Koncerty utworów sakralnych organizowane w kościołach opierają się w dużym stopniu na przeświadczeniu, że za pomocą muzyki można w tychże miejscach oddawać cześć Bogu nie tylko podczas nabożeństw, ale
i w trakcie „autonomicznych” prezentacji artystycznych.
Taka właśnie muzyczna prezentacja, zatytułowana „Od Ave Maria do Ave Verum” odbyła się 4. lipca po przedpołudniowej Mszy św. w kościele farnym pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Zgierzu.
Wystąpili łódzcy artyści związani z Teatrem Wielkim, Teatrem Muzycznym oraz miejscową Akademią Muzyczną, zaś jako pozaartystyczny cel imprezy przewidziana została zbiórka pieniędzy na kolonie letnie dla
najbiedniejszych dzieci.
Jak wiadomo, najpopularniejsza modlitwa do Matki Bożej inspirowała kompozytorów w różnych epokach. Na koncercie zabrzmiały cztery Ave Maria. Opracowania Cacciniego i Saint-Saensa zaprezentował trębacz
Dariusz Czekalski. Ave Maria Dossa zaśpiewała sopranistka Sylwia Maszewska, natomiast tenor Jan Dominikowski wykonał słynną wersję Schubertowską. Solistom akompaniował na organach Grzegorz Piątkowski,
który zagrał też solo efektowną Toccatę e-moll Pachelbela.
Drugim organistą biorącym udział w koncercie był Tomasz Mońko. W jego solistycznym wykonaniu można było posłuchać błyskotliwej Toccaty F-dur Bacha. Muzyk towarzyszył ponadto barytonowi Ziemowitowi
Wojtczakowi (Pieta Signore Stradelli, Zwiastowanie Moniuszki), Sylwii Maszewskiej (O Władco Świata Moniuszki) i Janowi Dominikowskiemu (Largo z op. Xerxes Haendla, motet Ave Verum Mozarta). Pięknie wypadł
m.in. sopranowo-tenorowy duet Panis Angelicus z Mszy op. 12 Francka.
Prezentowana była zatem muzyka religijna utrzymana w rozmaitych stylach. Nie zabrakło nawet Psalmu z musicalu Człowiek z La Manchy Leigha (Wojtczak).
Trzeba podkreślić, że wszystkie interpretacje stały na wysokim poziomie artystycznym co też zostało docenione przez słuchaczy, dziękujących wykonawcom długimi oklaskami.
Pomóż w rozwoju naszego portalu