Reklama

Jan Paweł II wciąż czytany (15)

Młodzież - pokolenie JP II

Niedziela kielecka 28/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co dają Kościołowi i światu młodzi? Na czym zasadza się ich niezastąpiona i konieczna obecność, o którą Papież Polak nie przestawał zabiegać? „Potrzeba nam tej radości życia, którą mają młodzi. W tej radości jest coś z tej pierwotnej radości, jaką miał Bóg stwarzając człowieka. Młodzi mają właśnie w sobie tę radość. Jest ona w każdym miejscu ta sama, a równocześnie inna, oryginalna. Potrafią ją po swojemu wypowiedzieć”. Stąd to programowe - wypowiedziane na zakończenie liturgii inaugurującej pontyfikat - przesłanie do młodych: „Wy jesteście nadzieją Kościoła i świata - wy jesteście moją nadzieją”.
Ileż autentycznej wrażliwości i głębokiej symboliki odnajdujemy w papieskim wyznaniu: „To wcale nie jest tak, że Papież prowadzi młodych z jednego krańca globu ziemskiego na drugi. To oni go prowadzą. I choć mu przybywa lat, każą mu być młodym (…)”. Dlatego pytany o genezę „święta młodych” odpowiada: „Nikt nie wymyślił Światowych Dni Młodzieży. Oni sami je stworzyli. Takie Dni, takie spotkania stały się odtąd potrzebą młodzieży na wszystkich miejscach świata. Niejednokrotnie są one dla duszpasterzy, a także dla biskupów wielkim zaskoczeniem. Przerastają to, czego oni sami oczekiwali”.
Spotkanie w Manili wspomina kard. Miloslav Vlk: „Pięć milionów ludzi, przeogromny tłum. Młodzież przygotowała różne przedstawienia. Potem śpiewali. To charakterystyczne dla Papieża, jak on potrafi zstąpić z piedestału na dół, do młodzieży. W czasie, gdy młodzi śpiewali, poruszając się w rytm muzyki, Papież był wśród nich. Chłopcy i dziewczęta otoczyli go, chwycili za ręce, a Papież poruszał się rytmicznie wraz z nimi. I naraz wołanie: «Kochamy cię, Papieżu Lolku», na które Papież odpowiada: «Lolek brzmi niezbyt poważnie. Jan Paweł II zbyt poważnie. Mówcie mi: Karol»”. Z kolei spotkanie w Denver (1993 r.) kard. James Stafford nie wahał się nazwać „punktem zwrotnym dla Kościoła w Stanach Zjednoczonych w jego zdolności lub raczej chęci sprostania potrzebom duchowym młodych ludzi”. Do roku 1993 „Kościół hierarchiczny (…) miał zasadniczo poczucie, że przekazanie młodym Amerykanom z Ameryki Północnej prawd głoszonych przez Ewangelię jest praktycznie niemożliwe albo bardzo trudne”. W 1997 r. spotkanie odbyło się w Paryżu. Wspomina kard. Paul Poupard: „Miliony młodych tworzyły głęboką jedność. Kiedy Papież poinformował w Longchamps o swoim zamiarze mianowania Małej Teresy z Lisieux doktorem Kościoła, przez 8 minut rozbrzmiewały fantastyczne owacje. 2 mln rąk wzniesione ku niebu Paryża”.
Ale trwający przez cały pontyfikat dialog Papieża z młodymi nie tworzył jedynie sielankowej atmosfery; nie brakowało w nim i twardych słów, wymagających odpowiedzi, od których - zdaniem Jana Pawła II - „młodzież wcale nie stroni, owszem, na nie oczekuje”. Dlatego młodych Amerykanów, szukających dojrzałego modelu osobowości zachęcał: „Wpatrujcie się w Chrystusa, który jest pełnią człowieczeństwa”. Młodych Nigeryjczyków prosił o zaangażowanie na rzecz wspólnego dobra: „Jesteście wezwani do podjęcia właściwych obowiązków w życiu politycznym, społecznym, ekonomicznym i kulturalnym… Dobry chrześcijanin jest dobrym obywatelem”. Młodych Francuzów napominał: „Rozluźnienie obyczajów nie daje szczęścia ludziom”, Włochów prosił: „Droga młodzieży, nie bój się bronić życia, i to całego życia”, Holendrów prowokował pytaniem: „Drodzy przyjaciele, pozwólcie mi być z wami bardzo szczerym. Czy jesteście całkowicie pewni, że wasza idea Chrystusa w pełni odpowiada rzeczywistości Jego Osoby?”, Belgów motywował: „Nigdy nie przestańcie mówić i śpiewać o pokoju!”, Polaków zachęcał: „Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali”, wszystkim zaś powtarzał: „Bardziej od mówienia do was pragnę widzieć was takimi, jakimi jesteście: młodzi, spontaniczni, autentyczni, zdolni do miłości”; „Lubię spotykać się z młodzieżą, nie wiem dlaczego, ale lubię”.
Paryż, stadion Parc de Princes, 1 czerwca 1980 r.: spotkanie, podczas którego Papież zrezygnował z przygotowanego wcześniej przemówienia, by przez 3 godz. odpowiadać na pytania młodych. I naraz do mikrofonu podszedł chłopak podający się za ateistę i w końcowej części swej wypowiedzi zapytał: „Ojcze Święty, w co Ojciec wierzy? Dlaczego wierzy? Co wart jest dar naszego życia i jaki jest ten Bóg, którego Ojciec Święty czci?”. Pytanie nie pochodziło z listy uprzednio przesłanej Papieżowi, mimo to chciał odpowiedzieć na nie najlepiej, jak potrafił. Jednak zajęty rozmową z 50 tys. zgromadzonych, na pytanie chłopca nie odpowiedział. Powróciwszy do Rzymu, Jan Paweł II zmartwiony z powodu tego przeoczenia napisał list do kard. Marty, „aby odnalazł tego młodego człowieka i przeprosił go”. Młodzieniec został odszukany, przeprosiny zostały przyjęte.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ciepło kurtki, ciepło serca – o dawaniu i dzieleniu się w czasie zimy

2025-09-30 20:44

[ TEMATY ]

ciepło kurtki

ciepło serca

dawanie

dzielenie się

czas zimy

Materiał sponsora

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich

Zima to czas, w którym szczególnie odczuwamy potrzebę ciepła. Grube kurtki, szaliki i rękawiczki stają się codziennymi towarzyszami drogi, chroniąc nas przed mrozem i zimnym wiatrem. Kurtka zimowa nie jest tylko elementem garderoby – to symbol troski o siebie i swoich bliskich. W chrześcijańskim spojrzeniu możemy dostrzec w niej również przypomnienie o tym, że każdy człowiek potrzebuje ochrony, zarówno fizycznej, jak i duchowej. Tak jak dbamy o ciepło ciała, tak też powinniśmy troszczyć się o ciepło serca i relację z Bogiem.

Ewangelia przypomina nam słowa Jezusa: „Byłem nagi, a przyodzialiście Mnie” (Mt 25,36). Ten fragment uświadamia nam, że każdy dar, nawet tak prosty jak ciepłe ubranie, ma ogromną wartość w oczach Boga. Dając komuś kurtkę, której już nie nosimy, albo kupując nową dla potrzebującego, nie przekazujemy jedynie tkaniny i zamka błyskawicznego. Przekazujemy ciepło, nadzieję i poczucie godności. W tym sensie kurtka zimowa staje się nie tylko odzieżą, ale także narzędziem budowania wspólnoty i praktycznym świadectwem miłości bliźniego. To właśnie w takich gestach realizujemy chrześcijańskie powołanie do troski o słabszych.
CZYTAJ DALEJ

Rusza system kaucyjny - na etykiecie butelek trzeba szukać znaku kaucji

2025-10-01 07:10

[ TEMATY ]

kaucja

PAP/Zubrzycki Marian

Mimo, iż od października rusza system kaucyjny, to nie za każdą plastikową butelkę czy puszkę po napoju otrzymamy zwrot kaucji. Decydować o tym będzie specjalne oznaczenie na etykiecie. Nie we wszystkich sklepach będzie można też oddać takie opakowanie.

Po latach prac legislacyjnych od 1 października zacznie w Polsce obowiązywać system kaucyjny. Na czym będzie on polegać? W skrócie - do napojów w butelkach plastikowych, metalowych puszkach i szklanych butelkach wielorazowego użytku (choć w tym ostatnim przypadku od 2026 roku), będzie doliczana kaucja, którą będzie można odzyskać po ich oddaniu.
CZYTAJ DALEJ

Spekulacje na temat tytułu i treści pierwszej encykliki papieża Leona XIV

2025-10-01 15:46

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIV

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Watykaniści spekulują obecnie na temat nazwy i treści dwóch pierwszych papieskich dokumentów nauczania Leona XIV. Powszechnie oczekuje się, że jego pierwsza encyklika będzie dotyczyła wyzwań stojących przed ludzkością w związku ze sztuczną inteligencją. Rzymski portal „Silere non possum” poinformował w środę, że łaciński tytuł dokumentu będzie brzmiał „Magnifica humanitas” - „Wspaniała ludzkość”.

Od momentu wyboru Leon XIV wielokrotnie wypowiadał się na temat szybkiego rozwoju sztucznej inteligencji i ostrzegał przed zagrożeniami związanymi z tym postępem technologicznym. Według „Silere non possum” pierwsza encyklika nowego papieża poświęcona globalnemu megatematowi sztucznej inteligencji może mieć podobne znaczenie jak historyczna encyklika „Rerum novarum” papieża Leona XIII z 1891 roku. W encyklice tej po raz pierwszy papież zajął się konsekwencjami industrializacji, inicjując tym samym katolicką naukę społeczną.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję