemi w promienistej
mandorli o złotych ostrych promieniach (w ikonografii chrześcijańskiej
świetlisty spłaszczony owal o kształcie migdału otaczający postaci
głównie Chrystusa, Maryi, czasami świętych; mandorla - migdał). W
dekoracyjnie potraktowanym cebrzyku leżą dwie pieluszki z połyskliwej
materii.
Scena Adoracji Dzieciątka odbywa się przed stajenką drewnianą,
o ażurowej konstrukcji architektonicznej, z uroczym gołębnikiem i
białymi gołębiami, które asystują temu wydarzeniu. W pobliskiej stajence
wołek i osiołek spożywają paszę ze żłobu, a św. Józef - starzec z
siwą brodą z niepokojem spogląda w niebo. W scenie Adoracji dominuje
nastrój intensywnego przeżycia mistycznego i liryzm. Została ona
zakomponowana w atmosferze harmonijnego, wytwornego zestrojenia linii
i świetlistych, intensywnych kolorów, których głębię wzmagają otaczające
liczne złocenia: tła, aureoli, mandorli. Wszystkie cechy malowanej
kwatery z Adoracją Dzieciątka wskazują, że jest to przykład tzw.
stylu pięknego, występującego w Europie w XIV wieku, w okresie średniowiecza.
Kwatera ta jest częścią poliptyku grudziądzkiego (Pomorze Wschodnie
ok. 1390 r.). Pochodzi z nieistniejącej kaplicy zamku krzyżackiego
w Grudziądzu (w warszawskim Muzeum Narodowym od 1946 r.).
Poliptyk (czyli wieloskrzydłowy ołtarz szafiasty) z Grudziądza,
jest poświęcony scenom z życia Maryi: Zaśnięcie i Koronację przedstawiono
w części środkowej ołtarza, czyli części nieruchomej, natomiast boczne
skrzydła (ruchome) - sceny z historii Narodzenia i Dzieciństwa Chrystusa.
Po zamknięciu skrzydeł oglądamy sceny z Męki Chrystusa. Dotychczas
niespotykane przedstawienie Narodzin Chrystusa jako Adoracji Dzieciątka
przez Maryję, należy do najwcześniejszych przedstawień tego typu
w Europie Północnej (ok. 1390 r.). Ta nowość ikonograficzna przyszła
tu z Europy Zachodniej, której ośrodki, bogate w kulturę i sztukę
we Francji, Anglii i Hiszpanii, promieniowały na resztę świata. W
drugiej połowie XIV wieku również Czechy stają się ważnym ośrodkiem
kultury i sztuki średniowiecznej, a do legendarnych mistrzów sztuki
europejskiego średniowiecza zaliczono Mistrza trzebońskiego ołtarza.
Czeski Mistrz z Trzebonia jest identyfikowany według trzech ocalałych
desek rozebranego ołtarza z kościoła w Trzeboniu w południowych Czechach. (W średniowieczu malowano na odpowiednio zagruntowanych lub oklejonych
płótnem deskach).
Styl poliptyku z Grudziądza, ukształtował się pod wpływem
malarstwa czeskiego z tego okresu, głównie Mistrza z Trzeboni, a
reprezentującego tzw. styl piękny. Cechy stylu pięknego w sztuce
średniowiecza Europy to: dążenie do wykwintu formy, płynny kontur,
wyrafinowanie i subtelność postaci i krajobrazu oraz dominujący nastrój
mistycyzmu i liryzmu. Jego kolebką jest Francja. To bardzo ważne,
że przez kontakt ze wspaniałym dziełem, jakim jest poliptyk grudziądzki,
możemy poznać pewne cechy wyrafinowanej sztuki europejskiej z okresu,
kiedy panuje tzw. styl piękny. Średniowiecze, ten fascynujący obszar
kultury, wyrażający się we wszystkich dziedzinach sztuki, jest chyba
dziś zbyt mało znany szerokiemu ogółowi. Bliższe są nam przykłady
architektury sakralnej średniowiecza, które są bardziej dostępne.
W Częstochowie np. na Jasnej Górze Kaplica Cudownego Obrazu Matki
Bożej, utrzymana w stylu gotyckim, nieustannie zachwyca. Formą występującą
dość często w Polsce jest styl wtórny, neogotyk, niejednokrotnie
wspaniały, jak np. kościół św. Michała we Wrocławiu, który nawiedzała
Edyta Stein, święta karmelitanka.
Natomiast malarstwo i rzeźba stylu pięknego, wysublimowany
produkt elitarnej kultury dworskiej z epoki średniowiecza są u nas
słabo znane. Ich przykłady w Polsce nie są częste, a te, które są,
zostały zapoznane. Dlatego kontemplujmy malowaną kwaterę ze sceną
Adoracji Dzieciątka z ołtarza grudziądzkiego (ok. 1390) jako subtelny,
mistyczny przejaw sztuki minionego czasu - tak bardzo cenny.
Pomóż w rozwoju naszego portalu