Reklama

Nowe sanktuarium maryjne

Nowe sanktuarium maryjne w archidiecezji przemyskiej zostało ustanowione 19 marca br. Mieści się ono przy franciszkańskiej parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Sanoku.

Niedziela przemyska 15/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1996 r. sanoczanie obchodzili 400-lecie nieprzerwanego kultu Matki Bożej Pocieszenia przy kościele franciszkańskim. Obraz Maryi, czuwającej i modlącej się przy swoim Synu, który wyobrażony jest jako kilkuletnie dziecko, cieszy się dużą czcią wśród mieszkańców Sanoka i okolic. Jak napisał w dekrecie z 19 marca br. abp Józef Michalik, sanktuarium zostało ustanowione „dla pogłębienia wiary w Chrystusa i ożywienia religijności maryjnej”.
„Przychylając się do prośby o. Kazimierza Malinowskiego OFMConv, prowincjała Zakonu Franciszkanów Prowincji św. Antoniego i bł. Jakuba Strzemię oraz o. Stanisława Glisty OFMConv, proboszcza i gwardiana klasztoru w Sanoku, po zasięgnięciu opinii ks. prał. Andrzeja Skiby, dziekana dekanatu Sanok I i wysłuchaniu kapłanów miejscowych parafii, odpowiadając na prośby wiernych z Sanoka i okolic, stosownie do kan. 1230-1234 Kodeksu Prawa Kanonicznego, ustanawiam sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia - Pani Ziemi Sanockiej przy parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Sanoku” - brzmi orzeczenie Księdza Arcybiskupa.
„W najbliższej przyszłości czeka nas opracowanie statutu, w którym zostaną określone obowiązki, prawa i przywileje związane z ustanowionym sanktuarium. Będziemy również podejmować działania, zmierzające do koronacji obrazu koronami biskupimi, na co także otrzymaliśmy zgodę od Księdza Arcybiskupa” - powiedział o. St. Glista.
Nowo ustanowione sanktuarium w Sanoku jest 24 sanktuarium w archidiecezji przemyskiej. Znajdują się one w następujących miejscowościach: Klimkówka (Krzyża Świętego), Przeworsk (fara - Bożego Grobu), Leżajsk (bernardyni - Matki Bożej Pocieszenia), Jarosław (dominikanie - Matki Bożej Bolesnej), Chłopice (Matki Bożej Chłopickiej), Przemyśl (archikatedra - Matki Bożej Jackowej), Przemyśl (franciszkanie - Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny), Kalwaria Pacławska (Matki Bożej Kalwaryjskiej), Stara Wieś (jezuici - Matki Bożej Starowiejskiej), Tuligłowy (Matki Bożej Tuligłowskiej), Borek Stary (dominikanie - Matki Bożej Borkowskiej), Jasień (Matki Bożej Bieszczadzkiej), Hyżne (Matki Bożej Hyżneńskiej), Domaradz (Matki Bożej Nieustającej Pomocy), Jodłówka (Matki Bożej Pocieszenia), Łańcut (fara - Matki Bożej Szkaplerznej), Jaśliska (Matki Bożej Królowej Nieba i Ziemi), Haczów (Matki Bożej Bolesnej), Wielkie Oczy (Matki Bożej Wielkoockiej), Polańczyk (Matki Pięknej Miłości), Strachocina (św. Andrzeja Boboli), Dukla (bernardyni - św. Jana z Dukli), Zagórz (Matki Bożej). Nowe sanockie miejsce święte jest również dziewiątym sanktuarium w krakowskiej prowincji franciszkanów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jerozolima: setki chrześcijan na Drodze Krzyżowej w Wielki Piątek

2025-04-18 14:12

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Jerozolima

Wielki Piątek

Adobe Stock

Setki chrześcijan różnych wyznań zgromadziło się w Wielki Piątek na tradycyjnej procesji Drogi Krzyżowej na Starym Mieście w Jerozolimie. Przy letniej pogodzie pielgrzymi przeszli wzdłuż Via Dolorosa, aby modlić się przy 14. stacjach męki Jezusa, od wyroku do ukrzyżowania i grobu. Z powodu wojny wśród uczestników było znacznie mniej zagranicznych grup pielgrzymkowych niż w poprzednich latach.

Od wczesnych godzin porannych wierni różnych Kościołów, często niosący misternie zdobione krzyże, szli ulicami jerozolimskiego Starego Miasta. Procesje Drogi Krzyżowej rozpoczęli licznie zgromadzeni etiopscy chrześcijanie, a następnie wierni grecko-prawosławni, którzy wyruszyli z dużym opóźnieniem. Następnie katolicy obrządku łacińskiego dołączyli do franciszkanów. Za nimi podążali arabskojęzyczni katolicy jerozolimscy. Izraelska policja zabezpieczyła trasę, która zakończyła się przy Bazylice Grobu Pańskiego.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: droga do Jerozolimy

2025-04-19 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję