Meksykanie mieszkający w stolicy Hiszpanii tłumnie odwiedzają dzisiaj parafię Matki Bożej z Guadalupe, która leży blisko stadionu Realu Madryt. Nie brakuje śpiewu słynnych „Mananitas”, „mariachi” czy też smakowitych „chilaquiles”.
Kościół Matki Bożej z Guadalupe w Madrycie został wybudowany w latach 60. XX wieku i był przykładem nowoczesnej sztuki sakralnej. W zamyśle architekta budynek przedstawia Mojżeszowy namiot spotkania, jednak mieszkańcy stolicy nazwali go z racji podobieństwa „meksykańskim sombrero” i tak jest do dzisiaj. Szybko stał się on dynamicznym ośrodkiem duszpasterskim oraz przykładem dobrze rozumianej posoborowej odnowy liturgicznej. Tutaj Jan Paweł II spotkał się z rodzinami podczas swojej pierwszej podróży do Hiszpanii (1982). Dzisiaj od rana przybywają setki ludzi z Madrytu i okolic z okazji święta Guadalupany. Są obecni przedstawiciele większości krajów Ameryki Łacińskiej. Nic dziwnego. „To nasza Królowa Matka” – mówią z dumą.
Z kolei Hiszpanie przypominają o sanktuarium Matki Bożej z Guadalupe, które leży na południu w kraju, w regionie Ekstremadury. Według tradycji Matka Boża objawiła się pasterzowi o imieniu Gil Cordero nieopodal rzeki Guadalupe, skąd pochodzi nazwa miejscowości. Niewielką figurę Maryi, wykonaną w drzewie cedrowym, czci się od wczesnego średniowiecza. Matka Boża z Guadalupe uważana jest za patronkę ewangelizaji Nowego Świata, ponieważ to tutaj Krzysztof Kolumb otrzymał dekret królewski zezwalający mu na podróż. Po powrocie dziękował w tym sanktuarium Maryi za odkrycie Nowego Świata. W 1928 r. Matka Boża z Guadalupe otrzymała tytuł „Hispaniarum Regina” – Królowa ziem będących kiedyś częścią Królestwa Hiszpanii.
Ponad pół tysiąca młodych Hiszpanów wzięło udział w modlitwach, organizowanych podczas tegorocznej jesieni pod klinikami aborcyjnymi w całym kraju.
Według madryckiej rozgłośni Cope, akcja prowadzona w ramach realizowanego od kilku lat na przełomie września i października projektu "40 dni dla życia", nigdy wcześniej nie spotkała się z tak dużym zainteresowaniem ze strony młodzieży. Redaktorzy sądzą, że wpływ na taki wzrost modlitewnego wsparcia akcji przez młodzież mógł mieć amerykański film "Nieplanowane".
Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475
1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się
od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie
się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę
się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.
Papież Franciszek w "zdumiewający" sposób wraca do zdrowia - powiedział w czwartek profesor Sergio Alfieri, który kierował zespołem medycznym opiekującym się papieżem w Poliklnice Gemelli. Franciszek przebywał w szpitalu przez ponad pięć tygodni, do 23 marca, z powodu ciężkiego, zagrażającego życiu zapalenia płuc.
W wywiadzie dla telewizji RAI profesor Alfieri podkreślił: 88-letni papież "robi naprawdę postępy ponad wszelkie oczekiwania także dla nas, lekarzy".
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.