Reklama

Święci i błogosławieni

Niezniszczalni święci

Kwestia „niezniszczalnych”, czyli świętych, których ciała nie uległy rozkładowi, powraca co jakiś czas do dyskusji, a ostatnio za sprawą zmarłego w 2006 r. Carla Acutisa, włoskiego nastolatka. Po otwarciu grobu chłopca wydawało się, że jego ciało nie podlega typowym procesom rozkładu.

2025-01-14 14:06

Niedziela Ogólnopolska 3/2025, str. 30-31

[ TEMATY ]

święci

commons.wikimedia.org

Doczesne szczątki św. Katarzyny Labouré przechowywane w kaplicy Domu Macierzystego Sióstr Szarytek przy Rue du Bac w Paryżu

Doczesne szczątki św. Katarzyny Labouré przechowywane w kaplicy Domu Macierzystego Sióstr Szarytek przy Rue du Bac w Paryżu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zdjęcia, na których Carlo, nazwany „influencerem Pana Boga”, który swoje krótkie życie ofiarował za Benedykta XVI, leży w grobie ubrany w ulubiony dres – zupełnie jakby spokojnie spał – obiegły dosłownie cały internet. Podczas kolejnej ekshumacji na cmentarzu w Asyżu 23 stycznia 2019 r. szczątki bł. Carla znaleziono jednak w normalnym stanie rozkładu typowym dla stanu zwłok, o czym poinformował abp Domenico Sorrentino, cytowany m.in. przez ekai.pl . Jak tłumaczył arcybiskup, doskonały stan doczesnych szczątków bł. Carla stwierdzony podczas pierwszej ekshumacji wynikał z faktu, że zwłoki poddano starannej konserwacji i konsolidacji, by je godnie wystawić, którą to praktykę stosuje się szczególnie w przypadku doczesnych szczątków błogosławionych i świętych.

Wciąż tajemnica

Jak to zatem jest z „niezniszczalnymi”? Fakt, fikcja czy kwestia warunków oraz „przygotowania” zwłok? Nie odpowiemy jednoznacznie na to pytanie, bo w dziejach szczątki wielu świętych zachowały się w bardzo dobrym stanie – i są na to przykłady, a Kościół nie traktuje ich merkantylnie, co pokazuje powyższy fakt.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Święta Urszula Ledóchowska, założycielka zakonu urszulanek szarych, zmarła w Rzymie 29 maja 1939 r. Liczne cuda jej przypisywane sprawiły, że zaczął się proces beatyfikacyjny. Jednym z wymogów jego ukończenia była ekshumacja. Dokonano jej 22 kwietnia 1959 r. Świadkowie tego wydarzenia i ekipa otwierająca trumnę ujrzeli zwłoki zachowane w całości i bez śladu uszkodzeń. Przeniesiono je do kaplicy domu generalnego Urszulanek w Rzymie. Kolejna ekshumacja została przeprowadzona już po beatyfikacji Urszuli (1988). Ponownie okazało się, że jej szczątki są nienaruszone.

Kościół katolicki legitymizuje swym autorytetem 151 przypadków świętych, żyjących w różnych okresach historycznych, których ciała nie uległy do dziś rozkładowi. Wydaje się, że niezniszczalność ich ciał przeczy zdrowemu rozsądkowi i wszelkim prawom fizyki, a jednak...

Nauka ostrożna

Niejednokrotnie w czasie procesów beatyfikacyjnych ekshumowano doczesne szczątki świętych nawet po 50 czy 100 latach i zamiast szkieletów znajdowano nienaruszone ciała. Niekiedy naturalnie elastyczne, czasami wydzielające przyjemną woń. W niektórych przypadkach pobierano części z tych ciał jako relikwie, co powodowało wypływ świeżej krwi (czasem bezbarwnej cieczy) wraz z niezwykłym zapachem.

Naukowcy wypowiadają się raczej ostrożnie i trudno im określić przyczyny tego zjawiska, tym bardziej że nie ma ono wspólnych mianowników. Ciała spoczywały w różnych środowiskach, w większości jednak takich, gdzie powinny ulec rozkładowi, niezależnie od sposobu pochówku, temperatury, wilgotności.

Święta Cecylia była pierwszą świętą, której ciało nie podlegało prawom natury. Poniosła śmierć męczeńską w 177 r. Jej ekshumowane po 777 latach ciało pozostawało w pozycji, w której skonała: na boku, z twarzą zwróconą ku ziemi i raną ciętą na szyi, a palce jej rąk – jeden lewej i trzy prawej – były zgięte w milczącym wyznaniu wiary w Trójcę Świętą.

Reklama

Cecylia otwiera całą plejadę „niezniszczalnych” – znanych i mniej znanych świętych i błogosławionych, a wśród nich znajdują się m.in.: św. Katarzyna ze Sieny, św. Ojciec Pio, św. Charbel Makhlouf, św. Jan Bosko, św. Katarzyna Labouré, św. Dominik Savio, św. Franciszek Ksawery, św. Jan od Krzyża, św. Rita z Cascii, św. Teresa z Ávili. I nasi, rodzimi – św. Stanisław Kostka, św. Andrzej Bobola, bł. Salomea Piastówna.

Znaki pocieszenia i nadziei

„Niezniszczalni święci są też znakami pocieszenia i nadziei dla wielu ludzi. Ich nietknięte ciała wskazują na nieśmiertelność duszy, potwierdzają, że te osoby były i pozostają wyjątkowe w ponadnaturalnym porządku. Chociaż nie żyją już na ziemi i nie ma tutaj ich duszy, ich ciała świadczą o ich świętości” – pisze Adam Blai, ekspert z zakresu demonologii religijnej i egzorcyzmów oraz autor książki Śledztwo w sprawie cudów (premiera w Polsce w 2023 r.)

Katechizm Kościoła Katolickiego w kontekście kultu relikwii przypomina o możliwości wręcz fizycznego „dotknięcia” świętości, którą zachowane szczątki przypominają, oraz o tym, że kult świętych wypływa z prawdy o tajemnicy świętych obcowania. Kiedyś niezniszczalność była uważana za cud oznaczający świętość, obecnie jednak traktuje się ją tylko jako korzystny znak. Tym, co uwiarygodnia świętych, są ich życie oraz obiektywnie zweryfikowane cuda dokonane za ich wstawiennictwem, a nie stanowi o tym stan ich ciał. I, co oczywiste, nie wszyscy święci są lub byli zaliczeni do „niezniszczalnych”.

Reklama

Joan Carroll Cruz z kolei w 1977 r. w swojej książce Niezniszczalni (polskie wydanie 1994) przedstawiła szczegółowe badania dotyczące świętych, których ciała nie uległy rozkładowi, a współpracowała z różnymi sanktuariami przechowującymi ciała nieulegające rozkładowi. Konstatuje, że w wielu przypadkach szczątki zostały uszkodzone lub zniszczone przez pożar, powódź lub wrogów Kościoła. Weryfikuje także nierzetelne ewidencje (w wielu przypadkach szczątków po prostu nie było tam, gdzie być powinny), konfrontując je z sensacyjnymi plotkami, które przeciekały do świadomości wiernych. Czy to pomogło albo zaszkodziło teoriom o „niezniszczalnych”? Autorka utwierdza raczej swoich czytelników w przekonaniu, że Kościół odwołuje się do najbardziej wiarygodnych badań naukowych, żeby potwierdzić cuda, w tym koryguje doniesienia utworzone na podstawie błędnych lub nieaktualnych informacji. Cruz potwierdza pewną liczbę niezniszczalnych świętych, których szczątki wciąż można oglądać lub których przypadki były tak powszechnie znane w historii, że ich wiarygodność nie ulega wątpliwości. Wylicza ich ok. setki.

Naturalne procesy a Boża interwencja

Bez ingerencji – czy to ludzkiej, czy to nadprzyrodzonej – zwłoki ulegają rozkładowi, podobnie jak każda inna organiczna materia. W zależności od klimatu i gleby potrzeba od 8 do 12 lat, żeby po niezabalsamowanych zwłokach bez trumny pozostał tylko szkielet. Naturalne procesy rozkładu hamuje właśnie balsamowanie, znane ludzkości od tysiącleci (było praktykowane w starożytnym świecie już 3 tys. lat przed Chr.). Ostateczny efekt zależy od wielu czynników: czasu, który minął od śmierci do balsamowania, staranności procesu, rodzaju trumny, hermetyczności krypty, warunków hydrogeologicznych itd. W niektórych przypadkach zabalsamowane ciało jest doskonale zachowane nawet po 20 latach, podczas gdy w innych rozkład następuje już po roku czy 2 latach.

Ciała zabalsamowane preparatami są sztywne, pozbawione koloru i częściowo rozłożone. Stanowi to wyraźny kontrast z ciałami świętych, które Kościół uznał za nieulegające rozkładowi. W wielu sytuacjach znajdowały się one w warunkach uniemożliwiających naturalną konserwację (niekiedy była to wilgoć) i nie były balsamowane. Pomimo tego często zachowywały „zdrowy” wygląd, a nawet wydzielały ów wspominany już przyjemny aromat lub czystą surowicę.

Reklama

Bóg wciąż demonstruje swoją potęgę w sposób, którego nie potrafimy zinterpretować za pomocą narzędzi dostępnych nauce. Może chodzi o nadprzyrodzone znaki, które mają potwierdzić pewne doświadczenia z życia świętej osoby?

Doczesne szczątki „niezniszczalnych” spoczywały w wilgotnych, a nawet wspólnych grobach – tak jak pochowani bez trumny św. Katarzyna Bolońska czy św. Pacyfik z San Severino. Doskonale zachowane ciało św. Charbela Makhloufa, świątobliwego mnicha maronickiego z Libanu, odkryto 4 miesiące po jego śmierci w 1898 r. zalane mułem, a mimo to przez dziesięciolecia towarzyszyło mu niewyjaśnione zjawisko wydzielania uzdrawiającego płynu przypominającego krew. Ciało św. Kolomana było przez dłuższy czas zawieszone na drzewie... Przykładów nie brakuje.

Nietknięte ciała wskazują wielu wiernym na nieśmiertelność duszy, potwierdzając, że te osoby były i pozostają wyjątkowe w ponadnaturalnym porządku. Niezniszczalność przypomina o wewnętrznym związku między ciałem i duszą. Osobę definiuje się przecież jako połączenie duszy i ciała. Skoro dusze niezniszczalnych świętych osiągnęły niebo, ich ciała także wykazują pewne ponadnaturalne cechy. I są gotowe na największy cud – zmartwychwstanie, bo jak w 1215 r. pouczył sobór laterański IV: „Wszyscy zmartwychwstaną we własnych ciałach, które mają teraz”.

Ocena: +10 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czuwanie ze świętymi

[ TEMATY ]

święci

Remik Pajor-Kubicki

W wigilię uroczystości Wszystkich Świętych parafia św. Ottona w Pyrzycach zgromadziła się na czuwaniu ze świętymi.
CZYTAJ DALEJ

Proboszcz tłumaczy i przeprasza za słowa o prof. Dudku na spotkaniu z Nawrockim

2025-01-29 10:26

[ TEMATY ]

wybory

Karol Nawrocki

prawy prosty

Ciechanów

prof. Antoni Dudek

ks. Jan Jóźwiak

Facebook/Marek Sowa

Spotkanie w Ciechanowie z Karolem Nawrockim

Spotkanie w Ciechanowie z Karolem Nawrockim

Kontrowersje i manipulacje po wczorajszym spotkaniu Karola Nawrockiego z mieszkańcami Ciechanowa. Jak opisuje portal wPolityce.pl, media i przeciwnicy kandydata obywatelskiego ostro reagują na słowa duchownego, który w słowach skierowanych do Nawrockiego poradził, żeby „mu pan prawy prosty albo lewy wymierzył, jak go pan spotka”, w odniesieniu do prof. Antoniego Dudka. Ks. Jan Jóźwiak wydał w tej sprawie oświadczenie, przepraszając za swoje słowa i przenośnię.

Jak czytamy na wPolityce.pl, podczas wczorajszego spotkania z kandydatem obywatelskim na prezydenta dr. Karolem Nawrockim w Ciechanowie, głos zabrał proboszcz parafii pw. Matki Bożej Fatimskiej w tym mieście:
CZYTAJ DALEJ

Włoskie media: niebawem wybór nowego dziekana Kolegium Kardynalskiego

Należy oczekiwać, że w najbliższym okresie kardynałowie-biskupi zbiorą się w celu wyboru nowego dziekana Kolegium Kardynalskiego - uważa rzymski dziennik Il Tempo. Przypomniano, że 19 stycznia upłynęła pięcioletnia kadencja 91 -letniego kardynała Giovanniego Battisty Re. Historycznie urząd ten był dożywotni, ale konstytucja apostolska Praedicate Evangelium, ogłoszona przez papieża Franciszka 19 marca 2022 r., ograniczyła jej trwanie do pięciu lat, z możliwością jednokrotnego przedłużenia. Jednak kard. Re nie ukrywa, że nie zamierza się ubiegać o reelekcję.

Do grona kardynałów-biskupów należy obecnie 12 purpuratów, w tym kończący dziś 91 lat kard. Giovanni Battista Re, wice dziekan - 81 letni Argentyńczyk kard. Leonardo Sandri, 92 letni Nigeryjczyk kard. Francis Arnize , 93- letni Portugalczyk José Saraiva Martins, 90 letni Włoch kard. Tarcisio Bertone, także Włoch, 83 letni kard. Beniamino Stella, Kanadyjczyk 80-letni kardynał Marc Ouellet, maronicki patriarcha, 84 kard. Béchara Boutros Raï z Libanu, (84) . Poniżej 80 lat liczą kardynałowie: 70 letni sekretarz stanu, kard. Pietro Parolin, 78 -letni kard. Fernando Filoni i 67 letni Filipińczyk kard. Luis Antonio Tagle, a także 75 letni Irakijczyk, kardynał Louis Raphael Sako, patriarcha Kościoła Chaldejskiego. Jedynie z tego grona może być wybrany nowy dziekan Kolegium Kardynalskiego.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję