Reklama

Z cyklu barwy życia...

Być jak Abraham dla Lota, czyli słów kilka o współczuciu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Im głębsze cierpienie, tym czystsze zrozumienie z niego wypływa” - pisał św. Jan od Krzyża. Cierpienia często stanowią kierunek zwrotny w ludzkim życiu. Są kolejnymi progami zrozumienia lub zgorzknienia, miłości lub nienawiści. Wartość cierpienia podkreślają nie tylko mistycy i święci. Jest ono tajemnicą, która przemienia. Nic dziwnego zatem, że niesie z sobą pewne ryzyko (nigdy nie wiadomo, czy nie uczyni nas niezdolnymi do pełni miłości). Dlatego tak niebezpiecznie jest cierpieć w osamotnieniu i dlatego dany nam został Pocieszyciel. Ma on moc oczyszczania pamięci, pomaga przemienić ranę we współczucie. Współczucie bowiem wypróbowane w cierpieniu, staje się nie lada cnotą. To ono pozwoliło powiedzieć skatowanemu Chrystusowi: „Panie, przebacz im, bo nie wiedza, co czynią”. Cierpiąca i współczująca miłość Odkupiciela - podkreślał Bernard z Clairvaux - była zasadniczym motywem męki Pana. Ikonografia ilustrowała tę myśl Bernarda, przedstawiając ukrzyżowanego Chrystusa, który skłania się ku opatowi i obejmuje go ramieniem. Natomiast pobożność pasyjna, zakorzeniona w teologii cierpienia, uczyniła człowieka współczującym męce Boga, czego świadectwem są stygmaty św. Franciszka z Asyżu i innych świętych jednoczących się w bólu z Chrystusem. Współczucie jest swoistym zaproszeniem do współpracy z Bogiem. Ewangelie ukazują Chrystusa współczującego ludzkim słabościom, które leczył swą mocą, i moc tę przekazał uczniom. Również w Starym Testamencie spotykamy dowody współczucia i troski, jak chociażby w dziejach Abrahama, który swym współczującym wstawiennictwem ocalił Lota od niechybnej śmierci. Współczucie stanowi nie tylko przedmiot praktyki religijnej, ale i refleksji filozoficznej. J. J. Rousseau pisał, że jest najnaturalniejszą z cnót, gdyż jako „wrodzona wersja na widok cierpienia bliźniego” przygasza „gorącą miłość, jaką mamy dla swego dobrobytu”. Współczucie jednak nie zawsze budzi pozytywne uczucia. Zarzucano mu, że kocha się w ludzkiej biedzie, a człowiek dlań jest wart miłości dopiero wtedy, gdy cierpi. Mówiono, że samo przysparza cierpień, nie jest wszak uczuciem ni łatwym, ni przyjemnym. Najbardziej chyba znane są ataki Nietzschego na współczucie, które pojmował jako przypadłość ludzi słabych. Nierzadko też utożsamiano współczucie z litością, która w pewien sposób upokarza. Jeśli jednak litość ma w sobie sporą dawkę utajnionej pogardy, to współczucie jest swoistym spotkaniem. Od nas wszak zależy, czy współczując spotykamy się jedynie z pamięcią własnych cierpień, czy z drugim człowiekiem, w naszej wspólnej ziemskiej niedoli. Różne mogą być motywy i rodzaje współczucia. Uchodzący za religię współczucia buddyzm wyróżnia ning-dzie czyli empatię, porównywalną z matczyną miłością, naturalną i niemal instynktowną, oraz „wielkie współczucie” (ning-dzie czenmo), czyli całkowite poświęcenie się innym. Tutaj wzorem jest Budda, który „pojawia się w świecie gwoli zbawienia wielu, gwoli radości wielu, powodowany współczuciem dla świata, gwoli błogości, gwoli radości bogów i ludzi”.
Dalajlama w swej książce Moc współczucia, stwierdza, że jest ono - podobnie jak miłość i przebaczenie - ideą wspólną wszystkim systemom religijnym, bez względu na tradycję i filozofię. Pisze o odczuwanym wobec wszystkich żywych istot poczuciu bliskości, które bazuje na współczuciu i w nim się ugruntowuje, wszyscy wszak żyjemy ku szczęściu, i wszyscy wikłamy się w cierpienie, wszyscy zatem na równi godni jesteśmy współczucia, i chociaż nasze religie i filozofie są często bardzo odmienne, a współczucie chrześcijan i buddystów z tak różnych źródeł wypływa, to paradoksalnie przecież pozostaje wciąż tym samym współczuciem. Mimo że miłość nie jest w buddyzmie akcentowana tak wyraźnie, jak w chrześcijaństwie, to w usta samego Buddy wkładane są pełne altruizmu słowa; „Muszę wziąć na siebie brzemię wszystkich istot żywych, siebie samego muszę dać w zastaw, aby cały wszechświat wykupić z wędrówki poprzez dzikie pustynie piekieł, dziedziny zwierząt i świata umarłych”. Dalajlama zaś kończy jedną ze swych książek, przytaczając taką oto, pełną współczucia modlitwę:

Obym stał się teraz i na wszystkie czasy
Opiekunem dla potrzebujących opieki,
Przewodnikiem dla tych, którzy zgubili drogę,
Okrętem dla płynących przez oceany,
Mostem dla tych, którzy przechodzą na drugi brzeg,
Azylem dla będących w niebezpieczeństwie,
Lampą dla przebywających w ciemnościach,
Schronieniem dla tych, którzy nie mają schronienia,
I sługą wszystkich potrzebujących.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W jaki sposób rozeznać pokusę światowości?

2025-10-25 16:00

[ TEMATY ]

duchowość

wiara

Ks. Krzysztof Wons SDS

Adobe Stock

Jak w dzisiejszych czasach rozeznać co jest głosem Boga, a co jedynie podszeptem światowego myślenia? Jak odpowiednio rozeznawać swoje działania i zanurzać swoją codzienność w Słowie Bożym? Z pomocą przychodzi znany i ceniony rekolekcjonista, ks. Krzysztof Wons w swojej najnowszej książce „Działanie duchów w stanach pokusy”.

Modlitwa Psalmem 1165
CZYTAJ DALEJ

Jak się modlić?

2025-10-23 11:16

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

adobe Stock

Nie wystarczy samo bycie na modlitwie, ale trzeba się przede wszystkim skupić na Bogu, odkryć Jego obecność i otworzyć się na nią. Tak samo, jak bycie „w Kościele” nie równa się byciu „z Kościołem”.

Jezus opowiedział niektórym, co dufni byli w siebie, że są sprawiedliwi, a innymi gardzili, tę przypowieść: «Dwóch ludzi przyszło do świątyni, żeby się modlić, jeden faryzeusz, a drugi celnik. Faryzeusz stanął i tak w duszy się modlił: „Boże, dziękuję Ci, że nie jestem jak inni ludzie: zdziercy, niesprawiedliwi, cudzołożnicy, albo jak i ten celnik. Zachowuję post dwa razy w tygodniu, daję dziesięcinę ze wszystkiego, co nabywam”. A celnik stał z daleka i nie śmiał nawet oczu wznieść ku niebu, lecz bił się w piersi, mówiąc: „Boże, miej litość dla mnie, grzesznika!” Powiadam wam: Ten odszedł do domu usprawiedliwiony, nie tamten. Każdy bowiem, kto się wywyższa, będzie poniżony, a kto się uniża, będzie wywyższony».
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do abp Wachowskiego: będą cię poznawać nie po słowach, ale po miłości

2025-10-26 18:06

Włodzimierz Rędzioch

Święcenia biskupie ks. Mirosława Wachowskiego

Święcenia biskupie ks. Mirosława Wachowskiego

Bądź zawsze człowiekiem wspólnoty i ciszy, słuchania i dialogu. W swoim słowie nieś łagodność, która buduje, a w swoim spojrzeniu pokój, który pociesza. W Iraku ludzie będą Cię rozpoznawać nie po tym, co powiesz, ale po tym, jak będziesz kochał – powiedział Leon XIV do ks. Mirosława Wachowskiego w homilii podczas jego święceń biskupich w Watykanie 26 października - informuje Vatican News.

„Dzisiaj Kościół rzymski raduje się wraz z Kościołem powszechnym, ciesząc się z daru nowego biskupa: Księdza Prałata Mirosława Stanisława Wachowskiego, syna ziemi polskiej, Arcybiskupa tytularnego elekta Villamagna di Proconsolare i Nuncjusza Apostolskiego wśród drogiego ludu Iraku” –powiedział Papież Leon XIV na rozpoczęcie homilii podczas święceń biskupich.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję