W związku z tym, że w różnych krajach są już dostępne do dystrybucji i stosowania pierwsze szczepionki przeciwko COVID-19 watykańska Kongregacja Nauki Wiary udzieliła wskazówek w tej kwestii w "Nocie Kongregacji Nauki Wiary na temat moralnej oceny stosowania niektórych szczepionek przeciw COVID-19" z 21.12.2020 roku – poinformowało w poniedziałek PAP biuro prasowe KEP.
Zaznaczono, że ogólne kryteria rozstrzygające te kwestie wyjaśniono w dokumencie Papieskiej Akademii Życia "Rozważania moralne o szczepionkach przygotowanych na bazie komórek pochodzących z abortowanych płodów ludzkich" z 5 czerwca 2005 r., w "Instrukcji Dignitas Personae" Kongregacji wydanej w 8 września 2008 i w specjalnej Nocie Papieskiej Akademii Życia z roku 2017.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Podkreślono, że Kongregacja "nie ma zamiaru oceniać bezpieczeństwa i skuteczności tych szczepionek, choć jest ona również istotna i potrzebna z punktu widzenia etycznego, a których ocena należy do kompetencji naukowców w dziedzinie biomedycyny i agencji farmaceutycznych".
Zaznaczono, że chodzi jej jedynie o refleksję nad moralnym aspektem stosowania tych szczepionek przeciwko COVID-19, które opracowano na podstawie linii komórkowych "pochodzących z tkanek pobranych podczas dwóch aborcji przeprowadzonych w zeszłym stuleciu".
Wyjaśniono, że "w przypadkach użycia komórek pochodzących z abortowanych płodów dla stworzenia linii komórkowych do badań naukowych, "istnieje zróżnicowana odpowiedzialność co do współdziałania w złu. Na przykład w firmach wykorzystujących linie komórkowe niegodziwego pochodzenia nie jest taka sama odpowiedzialność tych, którzy decydują o kierunkach produkcji i tych, którzy nie mają żadnej władzy decyzyjnej".
Kongregacja podkreśla, że gdy nie są dostępne szczepionki przeciwko COVID-19, które nie budzą zastrzeżeń etycznych, "jest moralnie dopuszczalne stosowanie szczepionek przeciwko COVIDd-19, które wykorzystały linie komórkowe z abortowanych płodów w procesie badawczym i produkcyjnym".
Reklama
W dokumencie wyjaśniono, że "powodem dla uznania za godziwe moralnie stosowania tych szczepionek jest to, że współdziałanie (bierna współpraca materialna) w złu aborcji, z której pochodzą wspomniane linie komórkowe, ze strony osób, które używają powstałych z nich szczepionek, jest odległe". "Moralny obowiązek unikania takiej biernej współpracy materialnej nie jest wiążący, jeśli istnieje poważne zagrożenie, takie jak niepohamowane w inny sposób rozprzestrzenianie się groźnego patogenu".
Reklama
Zwraca uwagę, że jest "godziwe moralnie używanie tego typu szczepionek, ze względu na szczególne warunki czyniące go takim". Dodaje jednocześnie, że "nie może stanowić samej z siebie legitymizacji, również pośredniej, dla praktyki aborcji, i zakłada sprzeciw wobec tej praktyki ze strony tych, którzy te szczepienia stosują".
Kongregacja Nauki Wiary zachęca jednocześnie "zarówno firmy farmaceutyczne, jak i rządowe agencje ochrony zdrowia o to, aby +produkowały, zatwierdzały, rozprowadzały i oferowały szczepionki etycznie akceptowalne, które nie stworzą problemów sumienia+ ani dla pracowników ochrony zdrowia, ani dla samych osób szczepionych".
Reklama
Zauważa również, że szczepienie nie jest obowiązkiem moralnym i że z tego powodu powinno być dobrowolne.
Zaznaczono, że "w każdym przypadku, z punktu widzenia etycznego, moralność szczepienia +zależy nie tylko od obowiązku troski o własne zdrowie, ale także od obowiązku dążenia do dobra wspólnego+. Przy braku innych środków służących powstrzymaniu lub choćby jedynie zapobieżeniu epidemii, dobro wspólne może zalecać szczepienie, zwłaszcza w trosce o najsłabszych i najbardziej narażonych na niebezpieczeństwo" – czytamy w nocie Kongregacji.
Zwrócono uwagę, że "ci, którzy ze względu na sumienie, odrzucają szczepionki wyprodukowane z linii komórkowych pochodzących od abortowanych płodów, powinni innymi sposobami profilaktycznymi i właściwymi zachowaniami powziąć kroki dla uniknięcia stania się nośnikami transmisji czynnika infekcyjnego".
W kwestii dopuszczalności tych szczepionek oraz zasadności ich stosowania, przygotowywane jest stanowisko Zespołu Ekspertów Konferencji Episkopatu Polski ds. Bioetycznych, które zostanie opublikowane w bliskiej przyszłości. (PAP)
Autor: Magdalena Gronek
mgw/ joz/