Jan Kowalski kupił laptop dla swojej firmy – jest konsumentem. Z laptopa Jana Kowalskiego korzysta jego dziecko – w tym przypadku Jan nie jest konsumentem. Niewiele osób się nad tym zastanawia, tymczasem ocena tego, kto i w jakim przypadku jest konsumentem, ma istotne znaczenie prawne – od tego właśnie może zależeć, jakie przepisy zostaną zastosowane do oceny konkretnej transakcji.
Co możemy zrobić, gdy zakupiony towar okazał się wadliwy albo niezgodny z ofertą? Po pierwsze, możemy domagać się jego naprawy lub wymiany. Jeśli towaru nie da się naprawić bądź czas na wymianę jest zbyt długi, sklep lub producent mogą nam zwrócić pieniądze. Może się jeszcze zdarzyć sytuacja, w której zakupiony przez nas sprzęt jest niezdatny do użytkowania – wtedy możemy domagać się odstąpienia od umowy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Kiedy złożyć reklamację? Najlepiej od razu po zauważeniu wady. Sprzedawca w ciągu 14 dni ma obowiązek ją rozpatrzyć.
Warto wiedzieć, że obietnice złożone w reklamie są traktowane na równi z tymi zawartymi w oświadczeniu gwarancyjnym. Takie informacje i wiele innych dotyczących praw konsumentów znajdują się na stronie: prawakonsumenta.uokik.gov.pl . Można się z niej dowiedzieć, kiedy jesteśmy konsumentami, kto odpowiada za przesyłkę, kiedy możemy odstąpić od umowy. Znajdują się tam też wzory pism, odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, tematyczne webinary oraz – co istotne – numery kontaktowe do instytucji, które udzielają bezpłatnych porad konsumenckich.