Barwny i żywiołowy koncert oparty w całości na muzyce Wojciecha Kilara, jednego z największych, współczesnych kompozytorów został zarejestrowany w sali koncertowej Pałacu Młodzieży w Katowicach.
Reklama
Emisja 13 lutego o godz. 18:00 na facebookowym profilu zespołu oraz kanale YouTube.
To właśnie w katowickim Pałacu Młodzieży, blisko siedemdziesiąt lat temu, na przesłuchaniach spotkali się pierwsi kandydaci do Zespołu „Śląsk”. W zeszłym roku, pamiętając o wspólnych początkach, zespół „Śląsk”, Pałac Młodzieży wraz z miastem Katowice postanowili podjąć wspólne działania na rzecz promocji i zachowania dziedzictwa kulturowego ziemi śląskiej. Podpisane zostało porozumienie o współpracy, m.in. organizacji przedsięwzięć artystycznych i upowszechnianiu dorobku artystycznego oraz edukacyjnego. Realizując to porozumienie, w styczniu Pałac Młodzieży gościł przez trzy dni artystów „Śląska”, którzy na deskach pałacowej sceny nagrywali kolejny koncert, który publiczność będzie mogła zobaczyć on-line.
Monograficzne widowisko taneczno-wokalne do muzyki Wojciecha Kilara jest kolejną propozycją zrealizowaną w tej formule. Wcześniej były to koncerty: kolędowy, z repertuarem tańców narodowych, a także orkiestralny z muzyką Beethovena oraz kameralny, w wykonaniu kwartetu smyczkowego artystów orkiestry.
Reklama
Wojciech Kilar to jeden z największych twórców związanych z zespołem „Śląsk”. Na zaproszenie Stanisława Hadyny współpracował ze „Śląskiem” już w latach 60. ubiegłego wieku. Jak sam później podkreślał, bez twórczości Hadyny i epizodu współpracy z zespołem „Śląsk” nie powstałyby jego największe, inspirowane folklorem dzieła – „Krzesany”, „Orawa” i „Siwa mgła”.
Zespół „Śląsk” zawdzięcza z kolei Kilarowi kompozycje i opracowania muzyczne około 30 utworów, wiele z nich do dziś pozostaje w repertuarze i są prawdziwymi przebojami, m.in. „Głęboka studzienka”, „Odwiązała mi się”, „Nie chodź koło róży”, „Kogut”. Dla „Śląska” Kilar opracował także „Suitę rozbarską” i „Suitę żywiecką”, melodie Zagłębia Dąbrowskiego i Ziemi Opolskiej, pieśni Beskidu Żywieckiego, liryczne „Kujawiaki głuszyńskie” czy zabawne „Dwa Michały”. Do dziś w repertuarze prawdziwymi perłami są także „Harnaś i zbójnicy” oraz „Orawa”.
Po raz pierwszy 40 minutowy program oparty wyłącznie na muzyce Wojciecha Kilara pojawił się w repertuarze zespołu na początku lat 70. Autorką koncepcji programu oraz jego choreografem była wówczas Elwira Kamińska. Wcześniej twórczość Kilara wprowadzana była doraźnie do programów z muzyką innych kompozytorów piszących dla „Śląska”. Dopiero w 2002 r. program przybrał postać osobnego widowiska trwającego 120 minut, w nowej koncepcji scenicznej, ze słynną „Orawą” w choreografii Juraja Kubanki – pierwszym opracowaniem scenicznym tego utworu. Koncert w Teatrze Wielkim w Warszawie w kwietniu 2002 r., przygotowano na jubileusz 70-lecia Wojciecha Kilara.
Reklama
W 2010 r. bogactwo jego kompozycji zostało utrwalone na płycie pt. „Kilar – Pieśni i Tańce Górnego Śląska, Zagłębia Dąbrowskiego oraz Górali Beskidu Żywieckiego”, wydanej w ramach fonograficznej serii Złota Kolekcja „Śląska”. W tym samym roku „Śląsk” ponownie przypomniał twórczość kompozytora przygotowując dwuczęściowy program „Kilar” w wykonaniu chóru, baletu i orkiestry. Podczas jego premiery w Teatrze Śląskim w Katowicach kompozytor zaszczycił zespół swoją obecnością. „Śląsk” wziął także udział w nagraniu albumu wydanego z okazji 80. rocznicy urodzin Wojciecha Kilara, za co w czerwcu 2013 r. odebrał Platynową Płytę. Po raz kolejny w sposób szczególny zespół wyeksponował twórczość Wojciecha Kilara w 2014 r. W ofercie pojawił się wówczas dwuczęściowy program pt. „Kilar, Hadyna – dwa serca jeden Śląsk”, będący kompozycją najpiękniejszych utworów Wojciecha Kilara i Stanisława Hadyny. Planując tę repertuarową nowość Zespół nie zdawał sobie sprawy, że będzie to hołd dla kompozytora, który odszedł 29 grudnia 2013 r.
Wojciech Kilar przez wiele lat był obecny w życiu zespołu – zasiadał m.in. w jego Radzie Programowej, aż do śmierci pozostając jej członkiem honorowym. Był laureatem prestiżowej nagrody zespołu za obecność śląskiego ducha w jego twórczości – „Animus Sielesiae”, którą odebrał w Koszęcinie 1 lipca 2006 r.
Realizując koncepcję cyfrowego udostępniania zasobów kultury „Śląsk” z wielką radością pragnie przypomnieć publiczności jego największe dzieła, które opracował dla artystów z Koszęcina. „Kilar” w formule on-line, to barwne i żywiołowe widowisko monograficzne, oparte w całości na muzyce kompozytora. W programie znalazły się tańce w opracowaniach choreograficznych Elwiry Kamińskiej, Hanny Chojnackiej i Juraja Kubanki, wzbogacone pieśniami Górnego Śląska, Zagłębia Dąbrowskiego oraz Górali Beskidu Żywieckiego. Publiczność będzie mogła usłyszeć jeden z największych przebojów „Śląska” – „Głęboką studzienkę”, a także rzadziej wykonywane, m.in. „Koguta”, walczyk „Sowa na gaju siada”, „Deszczyk pada” czy „Koń wodę pije”. Balet zatańczy m.in. dostojnego „Poloneza” do muzyki z filmu „Pan Tadeusz”, „Kujawiaki głuszyńskie”, „Polkę szturchaną”, przywoła góralski klimat w „Harnasiu i zbójnikach”. Zobaczymy także „Przyśpiewki i tańce Górali Żywieckich”, a w finale słynną „Orawę” – dzieło Wojciecha Kilara z 1986 r. – w widowiskowej choreografii Juraja Kubanki.
W planach Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” jest realizacja kolejnych koncertów w formule on-line, które najbliższych tygodniach będzie można zobaczyć w mediach społecznościowych zespołu: „W Europie ze Śląskiem”, koncert pieśni patriotycznych ku czci Żołnierzy Wyklętych oraz – bliżej Świąt Wielkiej Nocy – pieśni pasyjnych. Zachęcamy do śledzenia oficjalnego profilu na Facebooku, gdzie będą się pojawiać szczegółowe informacje. (AK)