Reklama

Kościół

Poznań: watykański dyplomata o relacjach chrześcijańsko-żydowskich

„Kiedy otwieramy serce na objawienie Boga w Chrystusie, rozumiemy, że Bóg stał się jednym z nas i że „wszystko, cokolwiek uczyniliśmy jednemu z tych najmniejszych, Jemu uczyniliśmy”. Jeżeli człowiek prowadzi życie duchowe, łatwiej mu rozmawiać z drugim” – mówił ks. prałat Tomasz Grysa, pierwszy radca nuncjatury apostolskiej w Jerozolimie, podczas dyskusji „Chrześcijanie i Żydzi – braterstwo, droga pojednania i komunii” w Poznaniu.

[ TEMATY ]

Żydzi

chrześcijanie

RJA1988/pixabay.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Spotkanie online, w nawiązaniu do encykliki „Fratelli tutti” Franciszka, zostało zorganizowane w ramach trwającego w stolicy Wielkopolski 24. Dnia Judaizmu w Kościele katolickim.

Dyplomata watykański, mówiąc o braterstwie w kontekście najnowszej encykliki papieża Franciszka, podkreślił, że to pojęcie definiują nie tylko więzy krwi, ale i więź obiektywna. „Większy krąg braterstwa tworzony jest przez wspólnotę narodową, która ma ten sam język, kulturę, historię, a szerzej, wszyscy przynależymy do tej samej rodziny ludzkiej, niezależnie od kraju pochodzenia, rasy” – tłumaczył ks. prałat Grysa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zauważył, że drugi sposób pojmowania braterstwa związany jest z intensywnością przeżywania tej kategorii. „Przynależność do rodzaju ludzkiego budzi w nas imperatyw, żeby traktować innych jako braci i siostry. Ten imperatyw jest jeszcze bardziej pogłębiony, gdy odkrywamy Boga Stwórcę i to, że Jego obraz nosimy w sobie. To nam nakazuje okazywać szacunek drugiemu człowiekowi” – przekonywał.

Ks. prałat Grysa zwrócił uwagę, że kiedy otwieramy serce na objawienie Boga w Chrystusie, rozumiemy, że Bóg stał się jednym z nas i że wszystko, „cokolwiek uczyniliśmy jednemu z tych najmniejszych, Jemu uczyniliśmy”. Przypomniał, że papież Franciszek pisze o tym w 8 rozdziale swojej encykliki.

Dyplomata watykański nakreślił też sprawę dialogu chrześcijan i Żydów w Ziemi Świętej.

Reklama

Podkreślił, że analizując ten problem, należy pamiętać, że w Izraelu nie ma kontekstu europejskiego i chrześcijańskiego, nie ma kultury i społeczeństwa, które wyrosłyby na fundamencie chrześcijaństwa, stąd wiele tematów nie jest postrzeganych jako ważne.

Reklama

„Z perspektywy Ziemi Świętej w centrum relacji chrześcijańsko-żydowskich jest sprawa palestyńska. Dialog tutaj opiera się na kwestii sprawiedliwości i pokoju” – zauważył.

Podziel się cytatem

Zdaniem ks. prałata Grysy, podejmując temat dialogu chrześcijan i Żydów w Ziemi Świętej, nie można zapominać o obecności islamu, który dziś zresztą jest dominującą religią na Bliskim Wschodzie. Zaznaczył, że można więc mówić o trialogu chrześcijańsko-żydowsko-muzułmańskim.

„Dla chrześcijan w Ziemi Świętej, którzy w większości są Arabami, priorytetem jest dialog z muzułmanami” – stwierdził.

Dyplomata watykański przedstawił też założenia Synodu Kościoła katolickiego, który obradował w latach 1995-2000, i przypomniał plan duszpasterski odnośnie do relacji z wyznawcami innych religii, zawarty w tym dokumencie. Podkreślił, że ważna jest nie tylko pamięć o wspólnej historii i wkładzie wyznawców tych trzech religii w historię i społeczeństwo żyjące na Bliskim Wschodzie, ale także poznawanie współczesnego judaizmu oraz prowadzenie dialogu skoncentrowanego na poszukiwaniu prawdy, sprawiedliwości i pokoju.

W spotkaniu uczestniczył też ks. dr hab. Andrzej Draguła, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, który zauważył, że braterstwo budujemy w świecie, w którym napięcie swój- obcy będzie zawsze funkcjonować.

„Nie mamy problemu z ludźmi podobnymi do siebie, co jednak zrobić, kiedy się różnimy w sposób fundamentalny, czy braterstwo ma być wówczas budowaniem, czy niwelowaniem tego napięcia? Co zrobić, kiedy patrzy na nas twarz wroga?” – pytał kapłan.

Reklama

Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. J. Karskiego w Kielcach przekonywał z kolei, że braterstwo pomaga nam odkryć nasze własne bogactwo. „Drugi może być moim bratem, kiedy dostrzegam w nim jego cierpienie, ofiarę, postrzegam go z jego potrzebą miłości” – stwierdził.

W ramach Dnia Judaizmu odbędą się koncerty fortepianowy oraz piosenki hebrajskiej i jidysz, których można będzie wysłuchać w internecie na kanale społecznościowym. W Teatrze Muzycznym zaprezentowane zostaną wiersze Agi Mishol.

Kulminacją obchodów będzie nabożeństwo biblijne 17 stycznia z udziałem bp. Szymona Stułkowskiego i rabina Stasa Wojciechowicza, podczas którego zostanie zapalona Menora Dialogu.

Hasłem tegorocznego Dnia Judaizmu są słowa: „Kładę dziś przed tobą życie i szczęście, śmierć i nieszczęście”, zaczerpnięte z Księgi Powtórzonego Prawa.

2021-01-14 10:21

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jedwabne: Żydzi i chrześcijanie modlili się w 79. rocznicę pogromu

[ TEMATY ]

Żydzi

chrześcijanie

wikipedia.com

Fragment pomnika upamiętniającego pomordowanych Żydów z Jedwabnego

Fragment pomnika upamiętniającego pomordowanych Żydów z Jedwabnego

Żydzi oraz chrześcijanie różnych wyznań modlili się dziś w Jedwabnem w 79. rocznicę dokonanego tam pogromu Żydów. Obecny był m.in. bp Rafał Markowski, przewodniczący Rady KEP ds. Dialogu Religijnego i Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem.

W tym roku, ze względu na epidemię koronawirusa, nie organizowano oficjalnych uroczystości.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej niezbędnika katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca.

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję