Siódme spotkanie konwersatoryjne z cyklu "Bóg i Nauka" wypełnił
referat ks. prof. dr. hab. Tomasza Węcławskiego - dziekana Wydziału
Teologicznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykład
zatytułowany Świat stworzony - świat skonstruowany konfrontował podstawowe
zagadnienia chrześcijańskiej teologii stworzenia z próbami budowania "
świata poprawionego" - w stosunku do tego, który jest nam dany i
zadany jako stworzony. Obejmował także kwestie ludzkiego zarządzania
ziemią i jej zasobami pod kierownictwem Boga.
Stała relacja między tym, co stworzone, a Stwórcą, ukazuje
głęboki sens i wartość tych dokonań, które polepszają warunki życia
na ziemi. Ludziom, stworzonym na obraz i podobieństwo Boga, została
powierzona szczególna misja organizowania zgodnych z prawem i miłością
stosunków rodzinnych, społecznych i politycznych. Zaprowadzając w
świecie rządy sprawiedliwości i pokoju, biorą oni udział w kształtowaniu
rzeczywistości odpowiadającej ze wszech miar planom Bożym. Człowiek
może wzrastać w tym formowaniu świata, jeżeli będzie pamiętał, że
życie ma swe źródło w miłości Trójcy Świętej. Tylko wówczas zdobędzie
mądrość pozwalającą mu zapanować nad siłami destrukcji, chaosu i
zguby. Potężne środki techniczne, którymi obecnie dysponuje, obarczają
go szczególną odpowiedzialnością za przyszłość ziemi i jej mieszkańców.
Twórcza współpraca człowieka z Bogiem kształtuje piękniejsze, doskonalsze
oblicze naszej planety. Człowiek, uzdolniony do świadomego uczestnictwa
w dziele Boga, został powołany, aby stworzenie uczynić miejscem braterskiego
życia całej rodziny ludzkiej.
Wszystkie procesy fizykochemiczne konstytuujące materię
w organizmy żyjące, osiągają swój szczyt w człowieku, który może
istnieć tylko z woli Boga, udzielającego życia wszelkiej istocie
i podtrzymującego istnienie całego kosmosu. W tej perspektywie bledną
poglądy deistów postrzegających Boga na podobieństwo wytwórcy zegarów,
który skonstruował oraz uruchomił mechanizm zegara (wszechświat)
i od tej chwili nie interweniuje w jego działanie. Zarówno deizm,
jak i monarchiczny oraz działaniowy model opisu relacji między Bogiem
a człowiekiem znamionuje szczególna jednostronność, sprowadzająca
całokształt problematyki do zależności przyczynowo-skutkowej. Wspomniane
modele usuwają jakikolwiek dialog między światem a Bogiem. W momencie
przejścia na płaszczyznę myślenia o osobowym odniesieniu Boga do
świata i o osobach w świecie, jednostronność ta zostaje przezwyciężona.
Audytorium B-11 Wydziału Budownictwa, Architektury i
Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej z trudem pomieścilo wszystkich
uczestników spotkania. Żywe zainteresowanie, jakie wśród słuchaczy
wzbudzają kolejne spotkania odbywające się w ramach konwersatorium
Bóg i nauka dowodzi, że przed inicjatywą prof. dr. hab. inż. Kazimierza
Kopiasa i dr. hab. inż. Włodzimierza Wawszczaka otwierają się coraz
piękniejsze perspektywy. Gospodarzem spotkania i zarazem kierującym
ciekawą dyskusją był dr hab. inż. Wojciech Barański - dziekan Wydziału
Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska PŁ.
Pomóż w rozwoju naszego portalu