Reklama

Z ojcem Kazimierzem Lubowickim OMI rozmowy o małżeństwie

Ewangelia przynosi konkretne rozwiązania dla małżeństwa (1)

Niedziela dolnośląska 15/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

- Ojcze, dziś chcę prosić ojca o podpowiedź: W jaki sposób, czerpiąc z Ewangelii, małżonkowie mogą nauczyć się rozwiązywać swoje problemy? Przecież bezpośrednich, konkretnych odniesień do postaw żon i mężów Chrystus czyni bardzo mało?

- Większość ewangelicznych nauk, które głosi Chrystus, dotyczy ludzkich zachowań. Te ludzkie zachowania, to również postawy mężów i żon. Prawie każda Ewangelia przynosi konkretne rozwiązania dla małżonków, np. Ewangelia o „Synu marnotrawnym” jest klasycznym przykładem spotkania nieprawości z miłosierdziem. Mówi o marnotrawnym synu i miłosiernym ojcu, ale może to być również marnotrawny małżonek i drugi, miłosierny. W każdym razie ta Ewangelia musi pozostać wzorem postaw w małżeństwie. Oto najpierw nieprawość. Mówi syn: „Daj mi moją część majątku.” Ileż to razy w naszych małżeństwach łudzimy się, że możemy być szczęśliwi sami. Chcemy odejść z naszego domu. Niby pozostajemy, mieszkamy, wspólnie siadamy do stołu, ale żyjemy w swoim świecie, swoimi troskami i swoimi nadziejami.

- I odchodzimy…?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- Czasami mąż, albo żona żyją obok, a jednak są bardzo daleko. Czasami może bliżsi są im przyjaciele czy przyjaciółki. Czasami może bliższe są im problemy znajomych niż problemy swojej rodziny. Czasami uciekają w działalność charytatywną lub społeczną. Wszyscy, którzy ich znają, mówią: „Co za fantastyczny człowiek! Cudowna kobieta!” Tylko w domu wiedzą, że oni zabrali swoją część i że ich po prostu nie ma w domowych sprawach.

- Miłość rozmieniają na drobne...

- Przychodzą jednak takie jasne chwile w naszym życiu - może to rocznice, może święta, może jakieś wzruszające wspomnienia - gdy nagle czuje się głód, głód za czymś, co jest naprawdę wielkie, głód za czymś, co jest piękniejsze niż to, czym żyjemy. Głód za miłością, za prawdziwą miłością. Taką, jaką się ślubuje: na dobre i na złe. Za miłością bezwzględną, czułą, tkliwą, serdeczną, delikatną. Przeżywaną w ciele i w duszy. Jeżeli małżonkowie czują ten głód, to już jest Boża łaska. Niech nie starają się nasycić żołądka strąkami, którymi karmią świnie. Niech nie starają się zaspokoić tego głodu byle czym!

- Błogosławiona tęsknota za mężem, za żoną?

Reklama

- Dobrze, iż czują, że im siebie brakuje. To dobrze, że żona czuje, że brakuje jej męża. Że brakuje rozmów i ciepła rodzinnego domu. To dobrze, że mąż nagle czuje, że jeszcze kilka miesięcy temu, a może kilka lat temu wszystko było zupełnie inaczej, normalniej, piękniej - bardziej po Bożemu. Że miłość była prawdziwsza i piękniejsza. Powiada Paweł Apostoł, iż jest smutek i cierpienie, które prowadzi ku nawróceniu. Więc - choć życzę dobrze wszystkim małżonkom - życzę, aby czuli ten smutek. Aby czuli ten ból zagubienia. Jeśli wciąż pędzimy do przodu, zapracowani i wciąż obracamy się w towarzystwie, nie mamy chwili ciszy i nie mamy szansy się zastanowić. Tymczasem trzeba zastanowić się nad swoim życiem i nad swoją miłością, bo życie mija i miłość mija, a bez miłości nie ma życia. Życie bez miłości nie ma sensu i prowadzi donikąd. Więc dobrze, że ten marnotrawny, który uciekł, który stchórzył, który szukał szczęścia nie tam, gdzie je można znaleźć, zaczął się zastanawiać i postanowił wrócić.

- Ale nawet wtedy, gdy w sercu narodzi się decyzja o powrocie, to sam powrót może nie być możliwy. Nie zawsze na progu czeka miłosierny ojciec…

- Zacznijmy od pragnienia powrotu. Trzeba sobie uświadomić, że w domu jest pod dostatkiem miłości, a ja tu z głodu ginę. Nie wystarczy płakać nad sobą, nie wystarczy cierpieć. Trzeba po prostu podjąć decyzję, odwrócić się od głupiego wyboru czy niewłaściwego środowiska. Trzeba zerwać z życiem przeciwnym miłości. Potem trzeba zobaczyć, z jakim sercem wrócę? Marnotrawny z Ewangelii powiada: „Powiem mu: ojcze, zgrzeszyłem.” Jeżeli powrót ma mieć sens, nie możemy wracać, jakbyśmy robili komuś łaskę. Nie możemy wracać z pretensją i z poczuciem krzywdy. Musimy po prostu uznać nasz grzech, a potem uświadomić sobie, że ten grzech jest przeciwko Bogu.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Mazowieckie: Zarzut zabójstwa znajomego dla proboszcza z powiatu grójeckiego

2025-07-25 20:41

[ TEMATY ]

śmierć

Adobe Stock

60-letni proboszcz z gminy Tarczyn usłyszał zarzut zabójstwa 68-letniego znajomego, którego podpalone ciało znaleziono na drodze w powiecie grójeckim. Śledczy zamierzają jednak zmienić zarzut na zabójstwo ze szczególnym okrucieństwem – przekazała PAP prokuratura w Radomiu.

Ksiądz z parafii w Przypkach przyznał się do winy i wskazał motywy zabójstwa swojego znajomego – poinformowała PAP w piątek wieczorem rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Radomiu Aneta Góźdź.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Bóg zapala w nas światło

2025-07-27 16:31

[ TEMATY ]

Toruń

Renata Czerwińska

W sanktuarium św. Jakuba w Toruniu miały miejsce uroczystości odpustowe. Sumie przewodniczył bp Arkadiusz Okroj. 

Na wstępie proboszcz parafii, ks.kan. Wojciech Kiedrowicz, powitał serdecznie wszystkich parafian i pielgrzymów. Warto wspomnieć, że oprócz Kujawsko-Pomorskiego Bractwa św. Jakuba na uroczystości przybyli również przedstawiciele Konfraterni Świętego Jakuba Starszego Apostoła przy katedrze polowej WP w Warszawie oraz Bractwa Świętego Jakuba z Gdańska. Przybył również pielgrzym z Mediolanu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję