Reklama

Jasna Góra

Drugi Wieczór Maryjny - Katechezy z Janem Pawłem II

Drugie spotkanie z cyklu: „Wieczory Maryjne- Katechezy z Janem Pawłem II w 40. rocznicę pielgrzymki Ojca Świętego na Jasną Górę” w niedzielę 12 maja 2019 r. w Kaplicy Różańcowej na Jasnej Górze było poświęcone fenomenowi Jasnej Góry. Tytuł spotkania: „Przyzwyczaili się Polacy ze wszystkim przychodzić na Jasną Górę. Tu mieszka nasza Matka! Cała dla wszystkich swoich dzieci!” Po powitaniu zebranych przez o. Mariusza Tabulskiego dyrektora Jasnogórskiego Instytutu Maryjnego, odtworzono homilię Jana Pawła II, wygłoszoną na Jasnej Górze w 1979 r. w której papież zacytował inwokację z poematu narodowego Adama Mickiewicza - „Pan Tadeusz” . Obrona Jasnej Góry utrwalona niejako archetypicznie w mickiewiczowskiej frazie a spopularyzowana w powieści Henryka Sienkiewicza „Potop”, była rozważana w wystąpieniu specjalnego gościa wieczoru dr. Wincentego Łaszewskiego.

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Wieczory Maryjne

Marian Florek/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Natomiast o sposobach walki i o narzędziach jakich należy użyć aby obronić siebie i najdroższe wartości religijne, na których zasadza się życie osobiste i społeczne każdego wierzącego Polaka, mówił drugi gość spotkania o Wojciech Dec. Zwrócił szczególną uwagę na rolę wiary. To ona a nie inne nawet najbardziej naturalne odruchy obronne człowieka, jest gwarantem zwycięstwa w walce ze złem.

Bardzo zasadne dopowiedzenie w tej kwesti usłyszeliśmy od o. Józefa Płatka, który przytoczył opinię o Augustyna Kordeckiego aby również doczesnymi staraniami bronić najświętszej wiary. Bo przecież - jak mówił dalej o. Płatek cytując o. Kordeckiego- należy wrogom Jezusa i Maryi dać zawsze godny odpór, który dzisiaj ma polegać na cywilnej odwadze przeciwstawienia się.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

O tym rodzaju odwagi mówił również w części dyskusyjnej spotkania ks. Jarosław Grabowski, redaktor naczelny „Niedzieli”, który apelował aby nie bać się konfrontacji, nie unikać jej, nie zamykać się w twierdzy własnych słusznych przekonań.

W jednym z pierwszych edytoriali ks. Jarosław Grabowski stwierdził, że pismo którym kieruje powinno być świadkiem chrześcijańskiej sprawności. „Niedziela”, której redakcja znajduje się pod bokiem Jasnej Góry ma tego pełną świadomość.

2019-05-13 18:45

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jasnogórskie dożynki 2018

[ TEMATY ]

Jasna Góra

dożynki

Bożena Sztajner/Niedziela

Ogólnopolska Pielgrzymka Rolników na Jasną Górę i Święto Dziękczynienia za Plony, czyli Jasnogórskie Dożynki odbędzie się w dniach 1-2 września na Jasnej Górze pod hasłem „Do naszej Matki i Królowej Polski”. Ogólnopolskie dziękczynienie za tegoroczne plony będzie okazją do wdzięczności za zebrane owoce ziemi.

Główne uroczystości odbędą się w niedzielę, 2 września. Swój udział zapowiedział prezydent RP Andrzej Duda. O godz. 11.00 na Szczycie jasnogórskim zostanie odprawiona Suma z błogosławieństwem wieńców żniwnych. Mszy św. przewodniczyć ma abp Marek Jędraszewski, metropolita krakowski.

CZYTAJ DALEJ

Św. Joanna d´Arc

[ TEMATY ]

Joanna d'Arc

pl.wikipedia.org

Drodzy bracia i siostry,
Chciałbym wam dzisiaj opowiedzieć o Joannie d´Arc, młodej świętej, żyjącej u schyłku Średniowiecza, która zmarła w wieku 19 lat w 1431 roku. Ta młoda francuska święta, cytowana wielokrotnie przez Katechizm Kościoła Katolickiego, jest szczególnie bliska św. Katarzynie ze Sieny, patronce Włoch i Europy, o której mówiłem w jednej z niedawnych katechez. Są to bowiem dwie młode kobiety pochodzące z ludu, świeckie i dziewice konsekrowane; dwie mistyczki zaangażowane nie w klasztorze, lecz pośród najbardziej dramatycznych wydarzeń Kościoła i świata swoich czasów. Są to być może najbardziej charakterystyczne postacie owych „kobiet mężnych”, które pod koniec średniowiecza niosły nieustraszenie wielkie światło Ewangelii w złożonych wydarzeniach dziejów. Moglibyśmy je porównać do świętych kobiet, które pozostały na Kalwarii, blisko ukrzyżowanego Jezusa i Maryi, Jego Matki, podczas gdy apostołowie uciekli, a sam Piotr trzykrotnie się Go zaparł. Kościół w owym czasie przeżywał głęboki, niemal 40-letni kryzys Wielkiej Schizmy Zachodniej. Kiedy w 1380 roku umierała Katarzyna ze Sieny, mamy papieża i jednego antypapieża. Natomiast kiedy w 1412 urodziła się Joanna, byli jeden papież i dwaj antypapieże. Obok tego rozdarcia w łonie Kościoła toczyły się też ciągłe bratobójcze wojny między chrześcijańskimi narodami Europy, z których najbardziej dramatyczną była niekończąca się Wojna Stulenia między Francją a Anglią.
Joanna d´Arc nie umiała czytań ani pisać. Można jednak poznać głębiej jej duszę dzięki dwóm źródłom o niezwykłej wartości historycznej: protokołom z dwóch dotyczących jej Procesów. Pierwszy zbiór „Proces potępiający” (PCon) zawiera opis długich i licznych przesłuchań Joanny z ostatnich miesięcy jej życia ( luty-marzec 1431) i przytacza słowa świętej. Drugi - Proces Unieważnienia Potępienia, czyli "rehabilitacji" (PNul) zawiera zeznania około 120 naocznych świadków wszystkich okresów jej życia (por. Procès de Condamnation de Jeanne d´Arc, 3 vol. i Procès en Nullité de la Condamnation de Jeanne d´Arc, 5 vol., wyd. Klincksieck, Paris l960-1989).
Joanna urodziła się w Domremy - małej wiosce na pograniczu Francji i Lotaryngii. Jej rodzice byli zamożnymi chłopami. Wszyscy znali ich jako wspaniałych chrześcijan. Otrzymała od nich dobre wychowanie religijne, z wyraźnym wpływem duchowości Imienia Jezus, nauczanej przez św. Bernardyna ze Sieny i szerzonej w Europie przez franciszkanów. Z Imieniem Jezus zawsze łączone jest Imię Maryi i w ten sposób na podłożu pobożności ludowej duchowość Joanny stała się głęboko chrystocentryczna i maryjna. Od dzieciństwa, w dramatycznym kontekście wojny okazuje ona wielką miłość i współczucie dla najuboższych, chorych i wszystkich cierpiących.
Z jej własnych słów dowiadujemy się, że życie religijne Joanny dojrzewa jako doświadczenie mistyczne, począwszy od 13. roku życia (PCon, I, p. 47-48). Dzięki "głosowi" św. Michała Archanioła Joanna czuje się wezwana przez Boga, by wzmóc swe życie chrześcijańskie i aby zaangażować się osobiście w wyzwolenie swojego ludu. Jej natychmiastową odpowiedzią, jej „tak” jest ślub dziewictwa wraz z nowym zaangażowaniem w życie sakramentalne i modlitwę: codzienny udział we Mszy św., częsta spowiedź i Komunia św., długie chwile cichej modlitwy prze Krucyfiksem lub obrazem Matki Bożej. Współczucie i zaangażowanie młodej francuskiej wieśniaczki w obliczu cierpienia jej ludu stały się jeszcze intensywniejsze ze względu na jej mistyczny związek z Bogiem. Jednym z najbardziej oryginalnych aspektów świętości tej młodej dziewczyny jest właśnie owa więź między doświadczeniem mistycznym a misją polityczną. Po latach życia ukrytego i dojrzewania wewnętrznego nastąpiły krótkie, lecz intensywne dwulecie jej życia publicznego: rok działania i rok męki.
Na początku roku 1429 Joanna rozpoczęła swoje dzieło wyzwolenia. Liczne świadectwa ukazują nam tę młodą, zaledwie 17-letnią kobietę jako osobę bardzo mocną i zdecydowaną, zdolną do przekonania ludzi niepewnych i zniechęconych. Przezwyciężywszy wszystkie przeszkody spotyka następcę tronu francuskiego, przyszłego króla Karola VII, który w Poitiers poddaje ją badaniom przeprowadzanym przez niektórych teologów Uniwersytetu. Ich ocena jest pozytywna: nie dostrzegają w niej nic złego, lecz jedynie dobrą chrześcijankę.
22 marca 1429 Joanna dyktuje ważny list do króla Anglii i jego ludzi, oblegających Orlean (tamże, s. 221-22). Proponuje w nim prawdziwy, sprawiedliwy pokój między dwoma narodami chrześcijańskimi, w świetle imion Jezusa i Maryi, ale jej propozycja zostaje odrzucona i Joanna musi angażować się w walkę o wyzwolenie miasta, co nastąpiło 8 maja. Innym kulminacyjnym momentem jej działań politycznych jest koronacja Karola VII w Reims 17 lipca 1429 r. Przez cały rok Joanna żyje między żołnierzami, pełniąc wśród nich prawdziwą misję ewangelizacyjną. Istnieje wiele ich świadectw o jej dobroci, męstwie i niezwykłej czystości. Wszyscy, łącznie z nią samą, mówią o niej „la pulzella” - czyli dziewica.

Męka Joanny zaczęła się 23 maja 1430, gdy jako jeniec wpada w ręce swych wrogów. 23 grudnia zostaje przewieziona pod strażą do miasta Rouen. To tam odbywa się długi i dramatyczny Proces Potępienia, rozpoczęty w lutym 1431 r. a zakończony 30 maja skazaniem na stos. Był to proces wielki i uroczysty, któremu przewodniczyli dwaj sędziowie kościelni: biskup Pierre Cauchon i inkwizytor Jean le Maistre. W rzeczywistości kierowała nim całkowicie duża grupa teologów słynnego Uniwersytetu w Paryżu, którzy uczestniczyli w nim jako asesorzy.

Podziel się cytatem

CZYTAJ DALEJ

Flisaczko Dobrzyńska ze Skępego, módl się za nami...

2024-05-30 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Adobe Stock

Początki sanktuarium maryjnego w tym miejscu sięgają drugiej połowy XV wieku. Niedaleko jeziora leżał na rozdrożu wielki głaz służący za drogowskaz. Według legendy był on ozdobiony mnóstwem krzyży. Okoliczni mieszkańcy i przejeżdżający podróżni nieraz widywali nad głazem niezwykłe światło lub słyszeli cudowny śpiew.

Rozważanie 31

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję