Reklama

XX Świętojański Festiwal Organowy

Niedziela toruńska 28/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Muzyka organowa staje się językiem tam, gdzie milknie słowo”.
Jan Paweł II

Muzyka organowa od wielu lat zajmuje ważne miejsce w życiu muzycznym bazyliki katedralnej Świętych Janów w Toruniu. To tu odbywają się organizowane w sezonie wiosenno-letnim koncerty i festiwale: Świętojańskie Festiwale Organowe i Międzynarodowy Letni Festiwal „Toruń - Muzyka i Architektura”, które każdego roku przyciągają sporą grupę melomanów, a także znakomitych organistów zarówno polskich, jak i zagranicznych.
W tym roku mija 20 lat, odkąd za przyczyną Mariana Dorawy odbył się pierwszy Świętojański Festiwal Organowy. Pomysł i możliwość zorganizowania Festiwalu pojawiły się po rekonstrukcji nieczynnych od czasu zakończenia II wojny światowej wczesnobarokowych organów Mateusza Brandtnera z 1688 r. Instrument przywrócono do użytku w 1983 r., w którym to Toruń obchodził 750-lecie nadania praw miejskich. Organy te posiadają ogromną wartość jako instrument muzyczny, gdyż umożliwiają stylowe wykonanie muzyki dawnej. Równie ważne jest ich znaczenie historyczne, gdyż w Polsce, z powodu burzliwej historii, wiele instrumentów barokowych zostało bezpowrotnie zniszczonych. Ten, który możemy oglądać w bazylice, jest jednym z niewielu zachowanych do dzisiaj.
Pierwszy, inauguracyjny koncert odbył się 25 sierpnia 1985 r., a jego wykonawcą był wybitny polski organista - prof. Feliks Rączkowski z Warszawy.
Do 1991 r. Świętojańskie Koncerty Organowe odbywały się jedynie na barokowym instrumencie, dlatego też w skład repertuaru tej imprezy muzycznej wchodziły utwory do baroku włącznie. W 1991 r., w wyniku starań ks. Zdzisława Wyrowińskiego, przeprowadzono w bazylice remont generalny organów głównych zbudowanych przez Maxa Terletzkiego w 1878 r. i zaczęto używać ich podczas tego cyklu koncertów. Od tej pory zmienił się charakter Świętojańskich Koncertów Organowych, ponieważ wykorzystanie dwóch różnych stylowo obiektów - barokowego i romantycznego pozwoliło koncertującym artystom na zaprezentowanie podczas jednego występu literatury organowej niemal wszystkich wieków. Taka możliwość nie istnieje w żadnym innym oprócz Torunia mieście w Polsce, co też nadało tej imprezie muzycznej wyjątkowy i niepowtarzalny charakter.
W ciągu 20 lat trwania Świętojańskiego Festiwalu Organowego kilkakrotnie zmieniali się jego dyrektorzy artystyczni. Przez pierwsze 10 lat dyrektorem artystycznym Festiwalu był jego twórca Marian Dorawa, w latach 1996-2001 funkcję tę sprawował prof. Roman Grucza, a od 2002 r. dyrektorem artystycznym Festiwalu jest ks. dr Mariusz Klimek.
Podczas Świętojańskich Festiwali Organowych w toruńskiej bazylice katedralnej w przeciągu minionych 20 lat wystąpiło ponad 100 wykonawców z całej Polski, a także z zagranicy - z Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Szwecji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Holandii i Austrii.
W tym roku organizatorzy Festiwalu przygotowali bardzo bogaty i zróżnicowany program uświetniający jubileusz XX-lecia Świętojańskich Koncertów Organowych. Oprócz koncertów organowych odbyły się także: koncert kameralny „Alternatim” i koncert symfoniczny. Koncerty odbywały się w niedzielne wieczory w czterech toruńskich kościołach - tradycyjnie - w bazylice katedralnej Świętych Janów, w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Toruniu, w kościele Matki Bożej Królowej Polski i kościele pw. Miłosierdzia Bożego. Była to doskonała okazja do tego, aby zaprezentować brzmienie niedawno tam wyremontowanych instrumentów organowych.
Wśród wykonawców tegorocznego XX Świętojańskiego Festiwalu Organowego mieliśmy okazję usłyszeć - 9 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów - Władysława Szymańskiego z Mikołowa, w którego repertuarze znalazły się m.in. interesujące utwory organowe współczesnych kompozytorów polskich - Bolesława Szabelskiego i Feliksa Borowskiego. Drugi koncert festiwalowy miał miejsce 6 maja w kościele Matki Bożej Królowej Polski i wystąpił na nim Jakub Garbacz z Łodzi. Zaprezentował on toruńskiej publiczności utwory J. S. Bacha, J. Stanleya, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego i L. Boellmanna. Kolejny koncert odbył się 23 maja w bazylice katedralnej Świętych Janów w wykonaniu Henryka Gwardaka z Finaldii. Usłyszeliśmy na nim rzadko prezentowaną podczas wcześniejszych edycji Festiwalu (ze względu na stopień trudności) toccatę i fugę d-moll Dorycką BWV 538 J. S. Bacha, a także utwory J. Stanleya, G. Böhma, J. G. Rheinbergera i L. Thuille’a. Tydzień później - 30 maja w kościele pw. Miłosierdzia Bożego odbył się koncert Jarosława Ciecierskiego z Olsztyna. Artysta ten wykonał m.in. interesujące, choć niestety rzadko wykonywane utwory hiszpańskiej muzyki dawnej. Zaprezentował także twórczość pochodzącego z Portugalii kompozytora okresu rokoka - J. de Sousa Carvalho - nazywanego „portugalskim Mozartem”.
5 czerwca, w ramach Festiwalu, w bazylice katedralnej Świętych Janów miał miejsce niezwykle ciekawy koncert kameralny „Alternatim”, podczas którego wystąpili: ks. dr M. Klimek (kantor), ks. P. Mizera (kantor) i R. Marzec (organy). W programie koncertu znalazła się msza nr 1 z Tabulatury Jana z Lublina, kompozycje Jakuba Sowy, Marcela Dupre i Pierre Cocherau.
W niedzielę 6 czerwca w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny odbył się festiwalowy koncert w wykonaniu prof. Andrzeja Chorosińskiego z Warszawy, podczas którego nastąpiło uroczyste oddanie do użytku organów tej świątyni po remoncie. W wykonaniu profesora usłyszeliśmy opracowane przez niego transkrypcje organowe utworów A. Vivaldiego - Wiosna, B. Smetany Wełtawa oraz kompozycje J. S. Bacha i A. Guilmanta.
Uroczysty charakter miał także następny koncert - 13 czerwca w bazylice katedralnej Świętych Janów, na którym wystąpiła Mariola Hadrysiak-Kurasz z Torunia wraz z uczniami i absolwentami. Był to koncert jubileuszowy uwieńczający 25 lat pracy pedagogicznej tej znanej toruńskiej organistki i pedagoga. Mariola Hadrysiak-Kurasz jest związana z Festiwalem Świętojańskim od samego początku. Występowała wielokrotnie, począwszy od pierwszego koncertu w 1985 r., w którym brał udział także wspomniany wcześniej Henryk Gwardak.
Obchody jubileuszu XX edycji Świętojańskiego Festiwalu Organowego uwieńczył finałowy koncert symfoniczny w wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Kameralnej, Chóru Akademickiego UMK w Toruniu i Chóru Wydziału Teologicznego UMK - „Tibi Domine”, na którym usłyszeliśmy IX Symfonię Ludwika van Beethovena.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Patron jedności ojczyzny

Niedziela Ogólnopolska 18/2018, str. 8

[ TEMATY ]

św. Stanisław

Wikipedia

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

Św. Stanisława BM, patrona Polski, przedstawia się zazwyczaj w stroju biskupim, z pastorałem w ręku

O kim mowa? Oczywiście, o św. Stanisławie (ok. 1030-79) – biskupie i męczenniku. Dlaczego patron jedności Polski? Zapraszam do lektury

Według legendy, ciało dzielnego biskupa zostało pocięte na kawałki przez siepaczy króla Bolesława II Szczodrego (ok. 1042-1082), zwanego też Śmiałym. Miało jednak cudownie się zrosnąć, co było zapowiedzią zjednoczenia się państwa polskiego po okresie rozbicia dzielnicowego, które nastąpiło po śmierci króla Bolesława III Krzywoustego (1086 –1138). Ostatecznie do ponownego scalenia naszych ziem doszło za czasów króla Władysława Łokietka (ok.1260 – 1333). Przypisywano to właśnie św. Stanisławowi ze Szczepanowa.

CZYTAJ DALEJ

Co nas dzieli niech nas łączy

2024-05-08 07:29

[ TEMATY ]

historia

felieton

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Na początku chciałbym gorąco i serdecznie przywitać się z czytelnikami portalu „Niedziela”! Jestem zaszczycony tym, że mogę publikować na łamach portalu, który wyrósł w tradycji tygodnika, który za dwa lata obchodzić będzie swoje 100. urodziny i jest na stałe wpisany w polską historię.

W czasie II wojny światowej czasopismo „Niedziela”, a konkretnie jego nazwa została zawłaszczona przez Niemców na potrzeby dodatku do gadzinowego Kuriera Częstochowskiego, a powojenne aresztowanie redaktora naczelnego wznowionego pisma, ks. Antoniego Marchewkę to był tylko jeden z elementów prześladowań ze strony komunistów, których tygodnik „Niedziela” niesamowicie „uwierał”. Czym? Tym samym co dziś uwiera wrogów Kościoła Katolickiego: pomocą duchową i otuchą jaką otrzymywali Polacy, nauczaniem o zbawieniu, prawdzie i kłamstwie, złu i dobru oraz naturze ludzkiej. Ostatecznie w 1953 r. pismo zostało przez władze komunistyczne zawieszone, a w latach 80. ubiegłego tygodnik było wielokrotnie obiektem ingerencji cenzorskich.

CZYTAJ DALEJ

Bp Pindel do nowo wyświęconych diakonów: naśladujcie wyobraźnię miłosierdzia św. Jana Kantego

2024-05-08 15:12

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

mr

Celebracja w Łagiewnikach

Celebracja w Łagiewnikach

Do naśladowania przykładu św. Jana Kantego, doskonalenia się i okazywania miłosierdzia wszystkim ludziom zachęcił bp Roman Pindel 8 maja br. w kęckim sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia, gdzie udzielił święceń diakonatu dwóm alumnom krakowskiego Wyższego Seminarium Duchownego. Do uroczystości wybrano świątynię związaną miejscem urodzenia Jana Kantego. Tu też znajduje się grób założycielki sióstr zmartwychwstanek bł. Celiny Borzęckiej oraz jej córki współzałożycielki - służebnicy Bożej Jadwigi Borzęckiej.

Nowo wyświęceni diakoni nawiedzili dziś także barokowy kościół ku czci św. Jana z Kęt, wybudowany na miejscu jego domu rodzinnego. Diecezja bielsko-żywiecka przeżywa Rok Jubileuszowy związany z 550. rocznicą śmierci tego XV-wiecznego uczonego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję