Reklama

Test odpowiedzialności radnych miasta Częstochowy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mamy w Częstochowie kolejną próbę zwiększenia liczby punktów sprzedaży alkoholu wysokoprocentowego. Do roku 1997 gminne przepisy stanowiły, że w Częstochowie liczba sklepów sprzedających wino i wódkę nie może być większa niż 87. W 1997 r. Zarząd Miasta na czele z prezydent Haliną Rozpondek zaproponował zwiększenie liczby sklepów do 130 i przyznanie preferencji sklepom o powierzchni powyżej 1000 m2, co umożliwiłoby handel alkoholem „Billi” i „Realowi”. Rada Miasta nie zgodziła się na żadną z tych propozycji. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że 87 sklepów w zupełności zaspokajało potrzeby częstochowian i nie mogło być mowy o żadnej prohibicji.
W 1998 r. władzę w Częstochowie objął SLD. Nie radził sobie z rządzeniem miastem, ale za to mając większość w Radzie Miasta przegłosował zwiększenie liczby punktów sprzedaży alkoholu wysokoprocentowego do 400. Ta uchwała została jednak uchylona przez wojewodę śląskiego i nie weszła w życie.
W 2000 r. Radni SLD pozbawili Jasną Górę strefy ochronnej, w której dotąd nie można było sprzedawać mocnych alkoholi, a w maju 2001 r. zwiększyli liczbę sklepów z winem i wódką do 245. Ta uchwała obowiązuje do dziś, bo Tadeusz Wrona przez 7 lat prezydentury nie proponował zwiększenia liczby punktów sprzedaży wysokoprocentowego alkoholu.
Ten „błąd” zamierza naprawić pełniący funkcję prezydenta Miasta Częstochowy Piotr Kurpios, który w jednym z wywiadów powiedział: „Ze spraw doraźnych - trzeba podjąć decyzję o zezwoleniu na sprzedaż napojów alkoholowych w Galerii Jurajskiej. O tym problemie rozmawialiśmy w Radzie jeszcze, gdy jej przewodniczyłem. Koncesja dla Galerii pokaże, że mamy w Częstochowie normalny stosunek do alkoholu jako do zwykłego produktu. I że wychodzimy z zaścianka, bo przecież sieć ALMA nie oferuje taniej wódki z czerwoną kartką, ale markowe alkohole z wysokiej półki.”
Problem w tym, że alkohol nie jest zwykłym produktem. Gdyby tak nie było, nie byłoby jego reglamentacji a jego sprzedaż nie byłaby obwarowana przepisami prawnymi. Alkohol prowadzi do wielu nieszczęść, spożywany w nadmiernych ilościach niszczy ludzi i ich rodziny. Jednym z największych czynników ryzyka jest dostępność alkoholu. Zwraca na to uwagę wiele instytucji. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała, że jeśli będzie ograniczona dostępność do alkoholu, to mniej będzie problemów alkoholowych. W Polsce tym problemem zajmuje się m.in. Instytut Neurologii i Psychiatrii w Warszawie. W kilku przeglądowych artykułach jego pracowników czytamy takie stwierdzenia: „Jest wiele badań, które pokazują, że dostępność alkoholu ma kluczowe znaczenie dla wielkości konsumpcji. Wzrost liczby punktów sprzedaży, przedłużenie godzin ich otwarcia, samoobsługa prowadzi do wzrostu konsumpcji, natomiast ograniczenie dostępności - do jej spadku... Liczba pierwszorazowych hospitalizacji z powodów związanych z alkoholem zaburzeń psychicznych zwiększyła się w latach 1956-2003 dwudziestokrotnie - z 1,3 tys. do 30 tys... Trzy punkty sprzedaży na 10 tys. mieszkańców przekładają się na zmianę współczynnika zgonów o jeden na 100 tys. mieszkańców... Blisko czterdziestoletnie doświadczenia polskie potwierdzają wyniki innych wielkich eksperymentów naturalnych. Podobnie jak w Finlandii w 1968 r., kiedy to zwiększenie liczby punktów sprzedaży piwa doprowadziło do skokowego wzrostu konsumpcji alkoholu, jak i w Rosji w ostatnich 15 latach, kiedy to liberalizacji kontroli nad alkoholem towarzyszył dramatyczny wzrost umieralności mężczyzn w wieku produkcyjnym, również w Polsce zmiany fizycznej dostępności alkoholu miały wpływ na trendy epidemiologiczne związanych z alkoholem zaburzeń psychicznych oraz chorób wątroby u mężczyzn w wieku produkcyjnym. Zmniejszeniu sieci sprzedaży towarzyszył spadek rozpowszechnienia szkód zdrowotnych, wzrostowi dostępności - wzrost ich rozpowszechnienia... Przedstawiony materiał daje podstawy do głębokiej reorientacji polityki wobec alkoholu, zwłaszcza zmniejszenia jego dostępności ekonomicznej i fizycznej. Obie te strategie są rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia (Raport z 2009 r.), nie tylko ze względu na ich skuteczność w ograniczaniu szkód, ale także z uwagi na ich wysoką efektywność kosztową”.
Wracając z wielkiego świata na nasze częstochowskie podwórko trzeba sobie wyraźnie powiedzieć, że po zwiększeniu ilości punktów sprzedaży alkoholu wysokoprocentowego dotkną naszych mieszkańców wszystkie te negatywne skutki, które zostały opisane wyżej, jak również inne takie jak zwiększenie liczby śmiertelnych zatruć alkoholem, liczby samobójstw i aktów przemocy.
Jak wygląda sytuacja na dziś? W Częstochowie mamy 245 punktów sprzedających alkohol wysokoprocentowy, natomiast w kolejce po koncesje czeka 213 podmiotów. Jeśli komisarz Kurpios chciałby je wszystkie zaspokoić, musi przedstawić Radzie Miasta propozycję zwiększenia liczby sklepów z alkoholem do około 460. Z drugiej strony na ostatniej sesji Rady radni SLD zaproponowali zwiększenie liczby punktów sprzedaży do 999. Żadna z tych propozycji z uwagi na ich szkodliwość nie powinna w ogóle ujrzeć światła dziennego. W Częstochowie nie ma żadnego problemu z nabyciem alkoholu i nowe sklepy są absolutnie zbędne. Przyznanie koncesji wszystkim oczekującym spowoduje, że np. w dzielnicy Śródmieście liczba sklepów z alkoholem wysokoprocentowym wzrośnie z 20 do 40, w dzielnicy Stare Miasto z 23 do 42, w dzielnicy Tysiąclecie z 23 do 43, na Lisińcu z 7 do 17, na Północy z 22 do 39, na Stradomiu z 14 do 33, a na Rakowie z 20 do 38. Warto byłoby zapytać mieszkańców a także Rady Dzielnic co o tym sądzą, wszak Komisarz deklarował, że będzie słuchał społeczeństwa a ta sprawa jak żadna inna nadaje się do społecznej konsultacji.
Kończąc te rozważania zacytuję jeszcze fragment stanowiska częstochowskich klubów abstynenckich sprzed kilku lat, które jednak nie straciło na aktualności, a może jest jeszcze bardziej aktualne, bo spożycie alkoholu w Polsce w ostatnich latach znowu rośnie. „Jesteśmy zdania, że przez zwiększenie liczby punktów sprzedaży alkoholu nie osiągnie się zysków, lecz straty na wszystkich płaszczyznach życia społecznego i rodzinnego. Nasze doświadczenia aż nazbyt wyraźnie podkreślają tę okrutną prawdę. Wszyscy zaczynaliśmy niewinnie, w szkołach, zakładach pracy, na przyjęciach okolicznościowych. Nikt z nas nie przypuszczał, że się uzależni. Teraz wiemy, że nie tylko my jesteśmy chorzy, ale chore i ślepe jest całe społeczeństwo, które nic złego nie widzi w tym, że w nadmiarze spożywa się alkohol. Zamiast przestrzegać i przeciwdziałać, zabiega się o większą jego dostępność, reklamuje i bagatelizuje problem... Tymczasem każdy następny sklep z alkoholem - to nowa zachęta, pięknie wykonana wystawa sklepowa - to nowa reklama alkoholu, każdy potencjalny nowy właściciel sklepu to nowy konkurent, który musi zabiegać o klienta, aby osiągnąć jak najlepsze zyski. Coraz rzadziej interesuje sprzedawcę, ile lat ma klient, liczy się jedynie, czy ma czym zapłacić. W ten oto prosty sposób można skutecznie rozpić i ogłupić społeczeństwo i jeszcze na tym nieźle zarobić. Szanownym radnym poddajemy pod rozwagę naszą opinię i prosimy o uwzględnienie naszego stanowiska w tej sprawie”.
W najbliższym czasie na forum Rady Miasta sprawa się rozstrzygnie. Na dziś swój stanowczy sprzeciw wyrazili tylko radni Wspólnoty Samorządowej, za zwiększeniem liczby punktów sprzedaży alkoholu są radni SLD i PO a radni PiS są podzieleni. Taka sytuacja nie wróży dobrze mieszkańcom naszego miasta. Sesja Rady będzie testem mądrości radnych i ich stosunku do zdrowia i bezpieczeństwa częstochowian.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowy Jork: spotkanie prezydenta RP Karola Nawrockiego i Ronalda Laudera

2025-09-25 20:50

[ TEMATY ]

ONZ

Nowy Jork

Prezydent Karol Nawrocki

Ronald Lauder

PAP/Leszek Szymański

Wizyta prezydenta RP w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Wizyta prezydenta RP w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Podczas nowojorskiej wizyty na sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ prezydenta Karola Nawrockiego doszło także do jego spotkania z prezydentem Światowego Kongresu Żydowskiego (WJC) Ronaldem Lauderem. Doszło do niego w przededniu Rosz ha-Szana, żydowskiego Nowego Roku, uznawanego za dzień stworzenia świata i pierwszego człowieka przez Wszechmogącego.

Spotkanie odbyło się bez udziału mediów i wydawania wspólnego komunikatu. W mediach społecznościowych WJC pojawia się krótka informacja: „W obliczu zbliżającego się Rosz ha-Szana spotkaliśmy się z prezydentem Karolem Nawrockim podczas jego wizyty w Nowym Jorku na Zgromadzeniu Ogólnym ONZ. Historie narodu polskiego i żydowskiego są ze sobą splecione od wieków. Dziś musimy współpracować, aby zachować nasze tradycje — i stawić czoła rosnącym zagrożeniom ekstremizmu i nienawiści.”
CZYTAJ DALEJ

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Abp Fisichella: Jak telefon bez zasięgu, tak my bez Jezusa

2025-09-26 16:15

[ TEMATY ]

Jezus

telefon komórkowy

Abp Rino Fisichella

Vatican Media

Wyobraźcie sobie telefon bez zasięgu. Tym jest nasze życie bez Jezusa - powiedział abp Rino Fisichella podczas Mszy dla Papieskiej Szkoły Piusa IX. W pierwszym dniu Jubileuszu Katechetów uczniowie i nauczyciele tej szkoły przybyli do Bazyliki św. Piotra, by przejść przez Drzwi Święte i wziąć udział w Eucharystii przy ołtarzu katedry.

Świadkowie jubileuszu sami stali się pielgrzymami
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję