Środą Popielcową Kościół katolicki rozpoczyna okres Wielkiego Postu. W trakcie środowej liturgii kapłani będą posypywać głowy wiernych popiołem. To znak, że chcemy na nowo zapłonąć Bożą miłością - tłumaczy o. Rafał Sztejka SJ, duszpasterz akademicki KUL.
W każdy piątek o godz. 18 będzie odbywała się Droga krzyżowa, podczas której studenci wygłoszą rozważania nawiązujące do nauczania kard. Stefana Wyszyńskiego. W niedzielę o godz.18.15 duszpasterstwo zaprasza na Gorzkie żale. Tematyka rodziny i hasło: Żyjemy w trudnych czasach. Tradycyjnie, nie zabraknie Zdrapki Wielkopostnej z zadaniami do wykonania ma każdy dzień Wielkiego Postu.
Środa Popielcowa rozpoczyna trwający 40 dni Wielki Post, czas przygotowania na Święta Zmartwychwstania Pańskiego. Liturgia tego dnia zawiera niezwykły element. Raz do roku, tylko w tym dniu, kapłani posypują głowy wiernych popiołem. To znak gotowości do nawrócenia - Przystępując do tego obrzędu chcemy pokazać, że jesteśmy gotowi, by na nowo zapłonąć Bożą miłością i miłością do drugiego człowieka - wskazuje o. Sztejka.
Duszpasterz akademicki KUL wraca uwagę, że w tym roku sam obrzęd będzie wyglądał nieco inaczej, niż zwykle. Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów zadecydowała, że kapłani nie będą wypowiadać wezwania do nawrócenia nad każdym wiernym. - Słowa „nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię" padną z ust kapłana jedynie podczas błogosławieństwa popiołu - tłumaczy o. Sztejka.
Jezuita zwraca też uwagę na Ewangelię, jaka będzie odczytywana podczas liturgii Środy Popielcowej. To fragment, w którym Jezus wzywa, byśmy nasze praktyki pobożne czynili w skrytości naszych serc. - Nasze dobre czyny są w stanie być świadectwem dla drugiego człowieka szczególnie wtedy, gdy czynimy je dyskretnie - podkreśla.
Podziel się cytatem
Duszpasterz akademicki zachęca również do przeżycia czasu Wielkiego Postu ze zdrapką wielkopostną, w którą można zaopatrzyć się w wielu kościołach. - To swoiste, czterdziestodniowe rekolekcje - tłumaczy. Zdrapka zawiera zadania na każdy dzień Wielkiego Postu. Dotyczą one różnych przestrzeni naszego życia: relacji z drugim człowiekiem, modlitwy, jałmużny. - Służą one pogłębieniu naszego ducha i umożliwiają dobre przeżycie okresu postu - dodaje.
– Wchodzimy w czas Wielkiego Postu podarowany nam po raz kolejny w życiu. Trzeba podejść pod krzyż, żeby rozumieć swoje wielkopostne zadania. Nikt nie ma więcej miłości od tej, gdy ktoś swoje życie daje za przyjaciół swoich, za tych, których kocha – mówił abp Wacław Depo w Środę Popielcową 17 lutego w parafii Świętej Rodziny w Częstochowie.
Zgromadzeni w Środę Popielcową w bazylice archikatedralnej stanęli wobec fundamentalnych pytań: Skąd jestem? Kim jestem? Dokąd idę? W milczeniu przyjęli popiół na głowy. Odpowiedzi szukali w miłości Bożej, wyrażającej się w Eucharystii. Tego dnia Mszy św. przewodniczył i homilię wygłosił abp Depo. Podkreślił w niej: – Mocny w swojej wymowie znak popiołu i słowa z Księgi Rodzaju przypominają nam: „Człowiecze, prochem jesteś i w proch się obrócisz, ale Pan Cię wskrzesi w dniu ostatecznym”. Dlatego wierni słuchali słów proroka Joela, by pojąć trud nawrócenia się całym sercem do Boga, który jest miłosierny, litościwy, nie skory do gniewu, bogaty w łaskę i lituje się nad niedolą człowieka. Wraz z psalmistą śpiewali: „Zmiłuj się nade mną, Boże, i stwórz we mnie serce czyste, odmów we mnie moc ducha i przywróć mi radość z Twojego zbawienia. Wspomnij mnie duchem ofiarnym”. Metropolita częstochowski zwrócił uwagę na to, że „istotne jest rozpoznanie naszych powołań i naszych misji względem sobie nawzajem”. Mówił, że na początku Wielkiego Postu Kościół przypomina zobowiązania, które pomagają w procesie wewnętrznej przemiany, którymi są: modlitwa, post i jałmużna. – Ta starożytna droga Kościoła: modlitwy, Drogi Krzyżowej, „Gorzkich żali”, spowiedzi, w XXI wieku nie przeterminowała się – podkreślił abp Depo. Za Ojciec Świętym Franciszkiem przypomniał, że modlitwa, post i jałmużna są warunkami i znakami naszego nawrócenia.
Zobacz zdjęcia: Abp Wacław Depo- Środa Popielcowa
Różaniec jako sposobność do „podglądania Nieba”? Tak, ono daje nam się w nim zobaczyć.
Funkcję okien w murze odgradzającym naszą doczesność od komnat Bożego Królestwa pełnią święte ikony – pisane według specjalnych, surowo przestrzeganych kanonów, korzystające z wielowiekowych doświadczeń sztuki i mistyki. Farby ikon są nakładane pędzlami mnichów, ascetów, ludzi przygotowujących się do tego zadania przez długie posty i modlitwy. Patrzymy na ikonę, i nagle obraz staje się mistycznym okienkiem: „otwiera się” przed nami Niebo. Już nie patrzymy na farby, złocenia i kształty. Spoglądamy w głąb ikony. Patrzymy za nią. W wieczność.
Ilekroć w świecie polityki i mediów pojawia się temat praworządności, ustaw, konstytucji, sądów, prokuratury itd. itp. ma wrażenie, że u większości obywateli powoduje to wściekłość, chęć wyłączenia się, a w najlepszym wypadku ziewanie. Trudno się dziwić, że u wielu osób, szczególnie gdy te tematy kojarzą im się z politycznym sporem – nie ma poczucia, że ta cała sfera ich osobiście powinna obchodzić. Przewlekłość postępowań, tak, w końcu większość z nas miała, lub ktoś z ich bliskich miał styczność z tym zjawiskiem, ale jest to kojarzone raczej ogólnie z systemem, więc pozostaje apatia pod hasłem „widocznie tak musi być”.
Czy jednak negowanie statusu sędziów, wybiórcze podejście do instytucji sądowych, wyroków, ustaw i przepisów rzeczywiście tylko dotyka sfery politycznej? Czy to tylko spór między Donaldem Tuskiem, a Jarosławem Kaczyńskim? Nie i chciałbym pokrótce wytłumaczyć dlaczego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.