Reklama

Wiadomości

Czarnek dla "GP": etos nauczyciela trzeba wzmacniać

Kiedyś nauczyciel miał znacznie większy autorytet; etos nauczyciela trzeba wzmacniać, droga ku temu wiedzie poprzez kształcenie nauczycieli i zwiększanie atrakcyjności ich pracy - mówi "Gazecie Polskiej" poseł PiS Przemysław Czarnek, który ma zostać ministrem edukacji i nauki.

[ TEMATY ]

nauczyciel

Przemysław Czarnek

ontrastwerkstatt/fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czarnek w wywiadzie dla "Gazety Polskiej" wskazuje, że przepisy konstytucji i prawa oświatowego nie dają możliwości, ale też prawa wpuszczania ideologii LGBT do szkół. "Od samej preambuły w prawie oświatowym, która nakazuje respektowanie wartości chrześcijańskich, aż do jego treści, gdzie są podane wszystkie inne rozwiązania dotyczące tego, kto i czego może uczyć w szkole. Nie ma tam mowy o edukatorach seksualnych i ideologii gender. Trzeba tego tylko konsekwentnie wymagać i przestrzegać" - mówi.

W tym kontekście Czarnek został zapytany, czy znajdzie mechanizm, aby wszystkie szkoły "przestrzec i egzekwować, aby nie wpuszczano ideologii LGBT do tych placówek".

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

"Ten mechanizm już jest. Trzeba tylko jednoznacznie wykonywać nadzór pedagogiczny, który jest po stronie kuratorów oraz ministerstwa edukacji narodowej. Nie mówię, że to nie jest wykonywane, bo w zdecydowanej większości placówek edukacyjnych sami nauczyciele i dyrektorzy są przeciwni ideologizacji dzieci. Niekiedy mogą być przymuszani przez oddziaływanie organów prowadzących, czyli samorządowców (szczególnie w wielkich miastach), ale to tam ten nadzór pedagogiczny musi być szczególnie efektywny. Myślę, że będziemy również analizować przepisy prawa oświatowego, aby znaleźć jeszcze te mankamenty i luki, które ewentualnie mogłyby przeszkadzać w takiej działalności nadzorczej ministra edukacji narodowej" - mówi przyszły minister edukacji.

Polityk ocenia też, że kiedyś nauczyciel miał znacznie większy autorytet, a to rzutowało na edukację, zachowanie dzieci i dyscyplinę w szkołach. "To utraciliśmy na przestrzeni tych kilkudziesięciu lat. Ten etos nauczyciela, ten zbiór wartości dla tego zawodu, kluczowego w procesie edukacji i wychowania obywatela, trzeba radykalnie wzmacniać. Droga ku temu nie jest prosta, wiedzie poprzez kształcenie nauczycieli, ale też zwiększanie atrakcyjności ich pracy, polepszanie jej efektywności i warunków finansowych" - mówi Czarnek.

Reklama

"Doskonałym obrazkiem, który pokazuje, co się stało z naszą edukacją, były wybryki, które widzieliśmy na Uniwersytecie Warszawskim 1 października. Kiedyś nikomu by się w głowie nie mieściło, żeby pod murami Uniwersytetu Warszawskiego zebrała się grupa ludzi, profesorów, którzy wykrzykują w sposób absolutnie obrzydliwy epitety pod adresem głowy państwa" - ocenia.

Pytany o działalność szkół podczas pandemii, Czarnek przyznaje, że jest zwolennikiem nauczania stacjonarnego zarówno w szkołach, jak i na uniwersytetach.

We wtorek - podczas zaprzysiężenia nowych ministrów w rządzie Mateusza Morawieckiego - nie został zaprzysiężony szef nowego resoru edukacji i nauki, u którego wykryto koronawirusa. Rzecznik rządu zapewnił, że Czarnek obejmie swoją funkcję w ciągu kilkunastu dni - gdy tylko wyzdrowieje.(PAP)

reb/ itm/

2020-10-07 08:01

Ocena: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Projekt rozporządzenia o podwyżkach dla nauczycieli skierowany do konsultacji

Minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski skierował we wtorek do opiniowania i konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia nauczycieli, zakładający podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli od 1 września tego roku.

Załącznikiem do projektu rozporządzenia jest tabela, w której podane są wysokości 12 stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Uwzględnione są wszystkie cztery stopnie awansu zawodowego nauczycieli, tj. stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i nauczyciel dyplomowany, oraz trzy poziomy wykształcenia.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna Beretta Molla. Każdy mężczyzna marzy o takiej kobiecie

Niedziela Ogólnopolska 52/2004

[ TEMATY ]

św. Joanna Beretta Molla

Ewa Mika, Św. Joanna Beretta Molla /Archiwum parafii św. Antoniego w Toruniu

Zafascynowała mnie jej postać, gdyż jest świętą na obecne czasy. Kobieta wykształcona, inteligentna, delikatna i stanowcza zarazem, nie pozwalająca sobą poniewierać, umiejąca zatroszczyć się o swoją godność, dbająca o swój wygląd i urodę, a jednocześnie bez krzty próżności.

Żona biznesmena i doktor medycyny, która nie tylko potrafiła malować paznokcie - choć to też istotne, by się podobać - ale umiała stworzyć prawdziwy, pełen miłości dom. W gruncie rzeczy miała czas na wszystko! Jak to czyniła? Ano wszystko układała w świetle Bożych wskazówek zawartych w nauczaniu Ewangelii i Kościoła. Z pewnością zdawała sobie sprawę z tego, że każdy z nas znajduje czas dla tych ludzi lub dla tych wartości, na których mu najbardziej zależy. Jeżeli mi na kimś nie zależy, to nawet wolny weekend będzie za krótki, aby się spotkać i porozmawiać. Jednak gdy na kimś mi zależy, to nawet w dniu wypełnionym pracą czas się znajdzie. Wszystko przecież jest kwestią motywacji. Ona rzeczywiście miała czas na wszystko, a przede wszystkim dla Boga i swoich najbliższych.

CZYTAJ DALEJ

Czego uczy nas świętość Jana Pawła II? Msza św. z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża

2024-04-27 17:55

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

@VaticanNewsPL

Odważny, zdecydowany, konsekwentny, człowiek pokoju, obrońca rodziny, godności każdego ludzkiego życia, prawdziwy i szczery przyjaciel młodych oraz wielka pobożność Maryjna - tak scharakteryzował św. Jana Pawła II kard. Angelo Comastri. Emerytowany archiprezbiter bazyliki watykańskiej w homilii podczas Mszy św. w Bazylice św. Piotra z okazji obchodów 10. rocznicy kanonizacji papieża Polaka starał się odpowiedzieć na pytanie: Czego uczy nas świętość Jana Pawła II - niezwykłego ucznia Jezusa w XX wieku?

Hierarcha nawiązał do dnia pogrzebu Jana Pawła II, 8 kwietnia 2005 roku na Placu Świętego Piotra, wspominając księgę Ewangelii, której strony zaczął przewracać wiatr. "W tym momencie wszyscy zadaliśmy sobie pytanie: `Kim był Jan Paweł II? Dlaczego tak bardzo go kochaliśmy?`" - powiedział kardynał i dodał: "Niewidzialna ręka przewracająca Ewangeliarz zdawała się mówić nam: `Odpowiedź jest w Ewangelii! Życie Jana Pawła II było nieustannym posłuszeństwem Ewangelii Jezusa, i z tego powodu - mówił nam wiatr! - z tego powodu go umiłowaliście!`"

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję